Bibi Zogbé … pictorița ciulinilor

bibi-zogbe-thistles

Cândva am vorbit de Pekka Halonen pe care l-am numit ”pictorul zăpezilor” și de Ellen Thesleff căreia i-am acordat titlul de ”pictorița în sepia” ;)

Azi propun pe cineva mai deosebit. Mai deosebit din mai multe motive.
Dar ca să se înțeleagă ce vreau să spun va trebui să punctez câteva note biografice ale celei pe care eu o percep ca pe o ”pictoriță a ciulinilor” ;)

bibi-zogbe%c2%a6u-_les-chardons_-huile-sur-toile-80-x-100-cm-dalloul-collection-web

Bibi Zogbé (1890-1973), pe numele ei adevărat Labibé Zogbé (Zoghbi), s-a născut într-un mic orășel libanez și la vârsta de șaisprezece ani a luat decizia de a emigra în Argentina.
Pare încredibil faptul că în 1906 o fată atât de tânără din Orientul Apropiat reușeste să plece în lumea largă.

bibi-zogbe-11

Anul următor se va căsători dar va trece însă mult timp până va reuși să expună în galerii de artă de primă mână.
Adevărata ei carieră se conturează în 1930 atunci când va începe să studieze pictura cu Bogdan Dimitrov, un pictor bulgar stabilit în Argentina. Își va expune lucrările în 1934 la Buenos Aires și va continua cu alte expoziții în Rio de Janeiro, la Galeria Charpentier din Paris, în Chile și Uruguay.

bibi-zogbe-39

La sfârșitul celui de-al doilea război mondial Bibi Zogbé își împărțea existența între Paris și Dakar.
De abia în 1947, la vârsta de cincizeci și șapte de ani, se va reîntoarce în Liban pentru o amplă expoziție – prilej cu care îi va fi recunoscută opera.

În America Latină dânsa a fost supranumită ”El Peintora des Flores” însă eu o consider pictorița scaieților, a ciulinilor, a spinilor, a ghimpilor și mărăcinilor…

bibi-zogbe

Mi se pare puțin ciudată înclinația ei pentru această parte a lumii vegetale de care, mărturisesc, mă simt și eu atrasă. Deci devine evident motivul pentru care i-am dedicat postarea de azi condimentată cu câteva picturi deosebite în felul lor.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

În final aș mai dori să spun că în Mexic o va cunoaște pe Tamara de Lempicka, loc unde celebra pictoriță de origine poloneză îi va face mai multe portrete.
Unul dintre ele este și cel executat în 1923 aflat actualmente într-o colecție privată.

tamara-de-lempicka-il-fondo-rosa-portrait-of-bibi-zogbe-1923

 

9 gânduri despre „Bibi Zogbé … pictorița ciulinilor

  1. Am fost odata la o expozitie de pictura japoneza. Cineva ne-a explicat ca tabloul pe care l-am vazut in cateva versiuni e, de fapt, unul dintr-o serie de cateva sute. Pictorul si-a dedicat intreaga viata unui singur peisaj sperand sa obtina, intr-un final, perfectiunea. Variantele ciulinilor mi-au adus aminte de expozitia aceea, insa si de faptul ca perfectiunea se gaseste uneori acolo unde nimeni nu se osteneste s-o caute.

    Apreciază

  2. minunată și inedită prezentare;
    eu , cînd am deeeeschis blogul meu, am zărit la tine, aici, o fabuloaasă ‘expunereee’, de fapt era mai mult de atît, despre C Baba; voi încercab să îți povestesc pe mail cum m-am apropiat eu de pictura sa…. îmi pregăteam lucrarea de licență, iar un Domn , doctor în economie, de la Istitutul de relații externe, în timpul liber, în timp ce picta , ne povessstea despre Sfântul Luca, patronul pictorilor, mai spune el, a făcut o minune, „aceea de a mi-l scoate în cale pe Maestrul Baba’
    mai trec pe aici, cînd pot si ținem legatura

    Apreciază

  3. M-ai uimit din nou cu aceasta nestemata libaneza,de fapt universala !Am mai cautat si am gasit
    multe din picturile sale, care te atrag si nu te mai lasa,prin gingasia lor,prin bogatia lor cromatica,inepuizabile sensibilitati,care te invaluie in iubire…
    Sunt fericita cand pot sa admir creatiile acestui om minunat !
    Multumesc !

    Apreciază

    • Stii ca si eu m-am gandit ca niste esarfe avand la baza unele din picturile ei ar aduce aplauze la defilarile marilor case de moda ? :)

      Doream sa adaug un amanunt. Bibi Zogbe nu a facut studii de arta, nu are nici macar o diploma de liceu, doar una de scoala generala.
      La patruzeci de ani incepe sa acorde atentie picturii si studiaza fugitiv, doar cateva luni, cu un pictor profesinist.
      Si uite unde a dus-o talentul, vointa si nevoia de exprimare a frumosului !

      Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

