tristeţe cu gust de tutun

 

Fumul dens nu poate lua cu el parerile de rau, amintirile decolorate de timp, dorintele considerate cindva esentiale, gustul amar al nereusitelor, cenusiul cotidian  sau amortirea gindurilor.

Cu nedisimulat interes, uneori pe furis, ii privesc pe cei ce se retrag intr-un colt cu scopul de a savura in liniste o tigara. Miscarile lor au ceva ritualic.

I-am vazut deseori pe peronul garilor, la petreceri zgomotoase – unde se simteau stingheri, pe o banca retrasa in parc, in curtea facultatii asezati jos pe bordura, pe pervazul ferestrelor unui inconfortabil apartament de bloc, in piete asurzitor de aglomerate, pe culoarul trenurilor in viteza, in parkingurile aeroporturilor dar si in intimitatea unei camere.

Indiferent de virsta si sex, de pregatire si situatie materiala, de preferinte si fobii, de inclinatii si abilitati, ei au ceva in comun : acea privire golita de expresie, incercanata de rotocoale de fum, anesteziata temporar de nicotina … acel scâncet interior mascat de imobilitatea muschilor faciali.

Pentru citeva  clipe trecutul le infuzeaza prezentul … scrumul se scutura de la sine pe mâna intepenita, timpul capata vâscozitate mierii de albine, secundele inainteaza greu … amintirile au ajuns pâna la filtru … un ultim fum inspirat cu sete … si …  nu a mai ramas nimic de ars.

Imediat pupilele li se dilata. Ies din transa cu repeziciunea sagetii slobozita dintr-un arc bine intins …

Dupa ce fumul placut mirositor se risipeste, totul dispare in neant. Ghilotina prezentului, amenintatoare, le sta iarasi deasupra capetelor.

Citeam undeva ca, pentru femei, tigara e antidotul impotriva lacrimilor. Nu pot nici sa fiu de acord, nici sa infirm, deoarece nu fumez.
Desi nefumatoare fiind totusi ma intreb : pentru barbati ce e?  Nu acelasi lucru?

Tristete cu gust de tutun … ai putea picta-o oare?

imagine blog – Mark Kostabi

 

20 de gânduri despre „tristeţe cu gust de tutun

  1. >Ţigara este viciul prostului, asta e opinia mea.Dar hai să nu fiu prea exigent, mai depinde şi de vârstă. Dacă ai 20 de ani atunci e ok să fii prost, toţi am fost aşa, şi eu am fumat în tinereţe… Dar dacă ai peste 30 de ani şi continui să fumezi atunci categoric eşti prost, situaţia-i clară!

    Apreciază

  2. >tigara e un viciu extrem de greu de lasat. cunosc persoane care s-au luptat ani de zile cu chestia asta si nu au reusit. dar cei care reusesc sa se lase detesta fumul de tigara si nu suporta ca cineva sa fumeze langa ei, cu toate ca ei au afumat ani intregi personele de langa ei, fara sa se sinchiseasca prea mult.:)

    Apreciază

  3. >@literelibereAm o cunostinta care in perioada facultatii, si vreo doi ani dupa, a fost fumatoare inraita. Cind se trezea dimineata, mai intii isi aprindea o tigara, si dupa acea mergea sa incropeasca micul dejun. Fuma zilnic cam in jur de un pachet de tigari.Dar a ramas insarcinata, si, brusc, i s-a facut rau de la tigari si de la mirosul de fum. Astepta sa nasca ca sa poata sa fumeze din nou :)Dar dupa ce a nascut starea de greata nu a disparut. Nu a mai fumat niciodata de atunci.@anonim (15:41)Si eu il astept pe "Richard Inima de Leu" – adica un blogger fumator, de sex masculin, :), care sa aiba curajul sa afirme ca tigara reprezinta un antidod impotriva lacrimilor nu doar pentru femei…. iar comentariul sa nu-l faca pe post de 'anonim' :)

    Apreciază

  4. >Habar n-am ce o fi pentru femei o tigare, dar eu, ca anonim fumator de sex M, fumez de placere, in nici un caz de stres, nervi sau sa opresc lubrefierea excesiva produsa de glandele lacrimale.Chiar orice placere as avea trebuie vazuta ca antidot la vreo durere ascunsa? Sau doar daca e nociv? Adica, daca mananc shaorma, clar incerc sa ma refac dupa o relatie nereusita si sa stavilesc lacrimile amare, dar daca sunt suficient de sarit incat sa imi placa gustul broccoli-ului si mananc de 3 ori pe zi leguma aia mizerabila, atunci e doar o placere nevinovata.Incercati si asta ca idee: unii consideram tigarea ca ceva placut si parfumat. Devine si ceva de obisnuinta, dar care dintre voi nu mancati seminte, fistic sau alune ? E cam acelasi lucru, numai ca fumul ii deranjeaza pe unii si tigarea cica ar fi un pic mai nociva. Un pret mic pentru o placere atat de mare….

