logo … un fel de ego ;)

Pentru început bun găsit în 2019 !

După cum se știe, România a preluat conducerea rotativă a Consiliului Uniunii Europene.
Timp de șase luni va fi în lumina reflectoarelor și va avea șansa să dovedească euro-cârcotașilor că nu este Cenușăreasa Europei.
Ioan Nicolae Dobrinescu, elev la Colegiul Național ”I.L.Caragiale” din București, a câștigat concursul de creație a logo-ului pentru acest important eveniment.
Lupul Dacic l-a inspirat pe elevul de cincisprezece ani.

Varianta lui a fost îmbunătățită și stilizată cu scopul de a face mai clar mesajul transmis.

”Logo-ul indică o Uniune Europeană în mișcare, sigură pe sine, dinamică, dar și atașată valorilor sale. Din punct de vedere estetic, Uniunea Europeană a fost ilustrată prin intermediul unui lup, animal prezent în mitologiile majorității culturilor europene. Suplimentar, desenul ilustrează o Uniunea Europeană care își afirmă atașamentul față de protecția biodiversității.”
(sursa)

Un logo reprezintă mai mult decât o imagine. Reprezintă o cheie pentru a pătrunde în mentalul unei persoane sau al unei societăți.
Un logo bine gândit și bine executat cred că trebuie să fie simplu, cât mai simplu, ușor de recunoscut și cu puterea de a se întipări instantaneu în mintea privitorului.
Un logo reușit e ca o dragoste la prima vedere.

Tehnic vorbind se poate spune că logo-ul reprezintă un concept grafic cu ajutorul căruia identificăm un produs, o companie, un brand, o organizație sau un eveniment.

Plecând de la acest pretext m-am gândit să aduc în discuție câteva logo-uri din Iran. Sunt convinsă că vă vor capta atenția.

Iranienii afirmă că imaginea lui Faravahar (Fouruhar), simbolul religiei lui ZoroastruZarathustra in limba persană, reprezintă primul logo din lume din moment ce produsele manufacturate în Imperiul Persan din perioada preislamică erau poansonate cu acest simbol.

Reprezenta în fond simbolul prin care era certificată calitatea produsului manufacturat.

Actualul logo pentru certificarea standardelor de calitate arată astfel ;

În interior e scris cu litere persane stilizate numele Iran. S-au omis punctele de sub litera ye –یـ  și punctul de pe litera nun –ن .  Se citește de la dreapta la stânga.

Unul din cele mai cunoscute logo-uri, dar și unul dintre cele mai vechi, conceput în perioada Iranului modern îl reprezintă logo-ul Liniilor Aeriene Iraniene ce a fost folosit in premiera in anul 1961.

A fost inspirat de o pasăre mitică pe nume Homa. O statuie imensă a acestei păsări am admirat-o la Persepolis, capitala regilor ahemenizi, capitala lui  Cyrus și Darius.
Creatorul logo-ului e Edward Zahrabian, un iranian de origine armeană.

Iranul are șaisprezece linii aeriene, de stat și private, cele mai cunoscute fiind  Iran Air, Caspian  Airlines. Kish Air, Mahan Air, Iran Aseman Airlines

Logo-ul primei universități particulare din Iran, Universitatea Liberă Islamica, are un mesaj clar.
Două aripi se întretaie în zbor dând naștere unei penițe.
Cu alte cuvinte … scrie și vei fi liber.

Alt logo, interesant prin bilingvismul lui, este cel al Autorității Iraniene de Ajutorare.
Se știe că S.O.S reprezintă strigătul de ajutor.
Designerul imaginii a dat dovadă de multă imaginație deoarece a scris cuvântul komak (compus din literele kafک  , mim – م  și kaf –  ک … citite de la dreapta la stânga) într-o manieră ce, din punct de vedere vizual, va fi citit S.O.S de către un cititor al unei limbi cu alfabet latin.
În limba persană komak –کمک  înseamnă ajutor.

Anul trecut am văzut pentru prima oară într-un pasaj comercial un magazin Koton.
Logo-ul în limba persană nu cred că mai are nevoie să fie explicat.
Litera vav –و  a fost scrisă în același fel ca litera O din varianta cu litere latine.

Chiar și fără a ști limba persană sau arabă acest logo poate fi citit cu ușurință la primul contact vizual.


