gingăşie cu miros de lămâi

 

Deşi în muzeele din România se află mai multe tablouri semnate de pictori renumiţi, pentru început, mă voi opri la o lucrare anonimă, executata însa cu multă delicateţe si fineţe.
Un pictor cu pensula lui vrăjită, rămas deocamdată necunoscut, ne aduce în prim plan o fetiţă ce inspiră cu un aer foarte concentrat lămâia din mână.

Contrastul dintre seriozitatea gestului, şi gingăşia trăsăturilor ei, este atenuat cu rafinament de culorile blânde în nuanţe de toamnă târzie, culori ce creeaza o atmosferă intimă, plăcută … o clipă suspendată undeva în timp, şi la care ni se dă privilegiul să fim martori.

Tabloul se intitulează Vânzătorul de lămâi şi este deţinut de Muzeul Brukenthal din Sibiu.

Din fişa însoţitoare se pot afla o serie de detalii legate de presupusul autor, însă paternitatea tabloului nu a fost stabilită cu precizie.

Oficial ea este prezentată ca o lucrare ce vine din sec al XVII-lea dintr-un atelier de pictură olandez, însa fineţea execuţiei si balansul culorilor ne arată foarte clar faptul că autorul nu a fost un diletant sau un ucenic, ci un pictor rafinat, sensibil şi cu experienţă.

S-a încercat dezlegarea enigmei …

Unii au propus, cu destule rezerve însă, numele lui Michael Sweerts sau al unui pictor din atelierul acestuia. Alţii cred că Vânzătorul de lămâi a fost pictat de un german, nu de un olandez.
Mai tîrziu a început să se vehiculeze numele unui alt olandez : Jacob Ochtervelt. Sunt voci care afirmă că există o serie de similitudini între tablourile lui Ochtervelt, în special Propunere amoroasă, şi Vânzătorul de lămâi.

Le-am comparat şi eu la rândul meu … însă nu am reuşit să văd asemănarea de care vorbesc cei ce au lansat aceasta ipoteză.

Într-o zi, la Muzeul Ermitaj, am descoperit un tablou care, prin gama de culori şi tehnica pensulaţiei, mi s-a parut foarte apropiat de Vânzătorul de lămâi. Privindu-le în mod alternativ am avut sentimentul că autorul lor este una şi aceeaşi persoană.
Într-un viitor relativ apropiat voi vorbi şi despre acel tablou de la Ermitaj, devenit între timp unul din tablourile mele preferate :)

2 gânduri despre “gingăşie cu miros de lămâi

  1. >comentariu la comentariu.aprecierea critica se ridica la nivelul operelor comentate.observatia asemanarii in executie, a tusei,tonul culorilor si linistea ce degaja cele doua tablouri o poate simti si un profan cu simtire.e foarte frumos spus:linistea poate fi zugravita.Conservator cu motor

    Apreciază

  2. >Scuze pentru intirziere, dar de abia azi am observat comentariul.Privind tablourile am avut sentimentul ca au fost pictate de unul si acelasi pictor. Ramine doar ca printr-o minune, un expert in arta, sa fie in stare sa o dovedeasca :)Multumesc de vizita.

    Apreciază

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.