surpriza de joi dimineață


Pierre – Auguste Renoir, Young Romanian, 1914
Private Collection

 

Joi dimineata, nici eu nu stiu prea bine cum, am dat de un fir …
Nu va alarmati, nu s-a intamplat nici o crima, nici un furt, nici o rapire de persoane si nici nu m-am decis sa-mi schimb meseria si sa devin detectiv particular :)

Firul de care vorbesc, desi vag conturat, mi-a atins un senzor periferic al intuitiei.
Am dat cateva clickuri adaugand in casuta de cautare cuvinte noi  si, … si eforturile mi-au fost rasplatite din plin.

 

Young Romanian. Jeune Roumaine. Pierre-Auguste Renoir (1841-1919). Oil On Canvas, 1914.

Pierre-Auguste Renoir: Rumænerinde
Portrait of a Roumanian Lady (Mme Iscovesco), 1877

Ordrupgaard Museum, Copenhagen, Denmark

Joi dimineata am descoperit o firava legatura intre celebrul pictor francez  Pierre-August Renoir si Romania …
Am descoperit-o pe aceasta tanara in ie,  aflata intr-o colectie particulara, dar si un tablou expus in Danemarca.

Existenta portretului D-nei Iscovesco de la muzeul danez chiar m-a facut sa-mi incrunt sprancenele.
Oare de ce pana acum nu am aflat de existenta lui ?
Cine a fost aceasta doamna si cum de a ajuns Renoir sa o picteze?

Deocamdata nu am gasit raspuns, dar nici nu am cercetat prea mult informatiile existente in virtual.

Adaug aceste picturi la celelalte doua descoperite anterior si despre care am povestit cu lux de amanunte pe blog.
Poate ca va mai amintiti de portretul printesei Zoie  Ghika executat de  suedezul  Alexander Roslin  sau  de cel al  Doamnei Ecaterina  Movrocordat  realizat de excentricul  Jean-Étienne Liotard  :)

 

 

9 gânduri despre “surpriza de joi dimineață

  1. O sa ma acuzi de lipsa de modestie, dar prima impresie la vederea doamnei Iscovesco a fost ca imi seamana. Sau ma rog, ca ii seman eu ei. Poate datorita culorii parului si alunitei. Oricum, senzatia de a te „recunoaste” intr-o pictura e stranie. Uneori ne recunoastem in tablouri prin trasaturi fizice, alteori prin starea de spirit, prin universul interior in corespondent cromatic.

    Apreciază

    1. Deci acum imi pot inchipui cum arati :)

      Poate ca un dram de curiozitate te va impinge sa afli cine a fost aceasta doamna ce i-a servit lui Renoir drept model. Sau poate ca a platit pictorului pentru a-i face portretul?

      Apreciază

  2. Frumoasă surpriză ! Alt mare pictor francez atras de frumusețea iei !

    Poate că Mme Iscovesco a fost rudă cu pictorul pașoptist Barbu Iscovescu, ce a emigrat la Paris în 1849…

    Apreciază

  3. Foarte placut sa intalnesti in pictura lui Auguste Renoir reprezentarea unei tinere romance ,in culori smaltuite.Despre cei trei pictori romani pasoptisti (Rosenthal ,Negulici si Iscovescu ) a scris si Dan Grigorescu ,poate ne spune ceva si despre Mm.Iscovescu ,care , oricum nu mai era tanara .B.Iscovescu s-a intalnit la Paris si cu Theodor Aman ,tanar pe atunci .Frumoasa postare ,inedita ,ca de obicei !

    Apreciază

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.