Jean Frédéric Bazille, La Négresse aux pivoines (1870)
Musée Fabre, Montpellier, France
(imprumutata pe termen lung de catre National Gallery of Australia)
In mare masura suntem victimele manipularii imagistice practicate de mass-media.
O manipulare incredibil de simpla, extrem de eficienta si, care, in destule cazuri, duce la atrofierea bunului obicei ca, din cand in cand, sa mai si gandim.
Poate ca unul din cliseele de care ne izbim cel mai des il reprezinta cel referitor la negri.
Spun negri, nu oameni de culoare, deoarece nu gasesc nimic peiorativ in apelativul de negru sau negresa.
Prin picturile postate in seria „noblete neagra” incerc sa largesc unghiul de perceptie asupra acestui subiect, in primul rand propriu-mi unghi de perceptie.
Jean Frédéric Bazille – Young Woman with Peonies, cca 1870
National Gallery of Art, Washington, USA
Femeia neagra, in mai mare masura decat altii, a fost supusa distorsionarilor de tot felul cu scopul de a fi redusa la latura ei pur decorativa si sexuala.
Poate de aceea cele doua tablouri ale lui Frederic Bazille iau prin surprindere.
Considerat unul din cele mai sofisticate tablouri realizate de acest artist mort prematur, „Negresa cu bujori” a reintrat in atentia criticilor de arta si, pentru o perioada de timp, a fost stramutata din Franta in Australia.
Jean Frédéric Bazille (1841-1870) – pictor impresionist francez, prieten cu Monet, Renoir, Manet, Sisley si alti artisti ai vremii, pictor asupra caruia lucrarile lui Delacroix au exercitat o mare influenta, determinandu-l sa studieze arta, face obiectul postarii de azi.
Bazille provenea dintr-o familie cu o foarte buna stare materiala iar parintii si-au dat acordul ca sa se inscrie la academia de arta dar cu conditia ca in paralel sa studieze si medicina.
O caracteristica importanta a personalitatii sale a reprezentat-o generozitatea. El si-a ajutat financiar prietenii, pictorii, in perioada in care acestia au fost saraci, lipsiti de comenzi, fara atelier, neluati in seama de criticii si negustorii de arta ai vremii, convins fiind ca intr-o buna zi oamenii se vor bate pentru a intra in posesia lucrarilor lor.
A avut dreptate. La ora actuala panzele si acuarelele lor se vad pe sume exorbitante.
In timpul razboiului franco-prusac se inroleaza in armata.
Avea sa moara intr-un atac armat pe 28 noiembrie 1870, inainte de a incheia trei decenii de viata.
In urma i-au ramas mai multe tablouri dintre care, eu personal, ii apreciez cel mai mult portretele, in special portretul facut lui Renoir.
Dar nici doamna foarte preocupata de a vedea viitorul in cartile de joc nu m-a lasat indiferenta. Simt o anumita incordare in tabloul cu pricina.
Revin la cele doua variante ale negresei cu bujori si la aerul ei preocupat, incercand sa-i inteleg seriozitatea cu care aranjeaza florile, neindoindu-ma de faptul ca le-a cultivat cu drag.
Remarc o anumita austeritate a chipului, austeritate pe care Bazille a surprins-o in forma ei naturala, neincercand s-o indulceasca pentru a se incadra in normele estetice impuse la acea data.
Varianta expusa la Washington pare sa fie pictata anterior celei aflate in posesia Muzeului Fabre. Are mai multa luminozitate iar personajul feminin priveste direct inspre privitor.
Ulterior Bazille a experimentat o pictura mai complexa, transpunand-o total pe negresa in lumea florilor ei, in acelasi timp accentuand aspectul decorativ al bujorilor scosi bine in evidenta pe fondul de culoare inchisa, dar in acelasi timp scosi in evidenta si de bluza simpla, unicolora.
Interesant… mai ales ca nu am stiinta despre multe capodopere care pun un negru/negresa in centru!
Nici eu nu vad nimic peiorativ in folosirea cuvintelor negru/negresa. Cred ca mai degraba adresarea cu ”om de culoare” este discriminatorie!
ApreciazăApreciază
Daca vei mai trece pe aici vei mai vedea picturi ce au ca personaje principale „oameni de culoare” :)
ApreciazăApreciază
-X-, florile pictate asa, in compania calmei negrese arata foarte proaspăt și natural. Cred ca langa o femeie albă si imbracata a la 1865, de exemplu, ar fi aratat destul de strident. Bine, n-am spus o noutate, langa personajele exotice nimic nu pare strident, dovada tablourile lui Gauguin, cu femei de ciocolată langa savuros coloralele fructe tahitiene.
ApreciazăApreciază
Daca vei mai trece pe aici vei mai vedea picturi ce au ca personaje principale „oameni de culoare” :)
Cred ca in comparatie cu tablourile lui Gauguin tocmai asta nedumireste la negresele lui Bazille: lipsa de exotism.
Nu haine viu colorate, nu bijuterii masive, nu decoruri cu plante, fructe si pasari exotice, nu clasicele ‘scene’ de dansatoare, odalisca, sclava …
ApreciazăApreciază
Nici Gauguin nu a pictat vreo odaliscă, dimpotrivă, nu cunosc decât odalisce albe în pictură (vezi Ingres). Știu că nu-l agreezi, dar asta nu e corect să aibă legătură cu persoana mea doar pentru că apreciez marele lui talent.
Abia acum văd că ai pus între ghilimele ”oameni de culoare”, ca și cum eu aș fi arătat intoleranță față de ei, lucru neadevărat…Ciudat.
ApreciazăApreciază
Buna :)
Am folosit ghilimelele deoarece am vrut sa scot in evidenta o expresie mult uzitata care e recomandata in exprimare si care se doreste a inlocui termenii de negru, negresa, negri … considerati cumva ofensivi.
Eu nu o consider asa si am ferma convingere ca termenul de negresa sau de negru nu are nimic jignitor sau ofensiv.
Nici o secunda nu m-am gandit ca ai avea o intoleranta fata de persoanele de culoare sau de origine non-europeana. Imi pare rau ca ai inteles gresit ….
Cat despre Ingres, cu toate ca nu e printre preferatiii mei, il consider un pictor de referinta si pot spune ca-i admir umult nele tablouri, in special portretul contesei d’Haussonville si cel al printelei de Broglie.
ApreciazăApreciază
Imi plac mult picturile lui Bazille! Un farmec deosebit au totusi tablourile cu negresa.
ApreciazăApreciază
Daca ai timp cauta-i pe net portretele … cateva sunt de-a dreptul interesante.
ApreciazăApreciază