nomadism, pastoralism, minimalism


Parviz Tanavoli, Nomadic Motif (detail)

Dubai Exhibition, 2013
*

Pentru cei care au nimerit intamplator aceasta postare se cuvine sa fac trei importante precizari :

1- Parviz Tanavoli este cel mai important sculptor iranian si unul din cei mai cunoscuti sculptori contemporani ai momentului.

2- Parviz Tanavoli este totodata un impatimit colectionar de obiecte traditionale (lacăte, încuietori, talismane, chilimuri, desagi de sare si făină, țesături, harnașamente și obiecte de podoaba pentru cai si camile, sofreh – fețe de masă traditionale iraniene, si mai tot ce are cumva legatura cu arta tesutului) dar nu in ultimul rând si un reputat expert al acestor obiecte de arta iesite din mana anonimilor mesteri populari. Eu l-as numi mai degraba un veritabil cunoscator, nu expert, caci “cunoasterea” lui Tanavoli nu e spicuita doar din carti sau cursuri universitare. El a trait saptamani de zile in fiecare trib pastoral inainte de a purcede la scrierea unei carti sau pregatirea textului unei conferinte.

3- Parviz Tanavoli este un surprinzator autor de carte, cu cateva volume la activ, din care cea mai mare parte sunt axate pe tema tesaturilor realizate de diferite triburi pastorale din Iran sau de locuitorii din indepartate asezari rurale.
Cartile lui, desi academice pana la un punct, te vrajesc prin arta povestitului. Tanavoli este inainte de toate un foarte bun povestitor.

In primele doua postări am incercat sa-l surprind cat am putut de bine pe “Tanavoli sculptorul”.

http://blogu.lu/exergy/index.php/2014/02/07/parviz-tanavoli-descifrari-si-descuieri/

http://blogu.lu/exergy/index.php/2014/02/13/heech-parviz-tanavoli-si-nimicul-care-exista/

Azi ma voi stradui sa-l dezvalui pe “Tanavoli indragostitul de tesaturi traditionale” …  si sper  să reușesc :)

Dupa cum spuneam in postarile precedente, Parviz Tanavoli a fost afiliat miscarii artistice Saqqakhaneh ce isi propunea sa cladeasca arta iraniana moderna plecand de la “fântâna” tradiției. Toti membrii ei au reusit asta.

Covoarele persane reprezinta brandul prin excelență al Iranului, dar nici chilimurile/kilimurile (ghelim in persana) nu sunt cu nimic mai prejos chiar daca au ramas multa vreme in umbra fastuoaselor covoare regale.
In Teheran exista un mare muzeu al covoarelor despre care am scris aici.

In ultimele doua trei decenii insa tesaturile traditionale au explodat pe piata interna si internationala si au adus in atentia iubitorilor de arta o lume fabuloasa : lumea pastorilor nomazi, lumea povestilor si tradițiilor, a istoriei si mitologiei, lumea de inceput a lumii in care traim azi.
*


Parviz Tanavoli, Persian Flatweaves

 

Iata o lista incompleta a volumelor publicate de Parviz Tanavoli:

  • The Afshars, London
  • Gabbeh: Art Underfoot, Tehran (2004),
  • Tribal and Rustic Weaves from Varamin, Tehran (2003),
  • Persian Flat-Weaves, London. (2002)
  • Fars lion Carpets, Tehran (1978) – Persian/English
  • Horse and Camel Trappings from Tribal Iran, Tehran (1998)
  • Sofreh of Kamo, Tehran (1996),
  • Shahsavan: Iranian Rugs and Textiles, New York, Switzerland (1985),
  • Undiscovered Minimalism: Gelims from Northern Iran, Zurich (2011 ),
  • Kings, Heroes and Lovers: Pictorial Rugs from the Tribes and Villages of Iran, London (1994),
  • Bread and Salt: Iranian Tribal Spreads and Salt Bags, Tehran (1991)
  • Tacheh of Chahar Mahal, Tehran (1998)

Pentru a-si scrie cartile Tanavoli nu s-a multumit sa viziteze muzeele si galeriile, sa conspecteze constiincios din enciclopedii sau sa citeasca ultimele carti din domeniu. El a mers sa traiasca in mijlocul pastorilor, saptamani de zile, sa parcurga ritualul zilnic al fiecarui trib, sa asiste la tunsul oilor, scărmănatul lânii, vopsitul cu coloranți naturali, pieptănatul si torsul ei, și in cele din urma la țeserea obiectelor.

El a trait printre lurii bakhtiari – pentru a scrie prima lucrare bine documentata despre desagii de sare, făină si grâne ai acestor pastori de origine iranica, dar si printre pastorii de origine turcica Shahsavan ce populeaza partea de nord vest a Iranului.
Despre acesti nomazi si femeile lor neintrecute in arta chilimurilor am povestit pe larg mai demult (aici si aici).


