No Ruz … Haft Sin … Seezdabedar


No Ruz 2009, Muzeul Qajar, Tabriz


Despre No Ruz (No Rouz), anul nou in stil iranian, ce se sarbatoreste in ziua exhinocțiului de primăvară, am scris mai demult pe blog.

http://blogu.lu/exergy/index.php/2009/03/13/no-ruz-haft-sin/

La fel și despre sărbătoarea ce îi urmează. Seezdabedar sau Seezdah-be-Dar, cu elemente comune zilei de 1 Aprilie de la noi :)

http://blogu.lu/exergy/index.php/2009/03/14/no-ruz-seezdah-bedar/

*


No Ruz 2012, Teheran, Palatul Niavaran – Biblioteca Șahului

*

Nu am de gând sa repet cele spuse cu mai mulți ani in urmă. Va invit doar la cateva mese festive ornamentale Haft Sin  (هفت سین ) pe care le-am fotografiat de-a lungul anilor cu prilejul nelipsitelor mele calatorii in prag de primavara … asemeni pasarilor călătoare cuprinse de nostalgia dorului de ducă.

*


No Ruz 2011, Ardebil, Complexul Muzeal Sheykh Safi

(expoziția de chilimuri si țesături realizate de păstorii nomazi Shah Savan)
*

Dacă cineva e interesat de chilimuri și șesături tradiționale, nu are decât să dea un click, aici sau aici, pentru a afla și a vedea mai multe.


No Ruz 2006, Insula Kish

*

Insula Kish ocupă un loc special în inima mea. Îl va ocupa întotdeauna.

*


No Ruz 2010, Muzeul de Istorie și Arheologie, Teheran
*

Pe masa Haft Sin exista șapte simboluri obligatorii ce încep cu litera sin ( س ), haft însemnând șapte, însă pentru mine cel mai puternic simbol îl reprezintă peștișorii rosii, mahi qârmâz in persană, simbol ce nu începe cu litera sin dar care e de nelipsit pe masa festivă ce marheaza trecerea dintre ani și dintre anotimpuri.

*


No Ruz 2007, Yazd

 

11 gânduri despre „No Ruz … Haft Sin … Seezdabedar

  1. Nu citisem postarile la care ai dat link, le-am citit acum si sunt foarte impresionata. Nu e doar o masa in cinstea noului an, e hrana pentru trup, dar si pentru spirit. Voi sarbatoriti noul an in stil iranian? Si daca da, respectati oarecum traditiile locului?
    PS Nu stiu pe unde dispar comentariile mele, am mai comentat pe-aici, dar nu le-am regasit. :(

    Apreciază

    • Il sarbatorim calatorind :)
      Atunci cand plecam de acasa dupa 1 Farvardin (21 Martie) asezam o masa simbolica Haft Sin. Daca plecam inainte, nu.

      Nu stiu unde dispar. De fapt toate comentariile voastre intra la spam. De acolo le recuperez si le aprob. Poate ca din greseala, in zilele in care spamurile ma coplesesc prin numar si lungimi, e posibil sa fi sters din greseala si comentarii valabile …

      Apreciază

  2. Va multumesc mult pentru urari si va doresc la randul meu o primavara plina de bucurii.

    @Naica
    Din neatentie ti-am sters comentariul care intrase la spam. Imi pare rau dar alta data voi parcurge spamurile cu o viteza mai mica.

    Apreciază

    • Multumesc … si sa stii ca n-ai intarziat deloc pentru ca la mine, acum la inceput de aprilie, e inca zapada.
      La sfarsitul lui martie a nins doua zile aproape fara intrerupere.
      Deci astept sa vina primavara aceea minunata pe care mi-o doresti :)

      Apreciază

  3. Ai arătat mereu peștișorii roșii, dar nu ai spus ce e cu ei, de ce este atât de important să existe pe masă la sărbătoarea No Ruz…
    Acum îmi dau seama că soacra mea ține foarte mult ca în noaptea de Anul Nou să fie pește pe masă ! E drept că preparat, nu în acvariu. :D Ea spune că așa este obiceiul, ca să poți înainta în noul an ușor ca peștele în apă.

    Apreciază

  4. Intereanta explicatia data de soacra ta !

    Sa stii ca in Iran exista obiceiul ca in ziua de No Ruz sa se serveasca peste; reteta originala o reprezinta pestele umplut cu verdeturi, nuci si boabe de rodie, insa de-a lungul timpului au aparut si altele. Oricum, pestele e nelipsit in acele zile :)

    http://www.mypersianfeast.com/2013/01/mahi-shekampor.html
    http://www.iranreview.org/content/Documents/Nowruz-Sweets-Dishes.htm
    http://globetrotterdiaries.com/recipes/sabzi-polo-mahi-herbed-rice-and-fish-for-the-persian-new-year

    Apreciază

  5. Ei, uite că m-ai dat gata. Mulțumesc pentru linkuri ! Mai nou, adică de câțiva ani, mi-am descoperit o nouă pasiune. Îmi place să aflu și să încerc rețete noi dintre cele din zona noastră geografică, dar și din diverse părți ale lumii.

    Apreciază

    • O noua reteta culinara reprezinta de fapt o aventura :)
      Sper sa incerci acel peste umplut cu boabe de rodii si nuci sau alune. Eu am mancat (preparat de altii :) ) si garantez ca e foarte delicios in combinatie cu orez alb iranian garnisit cu coacaze uscate si sofran ( Zereshk Polo ).

      Apreciază

Lasă un răspuns

