Heech … Parviz Tanavoli și nimicul care există


Parviz Tanavoli, Two Heech Lovers (2007)

*

 

 هیچ … Heech … Nothingness … Nimicul

Iata una din temele majore ale creatiei lui Parviz Tanavoli, dealtfel si cea mai mediatizata in lumea occidentala, temă de care sculptorul iranian e legat sufleteste cel mai mult.

In preambul trebuie sa explic provenienta acestui nume ciudat si modul in care Heech a prins forma materiala, tridimensionala.

Pentru o intelegere mai buna trebuie sa incep chiar cu literele ce compun cuvantul, si cred ca Tanavoli e singurul sculptor care  dând unui cuvânt coordonate spatiale tridimensionale i-a multiplicat înțelesurile.

In limba persana cuvantul Heech ( هیچ), care inseamna Nimic, se compune din trei litere :
he-ye do cheshm (litera „h” cu doi ochi – هـ), ye  (ﻯ) si che (ﺡ).
Vreau sa spun ca alfabetul persan are trei litere „h” : he-ye do cheshm (ﻩ), he-ye jimi ( ﺡ) si khe-ye (ﺥ) – un „h” glotal mai greu de pronuntat de catre straini.
Fiecare din literele alfabetului persan are patru forme grafice diferite, denumite si forme contextuale, care depind de pozitia literei : inceputul cuvantului, mijlocul lui, sfarsitul (litera majuscula) sau izolata.
De retinut ca in limba persana nu se folosesc majuscule pentru desemnarea substantivelor proprii, insa absolut toate cuvintele se incheie, se termina, cu un caracter majuscul.
Cam ciudat, nu?

Iata cum apar, in ordine fonetica corespunzatoare scrierii de la dreapta la stanga, literele contextuale ce dau consistenta Heech-urilor lui Tanavoli :

isolat …  ﺡ … ﻯ … ﻩ
inceput …  هـ … ﻳ … ﺣ
mijloc  … ـهـ … ـیـ … ـجـ
sfarsit …  ـه … ﯽ … ﺢ

Am dat explicatiile de rigoare pentru a facilita cumva asociatia senzoriala dintre forma sculpturii, literele numelui si intelesul profund filozofic din spatele cuvantului ce a generat-o. Aceasta serie de sculpturi conceptuale trebuie pusa in legatură si interpretată prin prisma poeziei persane si a sufismului, a misticii, si chiar a filozofiei moderne.

هیچ, adica Nimicul, s-a materializat mai demult, in 1964. Vreau sa spun ca toate temele lui Tanavoli au fost concepute inainte ca artistul sa implineasca treizeci de ani. Dupa aceea nu a facut decat sa le stilizeze, combine, simplifice, sa le gaseasca noi valente interpretative.
Pentru prima data Heech a vazut lumina ziei in 1964 sub forma luminilor de neon. Un an mai tarziu căpăta consistența bronzului.

*


Parviz Tanavoli, Heech (1971)

Hamline University, Minneapolis

 

Dar cel mai bine e sa ma folosesc de explicatiile date de Tanavoli in 2010 intr-un interviu pentru Khaleej Times ( Haleej inseamna Golf).

„ “If you heard the call of the Orient, you will hear no other call”, Rudyard Kipling once said. From Imru Al Qais to Hafiz and Omar Khayyam, from Leila and Majnoon to Scheherazade, the arresting beauty of the (Middle) East has always come through the written or painted word, rather than visual arts.

We come from a different culture, one that is based on calligraphy, on poetry, and one that is very much founded on oral tradition. We do not have a three-dimensional art and since the beginning of my career, I wondered what I could make to become recognisable to the world, what symbol I could create to fill this space?

The meaning of Heech was very appealing to me because I could create something out of nothing.
I’ve spent half my life with the Heech. I treated (it) like a human figure — I put it on a chair, on a table, against a wall, in and out of a cage; I live with this Heech and think about it constantly — what other ways I can present it.

Of course, spending so much time with it, it became a ‘she’ Heech, it was my beloved.

Heech is not nothing. It has a body, a shape, but also a meaning behind it.
Nobody could give an answer to what is Heech, but we can understand the poetry of it.
It is Something, rather than Nothing, an idea made feelable, touchable, with deep, profound meaning.”

Imi vine sa zambesc deoarece forma sculpturilor Heech ma ducea intotdeauna cu gandul la un personaj feminin. Imi pot explica fenomenul prin prisma unei perceptii din copilarie insa cu nici un chip nu-mi pot explica ce a generat aceasta perceptie.

*

Parviz Tanavoli, Heech

 

Printre alte multe carti si caiete din clasele primare, pe care le-am pastrat intr-o cutie in pod :), am redescoperit si doua caiete de desen de la gradinita.
In unul din ele desenasem disparat si disproportionat diverse personaje feminine si masculine. Desi asemanatoare, cele masculine sunt usor de identificat datorita mustatilor. M-a uimit insa sa vad ca am redat personajele feminine cu ajutorul liniilor curbe in timp ce personajele masculine au fost inzestrate cu linii frânte … chiar si fețele lor au forme mai mult dreptunghiulare, pătrățoase, colțuroase, fioaroase :)
Deci la cinci ani asociam curbilinearitatea cu feminitatea !

Fac o paranteza pentru a spune că din prima secunda in care am luat cunoștință de existenta acestei caligrafii tridimensionale, in catalogul unei expozitii din Teheran, gândurile m-au purtat spre poezia lui Khayyam si a lui Rumi.
Peste o perioada de timp aveam sa ascult un interviu in care sculptorul in persoana explica aceasta legatura in amanunt.