    Apreciază

  5. >Atunci nu te pot ajuta. :)In plus, nu cred in ideea ca tigara ar fi un antidot impotriva lacrimilor. Nici nu-i aduc alte argumente pro sau invinuiri. Ma mentin in punctul neutru, deocamdata.ps. si 15.41 poate fi considerat o identitate, chiar daca are "ore" in loc de un nume. :P

    Apreciază

  6. >-X-, cand vorbeam de fumatori ma gandeam si eu la o prietena de-a mea, care a fumat din liceu, si care, brusc, s-a lasat dupa o gripa cumplita. tot asa, simtea greata…dar sa stii ca ea nu fuma ca sa-si innece lacrimile.:) pur si simplu ii placea – asa cum spune si unul dintre anonimi. la inceput a fost teribilism caci era foarte tanara si vroia sa experimenteze, apoi n-a mai putut scapa de fumat. noroc cu gripa sau cu sarcina…:)

    Apreciază

  7. >@anonim (15:41)Fumatul poate avea mai multe cauze sau motive si deci nu exclud faptul ca sunt destui oameni care se limiteaza la a savura una-doua tigari in timpul zilei (de obicei la o cafea sau dupa masa de prinz sau cina).Altii insa au devenit pur si simplu dependenti de tigari. Aici ma refer la cei ce isi incep ziua, pe stomacul gol, cu o tigara … iar intimpul zilei fumeaza cite 10-20, sau chiar mai multe.Exista oameni care cred ca tigara ii ajuta sa-si depaseasca starile depresive si de stress … iar dupa ce o fumeaza declara ca se simt mai bine.Mai sunt si cei ce fumeaza ocazional : la petreceri sau la sfirsit de saptamina.Cazuri rarisime le constituie cei ce fumeaza doar tutun de pipa (original) …In ceea ce scriam mai sus (acest pseudo-eseu) ma refeream la acel 'fumat al tigarii' cu darul de a transporta persoana in trecut.E si o teorie pe tema asta …In nici un caz nu am avut intentia sa fac campanie impotriva fumatului sau sa-i blamez pe fumatori.Chestia citita cu privire la interpretarea facuta tigarii – antidot impotriva lacrimilor (pentru femei), mi-a ridicat un semn de intrebare.M-am intrebat daca si barbatii recunosc acest fapt. Atat…. apropo de broccoli :), e una din legumele mele preferate, dupa vinete.@literelibereNu te lasa indusa in eroare … cred ca e vorba de un singur anonim :)

    Apreciază

  8. >Stiu ca ceea ce ai povestit tu nu e o campanie de niciun fel. Doar ca unii mai inversunatii au folosit ocazia asta pentru a-si exprima punctul de vedere…in felul lor.Tocmai pentru ca este un viciu (oricata placere ar provoca unora) nici eu nu am dorit sa aprofundez problema de vreo parte sau alta. Singura nedumerire cu care am ramas (si pe care am exprimat-o) este acel antidot despre care as vrea sa citesc daca ideea e dezbatuta pe undeva.O seara placuta va doresc. :)

    Apreciază

  9. >Hai să zic şi eu ceva, mai ales că subiectul nu mi-e străin. Pînă la 25 de ani, fumatul nu m-a atras, ţigările pufăite prin Wc-ul liceului mi s-au părut scîrboase. Apoi, în redacţiile de ziar, unde fumul unduia ca o perdea albastră, am fumat cu furie, cu febrilitate, cu disperare, cu amuzament, în timp ce puneam în pagină dramele celorlalţi. Asta a mers pînă la 40 de ani, cînd am lăsat fumatul într-o noapte – ajunsesem să consum un pachet de ţigări de foi pe zi… Acum, de ceva timp, am ales pipa. E altceva – e fumat cu detaşare, e contemplare, e nostalgie. Pipa are gust de nuci, de vanilie, de whiskey, merge cu ceai, cafea, latte machiato. Nu se fumează pe la colţuri sau în stradă, nu se fumează cu ochii goi, mecanic, pentru a-ţi lua porţia de nicotină. Aş spune că pipa nu se aprinde pentru uitarea de sine. A fuma pipă e un ritual, în care pregătirea plăcerii devine plăcerea pregătirii, în care micile amănunte (de genul culorii scrumului) trezesc asociaţii neaşteptate, în care toate simţurile concură pentru a obţine o stare de bine. A fuma pipă e o consolare – strîngînd căuşul fierbinte în mînă, exploratorul uită de frig, savantul se izolează de prostia din jur, iar omul obişnuit accede la statutul aristocratului. Dacă zeii ar fi fumat, cu siguranţă c-ar fi fumat pipă :)

    Apreciază

  10. Toți prietenii mei sunt fumători. Unul mi-a dezvăluit o ”calitate” a fumului de țigară: face ca timpul să treacă mai încet, oferă un răgaz. Acest răgaz e folosit de obicei pentru a rezolva mai bine o problemă. Ce-i drept, fumătorii pe care îi cunosc sunt în general mai inteligenți decât nefumătorii.
    Eu n-am fumat deloc. Am fost cel mult un fumător pasiv.

    Apreciază

    • Acest ragaz, pe care eu il definesc ca pe o desprindere temporara de realitate, poate aduce solutii. Nu intotdeauna ;)
      Fumatorii pe care ii cunosc eu sunt mai dezinvolti, mai putin inhibati in fata problemelor ivite pe neasteptate, dar nu as putea spune ca ar fi mai inteligenti decat nefumatorii din anturaj.

      Apreciază

  11. Nu fumez , dar observand ce se intampla in jurul meu, am constatat ca tigara poate avea multe roluri: smecheresc, anti-timiditate/ furie/ suparare, aparent potentiator de idei, pur si simplu o mica pauza, punct de atractie si mai poti adauga multe altele.
    Mi se pare un drog disimulat, care aduce beneficii uriase producatorilor si deservicii uriase consumatorilor. Am auzit si textul: este singurul meu viciu si imi place… Viata este asa cum e, asa ca ma pot bucura si eu de ceva…
    Cred ca pana la urma este chiar trist sa auzi asa ceva…

    :) O dumica placuta si senina sa ai! Cu arome perfecte!

    Apreciază

    • Exista oameni cu vicii ascunse mult mai periculoase in raport cu un pachet de tigari.
      Da, si eu am intalnit oameni care fumeaza de placere … asa cum exista oameni care beau un pahar de vin sau mananca o prajitura cu frica de placere ;)

      Apreciază

Lasă un răspuns