(un magazin Koton din Shiraz)

Am început cu un logo din România și voi încheia tot cu unul de la noi.
E vorba de unul conceput de Miklos Lehel, bijutier de inspirație minimalistă și cu execuție neconformistă, atipă, bijutier descoperit anul trecut cu ocazia unui eveniment în Parcul Herăstrău.


E un logo în oglindă, simetric, elegant și inteligent conceput.

Chiar și avatarul ales în spațiul virtual joacă rolul de logo. El transmite un mesaj despre persoana ascunsă în spatele imaginii de profil.

Am observat că logo-urile cu puțin roșu îmi atrag imediat atenția.
Forma predominant curbilinie sau rectilinie a conceptului grafic e deasemeni importantă. Prefer logo-urile cu formă ușor curbilinie sau combinații curbilinii-rectilinii, dar cât mai simple din punct de vedere grafic.
Nu cred să reprezinte un secret faptul că prefer fondul de culoare neagra ;)
Deci o combinație cromatică negru-roșu, cu o reprezentare minimalistă, ușor curbilinie, mi se pare una bine aleasă pentru un logo reușit.

Dintre logo-urile celebre am o slăbiciune pentru cel al companiei Nike ;)
Induce optimism. Cred că optimismul reprezintă mesajul subliminal transmis de acest logo elegant, minimalist și ușor de reținut.

Optimism vă doresc și eu pentru noul an !

 

6 gânduri despre “logo … un fel de ego ;)

  1. Pe mine personal nu mă prea încântă logo-ul cu România și UE.

    Am remarcat asemănarea destul de evidentă -dar neasumată!- a logo-ului cu stindardul dacic, o obsesie românească. Desigur, dacii sunt strămoșii noștri, dar această imagine iconică (balaurul cu cap de lup) nu este proprie culturii populare românești. Este un simbol preluat din alte surse (columna lui Traian, cărți ș.a.); poate că s-a și conservat pe undeva (etnografii știu mai bine; se spunea de exemplu că ar fi prezent pe toiagul ciobanilor aromâni, ”cârlibana”), dar e în orice caz obscur, cel puțin la noi, în România. Există destule simboluri vii, încă prezente în costumul tradițional românesc, pe oale, porți de lemn ș.a. Nu e nevoie să reînviem (?) balaurul dacic; mai bine am conserva ce avem încă și e transmis autentic, din generație în generație.
    În al doilea rând, balaurul dacic apare mereu în legătură cu războiul, în toate reprezentările antice. Este un stindard de luptă. E potrivit, de exemplu, pentru Bitdefender, care sfârtecă virușii informatici; dar UE este în război cu cineva?

    Apreciază

    1. Nici eu nu cred ca acesta e cel mai inspirat logo … dar a castigat fiind votat online.
      Se pare ca votantii s-au recunoscut in aceasta interpretare grafica.

      Da, lupul dacic sau Draco, reprezinta un simbol razboinic. Poate ca Europa asta cauta: sa recupereze, spiritul razboinic.
      UE intra pe nesimtite intr-un fel de razboi, atipic, cu cei pe care i-a adus cu mai bine de cinci decenii in urma ca sa le suplineasca forta de munca … cu cei pe care i-a acceptat in urma caderii cortinei de fier, cu cei veniti in valuri succesive dupa Primavara Araba si alte experimente nereusite in Orient.
      Poate ca Europa isi cauta coeziunea culturala, sau religioasa, si acest simbol al lupului, familiar pentru mai multe popoare, va actiona ca un liant.

      Apreciază

  2. Eu cred ca sub acest logo, turmele de oi ale EU, lipsite de blândul Pastor, se vor panica si nu vor mai da laptele necesar mieluseilor inocenti si pastorilor platiti, indiferenti.
    Un Weekend minunat !

    Apreciază

  3. Interesantă ideea de a te apleca asupra unor logo-uri. Mi s-a părut interesant și grăitor cel al Autorității Iraniene de Ajutorare. Îți doresc pentru acest an un izvor nesecat de inspirație și articole cel puțin la fel de interesante și frumoase ca toate cele pe care le-ai scris! Desigur și sănătate, belșug și bucurii! ☺

    Apreciază

    1. Multumesc pentru urari :)
      Nu as vrea sa-mi neglijez blogul chiar daca activitatile mele s-au triplat de vreun an si ceva incoace.
      Nu mai scriu la fel de des ca in anii trecuti desi subiecte interesante am cu duiumul.

      Sper sa=mi recapat ritmul …

      Apreciat de 1 persoană

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.