de ce are trișorul mănușile găurite ?

Caravaggio, Trișorii (The Cardsharps) – cca 1694-97
Muzeul Kimbell, Fort Worth, Texas, USA
*

Pictura aceasta am mai folosit-o cândva pe blog, în serialul IL pe care l-am șters cu mai mult timp în urmă, iar despre Caravaggio am vorbit mai pe larg într-o postare dedicată unei picturi aflate în colecția Muzeului de Artă Vestică și Estică din Odessa.

The Sharpcards, adică Trișorii, pictată probabil în perioada 1594-97, mi-a plăcut de la prima vedere datorită unei plăcute senzații de real pe care reușise să mi-o transmită.
Impresia de scenă de teatru, sau de film, mi se părea o realizare notabilă pentru un artist din acea epocă.
O impresie asemănătoare mi-a fost lăsată de personajele din pictura Proxeneta executată la începutul carierei de olandezul Jan Vermeer.

Pictorul italian Michelangelo Merisi da Caravaggio, considerat drept un precursor al barocului în pictură, a trăit între anii 1571-1610 și în scurta dar aventuroasa sa existență a realizat câteva tablouri remarcabile.

Dar revin la Trișorii
Inițial am crezut că e vorba de doi bărbați și o femeie. Apoi însă m-am convins că personajul îmbrăcat în haine scumpe de catifea cu dantele reprezintă un tânăr naiv care a căzut în capcana celor doi trișori.
Trișorul cel tânăr, cu spatele la privitor, îmbrăcat destul de decent, ține ascunse la spate niște cărți de joc … dar și un pumnal.
Acest chip, al tânărului ce urmează a fi păcălit, apare în mai multe din lucrările pictorului italian iar cel ce i-a pozat drept model e Mario Minniti, ucenicul său.
Trișorul mai în vârstă poartă haine jerpelite, dar care au avut cândva o stare mai bună, are o privire ageră și e perfect stăpân pe situație … ca și cum ar fi trișat zilnic și nimic nu l-ar putea lua prin surprindere.

Ceea ce m-a intrigat de la bun început au fost mănușile lui găurite.
Oare nu ar fi avut destui bani să-și cumpere unele noi? Sau poate că pictorul a dorit să transmită niște informații apelând la aceste accesorii indispensabile gentilomilor care erau constrânși să respecte eticheta.
Dar poate că mănușile rupte jucau un rol important, funcțional, în trișarea tinerilor bogați dar săraci în ceea ce privește inteligența.

Mi-am amintit că una din cele mai vechi metode folosite de trișori pentru a însemna cărțile de joc era împungerea lor cu un ac fin în anumite locuri mai putin vizibile datorită desenului încărcat de pe spate. Nu există cărți de joc care să aibă un verso unicolor. V-ați întrebat până acum de ce ?

Cred că acesta e adevăratul motiv pentru care trișorul lui Caravaggio poarta acele mănuși rupte, căci doar așa poate „citi” discret, cu buricul degetelor, cărțile pe care le împarte ;)

Dar e bine de știut că acest tablou de la Muzeul Kimbell mai are doua copii autografe. Le puteți vedea aici. Alte informații despre pictură nu ar trebui ratate ;)

Un devărat scandal a izbucnit după ce Galeria Sotheby a vândut la o licitație din 2006 o versiune a lucrării The Cardsharps contra sumei de 42000 de lire sterline considerând-o realizată de un ucenic din atelierul lui Caravaggio, deci o copie după maestru.
Analizele ulterioare realizate la cererea noului proprietar, Sir Denis Mahon, au demonstrat faptul că e vorba de o lucrare originală și a fost reevaluată la suma de 10 milioane de lire sterline.
Lancelot William Thwaytes, proprietarul inițial al operei, a dat în judecată galeria de artă însă a pierdut procesul.

Privesc din nou pictura admirând superba lumina cinematografică în care sunt învăluite personajele și mă gândesc că nu doar cartoforii trișează … ci și cei din lumea artei. Însă aceștia din urmă pentru sume considerabil mai mari …

 

4 gânduri despre „de ce are trișorul mănușile găurite ?

  1. Da,adevarat,curiozitatea este un „defect” magic,care impreuna cu informatia,au condus ,cred eu,la cele mai mari descoperiri din lume,si,
    bineinteles in artele vizuale !Desigur,e o boala molipsitoare, asa ca dupa ce
    am citit postarile tale,am pornit sa-mi reimprospatez memoria,in tot ce-l priveste pe Michelangelo Merisi da Caravaggio !
    A fost minunat,nici nu am terminat,dar sunt cam intrigata de faptul ca nu
    exista inca o unitate de vederi (stiintifice vorbesc) asupra unor lucrari ale acestui exceptional pictor,care uimeste si influienteaza lumea artei de 400
    ani !
    Nu am aflat nimic despre pictura de la Odesa,decat din sapaturile tale !
    E clar dece avea unul numai manusile rupte,pentru palpare !Ai descoperit

    Apreciază

  2. Am citit mai sus că s-a descoperit de ce erau rupte mănușile!
    Michelangelo Merisi da Caravaggio e mi-nu-nat! Unul din cei mai mari pictori care au existat vreodată. Crede-mă, l-am studiat în amănunt și este singura concluzie la care se poate ajunge. ;) :)

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.