un exemplu de urmat … Maasai

Louis Vuitton, Resort Collection, 2012

 

Continui seria de articole „focusată” pe designerii care uită să spună de unde s-au inspirat sau, în cel mai bun caz, dau o sursă de inspirație vagă de genul : oriental, tribal, peasant, east-european (?), bohemian, etc.

După cum se vede am deschis blogul de azi cu o creație Louis Vuitton.
Povestea e destul de lungă și nu s-a terminat nici până în clipa de față.

Pe scurt deci.
Celebra casă de modă a câștigat sute de milioane din vânzarea de cămăși, blazere, rochii, pantaloni, genti de călătorie, costume de baie, poșete, eșarfe și fulare copiate fără scrupule după îmbrăcămintea tradițională a triburilor Maasai.
Shuka (plural shukas) a devenit virală pe internet de abia după ce a fost demascat marele plagiat.

 

 


african Maasai în shuka

Țesăturile în carouri roșu intens/albastru cobalt au devenit o emblemă pentru Vuitton dar, pe de altă parte, i-au adus mari prejudicii de imagine deoarece numărul de oameni care s-a mobilizat contra lor pe net, și nu doar acolo, a întrecut toate așteptările.

Nu numai africanii ci și europenii și nord-americanii au făcut petiții, au scris articole, au boicotat cumpărarea produselor …
După ce fenomenul MIPI (Maasai Intellectual Property Initiative) a luat amploare s-au găsit unii care să conteste evidențele și să spună că sursa de inspirație ar reprezenta-o tartanul scoțian.
Afirmații gratuite în fața evidențelor.

 

 


Louis Vuitton, Resort Collection – 2012


Maasai
reprezintă o confederație de triburi seminomade de păstori care trăiesc în Kenya și Tanzania. La ora actuală numărul lor depășeste un milion de suflete.
Ei au fost remarcați de-a lungul istoriei și datorită frumoaselor podoabe multicolore purtate atât de femei cât și de bărbați.
Dacă vreți să aflați mai multe despre Maasai dați un click aici.

 


Maasai la ei acasă

Maasai au fost cel mai furat popor în lumea modei.
Am avut răbdare să citesc multe articole căci numai așa aș fi putut da exemple convingătoare.

 

 

tot Louis Vuitton … și tot un furt de la triburile Maasai

 

În 1997 Ralph Lauren aduce în prim plan mai multe creații vestimentare inspirate din rochiile purtate de femeile Maasai.

 


Noami Campbell într-o ținută Ralph Lauren de inspirație Maasai

 

Tot în 1997  John Galliano lansează pentru Casa Dior mai multe ținute inedite. Câteva conțineau accesorii copiate pur și simplu după accesoriile femeilor Maasai.

 

creație John Galliano pentru Dior (1997)

 

Acele coliere de mari dimensiuni ce acoperă atât umerii cât și sânii reprezintă un simbol de apartenență etnică pentru femeile Maasai, un simbol puternic care le unește în pofida faptului că vorbesc dialecte diferite și dau indicații clare despre statutul lor în societatea tribală.

Alexander McQueen s-a inspirat din colierele Maasai pe care le-a stilizat într-un mod personal.

 


Alexander McQueen, colierele de inspirație Maasai

 

Cei din triburile Maasai, după cum se vede, au simț estetic și mâini îndemânatice.
Poate de aceea Emilio Pucci s-a gândit să le exploateze munca plătindu-i cu douăzeci de dolari pentru o pereche de sandale pe care, după adaugarea mărcii, le vindea cu prețuri între patrusute și o mie două sute de dolari.

 

 

corset Emilio Pucci
(lucrătură și modele cu mărgele realizate de Maasai)

 

sandale Emilio Pucci

 

Aportul designerului s-a redus la introducerea tocului.
Îmi pare bine că lumea a luat atitudine. Printre cei mulți s-au aflat oameni care chiar au încercat să facă ceva în sprijinul africanilor din triburile Maasai.

Aș vrea să o amintesc aici pe Olivia Palermo.

 

 

Dânsa a înființat o fundație non-profit și a lansat Maasai Project, acțiune prin care a oferit locuri de muncă pentru sute de artizani din Kenya și Tanzania, produsele manufacturate (în special sandale, coliere și brățări) fiind vândute ulterior la prețuri decente în diverse țări ale lumii.
Profitul obținut din vânzare e cheltuit în construcția de școli, spitale și stații de potabilizare a apei.
Acțiunea nu a fost privită cu ochi buni de marile case de modă căci, fără discuție, aceste branduri nu au mai putut vinde produsele lor la prețuri relativ mari (de exemplu un colier John Galliano depășea chiar și 1000$ , un corset Pucci oscila în jurul  sumei de 2000$ ).

