Madonna ar ložmetēju

 

 

Madonna ar ložmetēju sau Madona cu mitraliera, se intituleaza unul din cele mai admirate tablouri de la Muzeul National de Arta din Riga, capitala Letoniei.
Autorul tabloului a avut o viata foarte scurta dar plina de evenimente.

Karlis Padegs (1911-1940), reprezinta un simbol al artei letoniene din perioada interbelica. Desi a trait doar douazeci si noua de ani el si-a lasat inconfundabila amprenta pe oriunde a trecut.
Considerat cel mai rafinat dandy din Riga, Karlis Padegs a fost totodata si un pacifist convins, militind cu fervoare impotriva razboiului.

Madona cu mitraliera s-a transformat intr-un adevarat manifest anti-razboi.
Culorile folosite de pictor atrag atentia chiar de la primii pasi facuti in muzeu. Ele au vitalitate si armonie.

Picta, decora vitrinele magazinelor de lux din Riga, facea ilustratii de carte, colabora la reviste, se ocupa de arta fotografiei in propriul studio pe care il amenajase intr-un stil neobisnuit, noaptea frecventa cluburile si cabaretele, citea cu pasiune ziua, se implica non-stop in actiuni serioase …
Personalitate complexa si greu de inteles, Karlis Padegs a fost interzis pe toata perioada comunista.
Cei saizeci de ani de interdictie i-au sporit faima iar imaginile lucrarilor sale au circulat pe ascuns in mediile intelectuale si artistice din tot spatiul tarilor baltice, Leningrad/Sankt Petersburg, Moscova …

In 1936 a expus la Riga o colectie de desene reprezentind cartile de joc. Dupa aproape saizeci de ani, in 1997, ele au fost din nou aratate publicului.
http://www.wopc.co.uk/latvia/padegs.html

La muzeul mai sus amintit i-a fost dechisa o expozitie comemorativa. Alaturi de lucrarile aflate in expozitia permanenta au fost expuse citeva picturi si lucrari de arta grafica din colectii particulare.
Am retinut acest portret de fata din colectia Dr. Gunta Belēviča. Are toate sansele sa devina o a doua emblema a operei lui Karlis Padegs.

In statia de troleibuz din fata universitatii din Riga privirea este atrasa de o statuie originala.
Oricine trece pe acolo se apropie sa vada ce e scris pe placa de jos.


Aici o alta fotografie facuta de cineva pe timp de iarna si in care se pot distinge trasaturile artistului letonian.

Desi de mai bine de o jumatate de secol Karlis Padegs nu mai e printre cei vii, desenele lui sunt mai vii ca niciodata.

9 gânduri despre „Madonna ar ložmetēju

  1. >Exista zeci de pictori foarte talentati, unii celebri, despre care nu am auzit … si de abia dupa ce aflu despre ei incepe sa-mi para rau ca nu i-am descoperit mai devreme.Imi place sa-i descopar si apoi, aici pe blog, sa spun citeva cuvinte despre pictura lor.

    Apreciază

  2. >Excelent blog! Ma bucur sa descopar artisti necunoscuti, inghititi de uitare, geniali. Exista mii de astfel de exemple. Nu stiu, poate il cunosti deja si pe acest lituanian:Mikalojus Konstantinas Ciurlionissi pe acest estonian:Michel SittowArta de pe aceste meleaguri este foarte putin cunoscuta la noi.M-as bucura sa dai o ochiada si la mine. Am cativa artisti uitati, stranii si…geniali :)P.S. Imi place Dürer. Asta e :) Faptul ca s-a pictat cum a vrut el nu il descalifica de fel ca si artist (vezi genialele-i Melancolii). Ca ar fi fost o pramatie ca om (neverificabil) asta e o alta poveste. Uita-te la figura lui Leonardo batran… Chiar crezi ca arata asa bine, maiestuos?! Sau Rafael, etc…

    Apreciază

  3. >Depre artistul total care a fost Ciurlionis, muzician si pictor cu capacitati sinestezice deosebite, voi scrie cit de curind. Blogul va fi insotit si de compozitiile sale muzicale. De curind mi-am pus la punct arhiva muzicala cu piesele compuse de el.Fara sa vrei mi-ai luat „surpriza” de pe tastatura :) Despre Durer nu am afirmat ca ar fi fost „o pramatie de om”, ci doar un tip caruia i-a placut sa profite din plin de toate situatiile favorabile.Mie imi place cum si-a desenat Leonardo chipul.Cred ca trebuie mult curaj ca sa te infatisezi inaintea posteritatii batrin, girbovit si cu fata zbircita :)Leonardo l-a avut.Frumusetea estetica a unei opere de arta e superioara „frumusetii biologice” a personajului pictat.

    Apreciază

  4. >Revin. In primul rand, multumesc pentru adaugarea in lista. In al doilea, F+F este cu dedicatie :-) Am fost si sunt impresionat de ceea ce am putut gasi pe – X -In nici un caz nu ti-am atribuit expresia „pramatie de om”. Am gasit, referitor tot la nastrusnicul Dürer, o informatie: se pare ca stramosii pictorului au inceput sa faca avere spaland aur pe dealurile din vestul Transilvaniei.Sursa: F. Haverfield, The Ancestry of Albrecht Dürer, in The Burlington Magazine for Connoisseurs, Vol. 27, Nr. 146 (May, 1915), p. 78.

    Apreciază

  5. >Multumesc pentru sursele de informatii. Voi cauta in amanunt.Sincera sa fiu nu stiu cum sa reactionez atunci cind mi se dedica bloguri ( tu si sirg), sau cind mi se face publicitate gratuita (oceania si supravietuitor) :)Adevarul adevarat este ca ma bucur atunci cind cineva gaseste interesant ceea ce scriu si isi face timp sa revina citeva minute in coltul acesta virtual.Incerc sa dau un „sens” celor scrise, si prin ceea ce scriu sa-i fac si pe altii sa vada „lumea” pe care o vad eu.

    Apreciază

  6. >Hm, cercetarile mele in privinta lui Sittow nu au fost incununate de prea mult succes :( S-ar parea ca nu exista nici o opera de-a sa in muzeele Estoniei. In schimb, un alt artist ce a lucrat in Tallinn, Arent Passer, este mult mai bine reprezentat. Insa nu s-a nascut aici.

    Apreciază

  7. >Multumesc pentru straduinta :)Daca stii cumva niste linkuri care sa ma duca prin muzeele de arta din Estonia, te-as ruga sa mi le dai. Nu conteaza, pot fi si in estoniana … ma descurc eu :)

    Apreciază

Lasă un răspuns

