anotimp rece în culori fierbinţi

 

Păşind pe uliţa acestui tablou viu colorat, si avind grija sa nu alunec :), nu am nici un dubiu ca anotimpul pictat  de Wassily Kandinsky e anotimpul atit de drag tuturor rusilor : iarna.
Pentru a-i convinge si pe cei mai sceptici  vizitatori ai blogului, voi aduce un argument : crengile desfrunzite ale copacilor …

De foarte multa vreme vreau sa vorbesc despre Kandinsky, insa mereu am tot amânat, desi, de citeva ori,  mi-am insotit cuvintele cu lucrarile lui.
Chiar daca se numara printre pictorii mei preferati, am evitat sa vorbesc despre el din cauza ca nu stiam de unde sa incep.

Atita stiu : Trebuie să-ţi dizolvi sufletul în picturile lui pentru a le putea înţelege …

Neaparat va trebui sa povestesc cum am facut cunostinta cu Wassily Kandinsky :)

Nu imi place tot ce a pictat, insa multe din cele pictate imi plac.
Am patru tablouri preferate, din care trei le-am folosit  pe parcursul anilor:

http://exergy33.blogspot.com/2008/05/kandinsky-armonii-fara-portativ.html

http://exergy33.blogspot.com/2008/11/blue-for-you.html

http://exergy33.blogspot.com/2009/01/2.html

Kandinsky e deseori comentat, deseori laudat sau criticat … insa rareori inteles.
Pictura abstracta nu are numerosi fani iar multi din cei ce se considera fani, o fac intr-adevar mânaţi de un snobism bine deghizat. Trist dar adevarat.

Nu as putea spune ca imi place tot ceea ce e incadrat la capitolul artă abstractă, dar am preferinte ce-mi intregesc intelegerea asupra lumii in care traiesc.

De aceea m-am gindit  ca nu e bine sa incep cu un tablou abstract si tot meditind asupra lucrarilor  aflate in arhiva virtuala a computerului, m-am decis la aceasta pictura in culori expozive.

Tabloul de azi,  intitulat „Peisaj”, datat 1909,  se afla expus la Muzeul Ermitaj din Sankt Petersburg.
Ineditul paletei cromatice deriva din alaturarea culorilor si dispunerea lor, atit pe verticala cit si pe orizontala.

Se afirma ca Wassily Kandinsky (1866-1944) e primul pictor ce a realizat un tablou  „pur abstract”.
Nu stiu cit de adevarata e aceasta acreditare, cert insa e faptul ca el a deschis drumul spre abstractizarea totala a picturii.

As vrea sa punctez doua aspecte :

  • primul se refera la studiile facute de Kandinsky inainte de a se dedica picturii.
    El a studiat Dreptul si Economia, iar la terminarea facultatii i s-a oferit postul de profesor la catedra de Drept Roman de la Universitatea din Dorpat.

  • al doilea aspect se refera la capacitatile sinestezice ale artistului si la felul in care asocia culorilor diferite tonuri muzicale, instrumente muzicale sau chiar melodii intregi. El insusi cinta la pian si violoncel si se numara printre pasionatii de concerte.

Privind acest tablou de la Sankt Petersburg e imposibil sa nu ne lasam furati de magia luminoasa a culorilor, si poate ca unii, asemenea autorului, vor auzi in surdina citeva acorduri muzicale.

Pentru a intregi atmosfera feerica a picturii am ales o piesa cintata de o violonista admirabila, atit ca stil de interpretare cit si ca aspect fizic : Xenia Akeynikova.

8 gânduri despre „anotimp rece în culori fierbinţi

  1. >Dorpat = Tartu"Pictura abstracta nu are numerosi fani iar multi din cei ce se considera fani, o fac intr-adevar mânaţi de un snobism bine deghizat" – absolut de acord. Am spus-o si eu pe Lanternativa odata. Dupa opinia-mi, pictura abstracta nu are cum sa-ti placa. Scopul ei nu este sa placa – in sensul traditional al cuvantului. Este exact ca si noise-ul + stilurile xtreme de muzica experimentala. Nu sunt facute sa placa. Daca auzi pe cineva spunand: "Ce-mi place Akberg! Innebunesc dupa lucrarile sale" – poti sa fii linisitita :)) Ai de-a face cu un fan :]

    Apreciază

  2. >"Dupa opinia-mi, pictura abstracta nu are cum sa-ti placa. Scopul ei nu este sa placa – in sensul traditional al cuvantului."Nu sunt de acord :)N-am sa intreb ce te face sa afirmi acest lucru deoarece m-am convins (aici pe blog) ca ai obiceiul sa nu raspunzi la intrebarile care nu-ti convin …

    Apreciază

  3. >Trebuie ca iarna să-ţi fie întradevăr anotimp de suflet, ca să o vezi aşa colorată şi vioaie şi caldă!Ai o recomandare de RE-citire a unei cărţi,la mine.Eşti prima în Blogroll, şi uite că sunt curioasă dacă am nimerit-o. Seară frumoasă!

    Apreciază

Lasă un răspuns

