Tabriz versus Paris :)

 

Sper că vă amintiți ultimele mele postări pe tema însușirii unor modele din patrimoniul folcloric românesc fără a se fi dat credit sursei de inspirație, sau, și mai grav, al furtului pe față practicat de Tory Burch.

Revin azi pe marginea subiectului.
Să nu vă închipuiți că designerii marilor case de modă se dau în lături (nu în lături … aveți grijă cum puneți accentul) în ceea ce privește patrimoniul cultural al altor țări.
Nu întâmplător voi vorbi acum despre Iran. An de an, colecție după colecție, reușeam să identific mici elemente în creațiilor unor celebre case de modă, fără a se fi amintit măcar în treacăt sursa de inspirație.

 

 

Dar ceea ce a făcut Christophe Lemaire, director de creație la Hermes, cu colecția de toamnă 2012/2013 e fără cuvinte.

 

Zeci de articole vestimentare, unele mai frumoase ca altele, au fost prezentate pe catwalk. Lumea prezentă a aplaudat creațiile vestimentare de inspirație orientală … hmmm, oriental, un termen atât de vag ;)

 

 

 

E bine de știut că Iranul are o populație de aproximativ șaptezeci și nouă de milioane din care vreo cinci milioane trăiesc peste hotare

În SUA iranienii (în număr de peste un milion) reprezintă a doua cea mai bogată minoritate etnică, după evrei, deci minoritate cu mare potențial financiar și apetit estetic pentru a achiziționa produse de brand.

A doua zi după prezentarea colecției despre care v-am vorbit au apărut zeci de luări de poziție ale iranienilor, zeci de articole  în care se aducea la cunoștință că sursa de inspirație o reprezintă renumitelor covoare persane realizate încă din Evul Mediu timpuriu de meșterii artizani din Tabriz.
Tabriz, oraș situat pe Drumul Mătăsii, oraș pomenit în cele 1001 de nopți ale Sheherezadei, orașul prin care a trecut  Marco Polo, orașul multor premiere tehnice și culturale din istoria Iranului/Persiei.
Tabrizul este un oraș al premierelor.

 

Cunoscătorii s-au pus pe treabă și au identificat fiecare covor ce a constituit sursă de inspirație pentru rochiile, bluzele, pantalonii, pantofii, poșetele și eșarfele cu marca Hermes.

 

 

În imaginea de mai jos vă prezint un șal din cașmir  inspirat tot de modelul unui covor din Tabriz. Se poate vedea scris Hermes – Paris.

 

 

Dar iranienii de peste hotare, într-un avânt de înțeles, cu scopul recuperării dreptului lor asupra moștenirii culturale ce le revine de drept, au lansat pe piață același tip de șaluri și eșarfe … dar cu o mică diferență. În loc de Hermes – Paris au scris Tabriz ;)
Cașmirul folosit a fost de mai bună calitate decât al celor de la Hermes.

 

 

Hermes – Tabriz ;)

 

Voi încheia cu un batic superb conceput pe baza unui design ce copie la scară 1:1 un mozaic realizat cu două secole în urmă la Palatul Golestan din Teheran.
Respectivul mozaic este inspirat dintr-o minitură persană pictată în Evul Mediu.

 

Inițial colecția a fost prezentată drept una de inspirație orientală și doar un singur batic a primit numele de Tabriz ( Tabriz scarf) însă acum, după toată activitatea internauților iranieni, a ajuns să poarte eticheta Hermes -Tabriz deși mai multe creații au la bază motivul Shah Abbas – un model omniprezent în arta persană/iraniană.

11 gânduri despre „Tabriz versus Paris :)

  1. Oare de ce sunt atat de fara scrupule in hotiile lor? Nici nu stiu ce cuvant sa folosesc! Ar fi normal sa plateasca drepturi de autor, desi nu prea cred ca acesti creatori, de orice natie or fi ei au desenele inregistrate. Si firmele mari cred ca stiu foarte bine asta…

    Multumesc pentru postare, Exergy! Un weekend frumos sa ai!

    Apreciază

    • E clar ca e vorba de un soi de hotie atunci cand nu dai credit explicit surselor de inspiratie.

      Stateam si ma gandeam ca nu e greu sa fii un astfel de designer … te plimbi prin lume si copii tot ce-ti place, uneori mai stilizezi cate ceva, si apoi astepti sa te laude toti snobii spunandu-ti cat de talentat, creativ si inspirat esti.

      Pacat de tinerii creatori, cu adevarat originali, care sunt tinuti la periferia marii industrii a modei.

      Apreciază

    • Cred ca in unele tari exista, chiar si la noi. Dar trebuie inregistrat fiecare model sau obiect in parte.
      Pe mine ma scoate din minti faptul ca nume mari din lumea modei se simt libere sa ia orice de oriunde si apoi sa culeaga laudele pentru creatiile lor si consumatorii de produse super-scumpe sa cada in extaz in fata „creatiilor” lor.
      Eu voi continua sa mai scriu pe tema asta pentru ca este strigator la cer sa realizezi ce mizerie si mafie exista in lumea modei.

      Apreciat de 1 persoană

    • Ai asteptari prea mari … desi mai bine de jumatate din colectie a fost clar inspirata din motivele covoarelor persane, Casa Hermes, in meschinaria ei, a folosit numele Tabriz doar pentru un simplu batic (Tabriz scarf) :)

      Apreciază

    • Totusi in Romania se simte o revigorare si eu, care urmaresc fenomenul de vreo cinci sase ani, cred ca s-au facut multe in sensul acesta.
      Nu e vorba de institutiile statului, ce se urnesc mai greu, ci de persoane particulare si organizatii constituite ad-hoc care au reusit lucruri exceptionale pentru Romania.

      Apreciat de 1 persoană

  2. Ai dreptate in ce spui,privind „revigorarea”,eu i-as spune reanimare !
    Sunt absolut superbe originalele persane,sunt cunoscute in lumea intreaga covoarele de Tabriz,
    mai ales de catre bogatii lumii ,dar carora nu le pasa de hotii de motive !
    Si ce crezi ca s-ar putea face pentru eliminarea falsului in aceasta arta?
    Multumesc pentru stradania ta,pentru promovarea adevarului,draga X !

    Apreciază

  3. Eu cred ca acei designeri carre propun piese de inspiratie etnografica trebuie neaparat sa faca cunoscuta sursa din care s-au inspirat iar cei care pur si simplu copie un model ar trebui amendati caci e inadmisibil sa-ti insusesti un lucru, prezentandu-l drept creatie proprie, si apoi sa incasezi milioane de pe urma comercializarii.

    Apreciază

  4. Pingback: un exemplu de urmat … Maasai | -X-

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.