abstract … abstract

Blue (1913-24)
 
Pentru azi propun o noua vizita virtuala la Praga, tot la Galeria Nationala.
Motivul vizitei il reprezinta citeva din picturile abstracte realizate de František Kupka  expuse la Palatul  Veletržní, palat ce gazduieste colectiile Muzeului de Arta Moderna si Contemporana.
Deci pentru azi numai si numai lucrari abstracte !
Prima imagine din blog face parte din seria studiilor verticalelor ce l-au pasionat pe Kupka decenii de-a rindul.
Aceste fronturi verticale de culoare, intrerupte uneori de plane orizontale, sunt arhitecturale in esenta lor si de aceea ne duc cu gindul la turnuri zvelte si zgiriie nori.
Nuantele de albastru tisnesc din pamint si ape spre a se uni cu albastrul cerului … o uniune a teluricului cu celestul, asta cred ca a dorit sa exprime pictorul in tabloul de fata.
Natura a reprezentat sursa de inspiratie si pentru Primavara Cosmica.

Cosmic Spring (1913-14)
Paleta coloristica se diversifica, aranjarea spatiala e schimbata, verticalului ii este preferata o structura curbilinie purtatoare a unui mesaj subliminal : vibratia.
La Kupka culorile vibreaza cind intr-un mod vizibil cind intr-unul ascuns. El insusi marturisea :
„I do not think it is necessary to paint trees, as people on their way to the exhibition can see better ones in reality, I do paint but I paint only the conception, the synthesis: if you like, the chords”
Lacul – The Piano Keys e considerata o lucrare de referinta in opera lui Kupka, lucrarea de ruptura si trecere definitiva spre arta abstracta, iar uneori drept prima lucrare abstracta.

Lake (1909)
Daca e sa o analizez  prin prisma unei definitii seci nu cred ca aceasta pictura se poate numi abstracta caci, conform definitiei, pictura abstracta nu trebuie sa aminteasca  in mod direct  formele umane, ale obiecteleor fizice sau cele ale regnului vegetal si animal.
Ori in aceasta pictura clapele pianului sunt foarte vizibile, la fel si degetele ce le apasa.
Totusi Lacul e o lucrare de sinteza foarte reusita. Pentru a o picta Kupka a frecventat mai multe sedinte la laboratoarele de fizica tinute  pentru studentii de la Sorbona.
Pictura s-a vrut totodata si un  omagiu adus lui Helmholtz, fizician german ale carui cercetari au lasat o profunda impresie asupra pictorului ceh ce, in mod intuitiv, se regasea sufleteste in teorii si ecuatii ce dirijeaza ordinea ascunsa a Universului.
Unii critici de arta au declarat Fuga ( 1911)  drept prima pictura abstracta din istoria artei.  Ulterior pictorul va dezvolta  subiectul in mai multe tablouri. In prezent, lucrarile din seria Fugilor nu lipsesc din ilustratiile ce-i insotesc  biografia.
Alti critici insa afirma ca o acuarela pictata in 1910 de Kandinsky ar trebui considerata  drept prima pictura abstracta din arta contemporana. Acuarela lui Kandinsky imi lasa mai degraba  impresia unui exercitiu coloristic, nu a unei lucrari plastice  premeditate … gindite.

Fugue in Red and Blue (1911)
(varianta de la Galeria Nationala din Praga)
Fuga in doua culori a devenit cu timpul emblema Muzeului de Arta Moderna si Contemporana din Praga.
Pentru Kupka culorile reprezinta doar un motiv de a medita pe marginea unei idei. In acest caz au fost alese rosul si albastrul.
Cald si rece, pozitiv si negativ, feminin si masculin, pasiune si ratiune, dragoste si ura, razboi si pace, foc si apa  … si cite alte interpretari nu se pot face?!
Parerea mea personala e ca Fuga in doua culori, desi inspirata de Fugile muzicale, reprezinta de fapt atractia contrariilor, nevoia de echilibru si complementaritate.
In multe privinte il compar pe Kupka cu Brancusi.  Ambii au incercat sa vizualizeze idei si concepte … insa nu acesta ar fi singurul lor punct comun  :)
Rosul apare frecvent in picturile lui Kupka. Uneori el foloseste nuate  de rosu sângeriu cu un puternic impact vizual asupra privitorului.
Pentru a ilustra spusele fac apel la un tablou imprecis datat.

Creation (1911-20)
E multa viata si energie pe acesti citiva centimetri patrati de pinza din Primavara Cosmica si Creaţie, ambele lucrari facind parte dintr-un ciclu inspirat  atit de Natura cit si de scrierile teosofice ce l-au ghidat mereu pe pictor. Suprapunerea de cimpuri vizuale genereaza o pendulare a privirii, asemanatoare cu leganarea instinctiva a corpului in momentul auditiei unei melodii ritmate.
Voi incheia cu un tablou in alte culori si guvernat de alte forme.
Calmul generat de alaturarea  formelor unduitoare, asemeni apelor unei oglinzi,  te indeamna la visare …

Blowing Blues II (1922-36)

7 gânduri despre “abstract … abstract

  1. >Îmi pare rău că nu am timp. Ar fi atâtea de spus… Oricum o graţie şi o frumuseţe pe care un ochi exersat nu le poate omite.E acum esenţa de început, mirosul diafan al geniului, înaintea fluxului-şuvoi al timpului.Creation mi se pare cel mai interesant dintre toate, e cel mai fragil şi totuşi atât de plin de sevă.

    Apreciază

  2. >Nu esti singurul in criza de timp …"Creation" e impregnat de o vitalitate molipsitoare. Culorile sunt vibrante. Aproape ca ranesc retina.Daca vei da un click pe imagine o vei putea privi in varianta marita si vei putea admira acel rosu redat magistral de Kupka.

    Apreciază

  3. >sper să (mai) ajung în Praga, să verific:)reproducerile sunt frustrant de incitanteserios acuma, Lacul şi Fuga în roşu şi albastru m-au "cucerit instinctiv". am "de procesat". atîta informaţie în atît de puţine cuvinte…

    Apreciază

  4. >@CELLADaca ajungi, neaparat sa postezi imagini de la fata locului. Tablourile lui Kupka au dimensiuni relativ mari asa ca sunt convinsa ca vei fi cu totul absorbita de ele :)@pasaregrasaO spui cu multa convingere, numai ca nu prea se leaga :)

    Apreciază

  5. >"cosmic spring" imi place cel mai mult din seria de azi.citeam undeva ca de-abia la 80 de ani a semnat primul contract cu o galerie. probabil ca notorietatea nu era pe lista lui de prioritati.

    Apreciază

  6. >:) … daca ai citit in limba romana informatiile privitoare la primul contract, cred ca le-ai citit aici pe blog.Kupka nu a cautat celebritatea. Ducea o viata retrasa, in comparatie cu alti artisti, si nu cauta mediile artistice pariziene.Dorinta lui arzatoare era ca publicul sa-i inteleaga picturile.Desi avea talent si putea picta in toate stilurile la moda, si putea cistiga cu usurinta bani din portrete si picturi conforme cu gusturile publicului, el a preferat o viata marcata de lipsuri dar in care sa picteze ceea ce ii facea placere.

    Apreciază

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.