 

Nu știu dacă o știți pe Diane von Furstenberg. E o mare creatoare de modă, inventatoarea rochiei petrecute,  o stilistă de primă clasă dar și o filantroapă încă din tinerețe.
Diane a lansat o serie de perne decorative inspirate din țesăturile purtate de triburile Maasai, prezentându-le ca atare, făcând astfel o binemeritată reclamă produselor de artizanat Maasai  în rândul turiștilor vestici, deschizându-le apetitul pentru obiectele originale cumpărate direct de la sursă.
Mulți africani au reușit să-și căștige existența prin vânzarea de obiecte și accesorii turiștilor, cei vestici în mod special.

Diane von Fursterberg, pernă decorativă Maze Maasai

 

Colierele și brățările Maasai au intrat în reviste celebre, pe coperțile jurnalelor de modă, la recepții fastuoase la Hollywood …

 

 


Monica Nery pentru Vogue Australia, 2014

 

Am înțeles că s-a reușit înregistrarea unor produse tradiționale Maasai și că, pe viitor, orice firmă va folosi cuvântul Maasai pentru produsele lor va trebui să plătească un procent triburilor Maasai, sumă de bani ce reprezință dreptul de folosință al unei proprietăți culturale.

 


Vogue, Spania, 2014

 

Pe lunga listă a celor ce s-au folosit de numele Maasai aș mai putea adăuga compania Jaguar Land Rover care în 2003 a vândut o serie limitată de SUV-uri  Maasai și Maasai Mara.

 

 


Land Rover Freelander Special Editions 1.8 Maasai

 

Îmi pare bine că cel puțin în acest caz s-a făcut ceva concret pentru a stopa folosirea abuziva a unor proprietăți culturale/simboluri etnografice de către branduri celebre care plătesc salarii exorbitante designerilor tocmai pentru a crea ceva nou nu pentru a plagia.

 

modelul Dani Evans în campania Be One With The Maasai

 

The Maasai Intellectual Property Initiative (MIPI) is dedicated to reclaiming the Maasai ownership of its famous iconic cultural brand. The Maasai name, image and reputation is used around the world on products ranging from cars to shoes, and exercise equipment and is worth billions of dollars. The income from our IP is gained by companies across the globe without the permission of the Maasai, while about 80% of the Maasai live below poverty levels.

Deci se poate ;)


Free website hit counter

8 gânduri despre „un exemplu de urmat … Maasai

  1. Da, deci se poate și, dacă niște triburi africane au putut, cu atât mai mult ar trebui să poată o țară ca România…
    Dar ce frumoase lucruri… Mi-au plăcut la nebunie podoabele și sandalele! ☺

    Apreciază

  2. Sunt teribil de frumoase! Este o sursă de inspirație aproape nesecată, locul unde culoarea se îmbină superb cu contextura și imprimeul. Și podoabele, multe chiar autentice, aur și nestemate, mă refer la cele africane. ;) Și, așa cum spui, au o energie aparte. :)

    Apreciază

  3. O eficienta lupta pentru adevar,pentru creatie proprie si nu copiata,insusita ilegal de la poporul
    Maasai ! Eticul si moralul s-au cam innecat in minciuna.Am citit pe W.,in mai multe variante,
    despre caracteristicile,obiceiurile si religiile acestor populatii: creatiile lor artistice sunt minunate,
    izvorasc din vechime,parca traditiile lor sunt imuabile…rosu si albastru,cusute cu perlute, coliere
    ce rivalizeaza cu pietrele pretioase. Tot respectul pentru doamna Olivia Palerno,care le-a
    pretuit munca maasai-lor, ajutandu-i cu adevarat !
    Sa perseveram,poate reusim sa asezam unde trebuie si etnografia romaneasca.
    Toate cele bune,draga X!

    Apreciază

    • Daca se vrea se poate face ceva si chiar daca nu se reuseste in instanta e importanta mediatizarea pe marginea unor astfel de cazuri.

      Voi continua si cu alte exemple de branduri acuzate de furt. Logic si normal ar fi ca un mic procent din profit sa fie dirijat spre tara sau comunitatea etnica de unde s-aupreluat (luat) modelele folclorice dar, si mai importanta, o reprezinta obligatia morala a designerilor/creatorilor de a face publica sursa lor de inspiratie.

      Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.