Parviz Tanavoli, Shahsavan Rugs and Textiles

Tanavoli a impartit pâinea si sarea cu oamenii din satele de munte din regiunea Marii Caspice, cu nomazii Afshari (de origine turcica), cu lurii si kurzii de la poalele muntilor Zagros, cu pastorii din Provincia Fars (unde se afla anticul Persepolis)  si sătenii cu mâini de aur ai Khorasanului – scoțând la iveala motivul stilizat al “leului cu sabie”, motiv ce reprezinta simbolul Persiei ahemenide,  stilizându-l  apoi intr-o maniera personala.

 


Parviz Tanavoli, Lion and Sword III (1974)
inspired from a Bijar Rug
*

Initial a realizat cateva afișe, insa peste timp aceste afișe au fost tesute si au format o colectie originala. Ultima expozitie din Dubai a reprezentat un succes binemeritat caci a incununat munca de ani de zile a acestui artist fara de odihna. Imaginea cu care am deschis blogul de azi reprezinta detaliul unei tesaturi din expozitie.
*


Parviz Tanavoli, Lion and Sword II (1979)
inspired from a Bijar Rug

 

Parviz Tanavoli a explorat arta tesatorilor iranieni din zona Veraminului (azi un orasel satelit al Teheranului), dar si pe cea a femeilor din triburile Qashqai (de origine turcica).
A pornit in căautarea podoabelor pentru cai sau camile – tesute si garnisite cu ciucuri, obiecte metalice si margele multicolore – fapt ce l-a facut sa strabata mii de kilometri, din zona nord estica locuita de triburile turcmene renumite pentru cresterea cailor din rasa Tekke si până in sud estul populat de baluchii ce-si duceau în vechime marfa pe cămile.
Pentru a cunoaste in amanunt subiectul a patruns in inima desertului, pornind din Kashan ca apoi sa ajunga la Yazd si Kerman, pe celebrul drum al mătăsii strajuit si azi de ruinele caravanseraiurilor in care negustori priceputi poposiseră cândva  in drumul lor din China spre Veneția.
*


Parviz Tanavoli, Pink Lion
Dubai, Meem Gallery Exhibition (2013)
*

Parviz Tanavoli are meritul de a fi adus în prim plan  tesaturi aproape necunoscute in afara granitelor Iranului.
As aminti doar cateva.
Voi incepe cu ghabbeh (un fel de covoare persane grosiere, foarte moi insa, tesute in triburile de pastori nomazi ce sunt numiti ashayeri in limba persana.

Continui cu tacheh, desagi de sare si grâne nelipsiti din inventarul pastorilor bakhtiari.
Acesti pastori de origine iranica au jucat mereu un rol important in istoria Persiei si apoi in cea a Iranului modern.
Pe cei interesati ii invit sa descopere singuri universul ashayerilor bakhtiari.
Aici as vrea sa amintesc doar de originea cuvântului “tacheh”, fara nici o indoiala un cuvânt original iranian, inrudit cu germanul “tasche” care inseamna aproximativ acelasi lucru : geantă, sac.

Dar sa nu uit nici de sofreh (fețe de masă tradiționale, asternute direct pe covor sau pe iarba, ce reuneau in jurul lor intreaga familie a unui păstor), khorjin/khorjun (desagi dubli pentru măgari folosiți de triburile turcmene sau qashqai ), mafrash (tesaturi aspre folosite drept invelitori/huse pentru lazile de zestre, cufere, scaune si reazeme de perete – denumite poshti in pesană), …

In mod special am lasat la urma ceea ce imi place cel mai mult :)

E vorba de niste  adevarate capodopere de arta minimalista, imaginate si realizate de tarancile ce locuiesc in indepartate sate de munte in Provincia Mazandaran, sate răsfirate de-a lungul coastei Marii Caspice, inconjurate de livezi de citrice si maslini, de orezării si fânețe prin care roiesc albinele, sau ascunse in păduri dese peste care in fiecare dimineata pluteste o ceață sidefată ca un văl de mireasă.

 


Parviz Tanavoli,
ilustrație din cartea Undiscovered Minimalism: Gelims from Northern Iran, Zurich (2011 )
*

Aceste creatoare anonime i-au smuls pe drept cuvant lui Tanavoli cele mai multe exclamatii.
Țesăturile acestea au o muzicalitate evidentă pe care ochiul o ascultă cu pupila când dilatată, când îngustată.
E atâta echilibru si pace interioara în țesăturile lor încât am senzatia că au fost create înainte de Big Bang :)
*


Parviz Tanavoli,
ilustrație din cartea Undiscovered Minimalism: Gelims from Northern Iran, Zurich (2011 )
*

Cuvintele sunt de prisos atunci când culorile vorbesc !

*


Parviz Tanavoli,
ilustrație din cartea Undiscovered Minimalism: Gelims from Northern Iran, Zurich (2011 )

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s