le rouge et le noir …Taras Loboda


Taras Loboda, Lady in Red (40)
*

Imi propusesem sa incep anul cu portretul unei fete frumoase :) … dar nu m-am putut opri asupra niciunuia din zecile de astfel de portrete pastrate intr-un folder pe hardul ce-mi foloseste drept Pinacoteca virtuala.

Nici eu nu stiam prea bine ce caut, in schimb stiam sentimentul ce m-ar putea fi multumit la vederea a ceea ce căutam mai mult cu inima decat cu ochii.

Intamplarea, sau sansa, a facut ca ieri, la orele 15 trecute fix, sa-l descopar pe artistul Taras Loboda – al carui nume mi-a amintit de poetul national ucrainean Taras Șevcenko, căci, dupa cum bine ati intuit, Taras Loboda e la randul său ucrainean.

Nascut in 1961 la Ivano-Frankovsk, scolit la Institutul de Arta din Kiev, Loboda va alege sa traiasca in Cehia, țara in care se va muta in 1993 impreuna cu intreaga familie.
Se pare ca țara de adoptie i-a adus noroc deoarece la ora actuala Taras Loboda reprezinta un nume cu destula greutate in comunitatea artistilor plastici praghezi.

http://www.risunoc.com/2013/01/taras-loboda-lady-in-red.html
http://affinity4you.ru/post113253306/

*


imagine – Taras Loboda
*

Faima cred ca i se datoreaza in primul rand unei serii de lucrari grupate ulterior sub numele „The Lady in Red”, nume ce mie personal imi aduce in memorie celebra melodie a lui Chris de Burgh.
Dar seria de portrete ‘in rosu’ nu are de-a face nici cu melodia lui Chris de Burgh, nici cu romanul Rosu si Negru scris de Stendhal, nici cu culorile preferate de creatorul de modă Yves Saint Laurent … si nici cu formatia de rock Roșu și Negru din vremea copilariei mele. Nu are de-a face nici măcar cu cele doua culori ale cărților de joc.
Si cu toate astea, vrând nevrând, mi-am amintit toate aceste amanunte desperecheate, ca niste esențe amețitoare închise in flacoane minuscule din cristal ce asteapta sa fie folosite in fabricarea unui parfum ispititor, si mi-am dat seama că am gasit exact ceea ce căutam.



Taras Loboda, Light and Shade
*

Cele mai multe dintre fetele in rosu, unele drapate in materialul fluid dupa moda indiana, altele cu chipul infasurat asemenea femeilor din lumea araba, poarta diverse nume : Natalie, Iris, Eliza, Madalina, Elina, Victoria  … Enigma sau Light and Shadow. Ma mir ca pe nici una nu o cheama Natașa, Ludmila, Raisa, Vera, Zinaida, Tatiana, Larisa, Galina, Nadejda, Svetlana, Oksana ….
Aceste chipuri cu buze senzuale si ochii vadit mariti, de un verde limpede conturat de gene lungi, atrag ca un magnet atentia privitorilor.
Cateva lucrari mi s-au parut inspirate cumva de Angelina Jolie … iar altele imi par prelucrari dupa fizionomia unor fete iranience, desi ma indoiesc sa fie asa caci doar o singura pictura a fost intitulata Iranian Girl  :)
Nudurile sunt reprezentate intr-o maniera clasica dar nu lipsita de modernitate. Toate bineinteles ca se incadreaza temei bicrome aleasa de pictor.
Nu as putea afirma ca-mi plac toate picturile seriei. Cateva chiar au un aer comercial si cred ca au fost executate ‘la comanda’ in urma succesului repurtat de primele lucrari, dar ăsta reprezinta deja un fenomen obisnuit in lumea artistica si nu putini sunt creatorii de artă ce sunt gata sa alimenteze falsa foame de frumos a snobilor si VIP-urilor.
Pentru postarea de azi am ales trei lucrari care mi-au comunicat ceva pe lungimea de unda a frumosului.

Jocul de lumini si umbre, in rosu si negru, e incarcat de magia contrastelor : viata si moarte, cunoastere si mister, noroc si nenoroc, iubire si ura, lumea concretă si neantul, foc si piatra, iertare si razbunare, patima si nepasare, desfrâu si virtute, entuziasm si indiferenta, furie si blazare, simțire si rațiune, fidelitate si tradare … ba chiar și un pericol bănuit dar plăcut căruia nu i te poți sustrage.
O cheiță nevazuta opereaza la nivel sublinimal in timp ce privitorul e captivat de puținătatea detaliilor din picturile în roșu și negru ale lui Taras Loboda.

 

4 gânduri despre “le rouge et le noir …Taras Loboda

    1. Chiar si asa, uitandu-ma cu atentie prin galeria ”in rosu”, am descoperit cateva distantate de latura comerciala. De exemplu ultima lucrare din blog (Lumini si Umbre) mi-a placut in mod deosebit :)

      Apreciază

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.