Suppose what is in universe, is not
Suppose what is not in universe, is.
~ Omar Khayyam ~

Leave that nothing which seems something
Seek that something which seems nothing
~ Rumi ~

 


Parviz Tanavoli, Red Heech

British Museum
*

Bineinteles ca m-am bucurat ca descoperisem de una singura taina ei. Ulterior am trait aceeasi experienta, adica descifrarea corecta a lucrarilor unei artiste iraniene din noua generatie, si asta cu vreo doi ani inainte ca dânsa sa le fi satisfacut curiozitatea reporterilor, sau criticilor de arta, care se lansasera in explicatii ambigue.

Nimicul, Golul, Hăul Sufletesc, Nimicnicia Vieții … intelesurile lor trebuie deci cautate in literatura misticilor persani, in poezie in general, nu in realitatea imediată, palpabilă până la suferință.

 


Parviz Tanavoli, Poet turn into Heech (2007)

Metropolitan Museum, New York
*

Dar Parviz Tanavoli isi va largi sfera de interpretare. Poetul ce se transforma in Nimic cred că reprezinta  prototipul omului de litere care isi abandoneaza idealul pentru a nu intra in conflict cu regimul, sau, si mai rau, pentru a-si asigura gloria si profitul material proslăvindu-l.
Menirea Poetului e cu totul alta.
Intr-un interviu acordat in 2012 ziaristei de origine iraniana Roshanak Taghavi de la New Provider artistul spunea :

”Why the poet?

This is a good question because, to me, the poet is the highest (caliber) of humanity, and I very much like to treat the poet, more than any other person, artistically. The poet embodies the last stage to full awareness and is – especially now – the philosopher of our times. The poet is a man who feels everything, senses everything but cannot change anything. Through his work, he becomes very wise and knowledgeable and through his awareness comes to discover that he is really nothingness.

It has been some time that our societies have had no philosophy. It is now the poet who determines philosophy and makes a statement and criticizes the structures of our societies. It is in fact the poet who looks at everything with his sharp eyes and tries to reflect it in his artwork.

I would like to add that what I mean by poet is not only a man who deals with writing. In my artwork and sculptures, I focus on just the theme and figure of the poet. But the poet is very symbolic of our artists as well. Artists, to me, are also poets. The artist reveals the lack of philosophy in today’s times and has also taken the place of philosophers. Through his sharp motifs and through his art, the artist tries to show all the negative and horrible things we do to the earth and to the environment.”

Deoarece Gabrielei Savitsky i-au placut in mod special lucrarile incluse in postarea de introducere a operei lui Parviz Tanavoli, îi dedic aceasta a doua postare si totodata va invit sa-i cititi poeziile.

 


Parviz Tanavoli, Heech and Cage V (2006)

*

Pentru a protesta impotriva detinutilor inchisi in Guantanamo sculptorul a creat o noua serie intitulata Heech in Cage. Aceste Heech-uri in cuști si colivii au o forta sugestiva aparte.

O varianta a acestei sculpturi a fost acizitionata de British Museum.

Dar se pare ca Nimicul ofera o inepuizabila sursa de inspiratie.
Dar care e culoarea Nimicului? Are Nimicul o culoare?
Desi întrebările par copilărești, in realitate nu sunt, căci la limita absurdului putem gasi cele mai fantastice raspunsuri.

 

Parviz Tanavoli, Fiberglass Heechs
*

Parviz Tanavoli a experimentat efectul cromatic asupra Heech-urilor. Pentru o scurta perioada a abandonat bronzul in favoarea fibrei de sticla, căutand noi valențe in culoare.

 


Parviz Tanavoli, Standing Heech
(1965-67)
Palatul Niavaran, Teheran
Biblioteca Privata a fostului șahsculptură dăruită reginei Farah Diba
*

Am avut sansa de a o privi in ochi (acei „do chesm” ) si de a o atinge pe Heech. A fost o surpriza nemaipomenita, ramasesem asa ca ‘la dentist’, cand in fața rafturilor cu carti din biblioteca shahului de la Palatul Niavaran am vazut inconfundabila ei silueta …
Nu m-am grabit sa o fotografiez. Am privit-o din toate partile din care a fost posibil sa o privesc.
Am dorit sa inmagazinez in interiorul meu măcar o fărâmă din magia si emoția momentului.
Nu era prima oara cand vedeam in realitate o sculptura de-a lui Tavanoli. Mai vazusem cateva prin parcurile din Teheran si, dupa cum mi-am propus, le voi trece in revista.
Dar nici una din acele sculpturi nu reusise sa intre in rezonanță cu mine … în timp ce aceasta, da!

I’m content with this way: nonexistence.
Why so much advice about existence?
The day I die by that blade, Not-To-Be,
I will laugh at whoever cries for me.
( Rumi )


Anunțuri

8 gânduri despre „Heech … Parviz Tanavoli și nimicul care există

  1. Ce să zic?… Am rămas bouche-be, pentru că … pentru că. Acum câteva zile – înaintea poemului, cineva a postat pe Faceebook (GeoGrafik, care-a şi dispărut după asta ştergându-şi contul şi îndurerându-mă) a postat miniaturi bizantine. Multe, multe. Superbe. Naive. Misterioase. Enigmatice. M-au încântat.
    Apoi, de la Cella, am intrat pe tine şi-am dat nas în nas cu Tanavoli. Şi-uite-aşa, încet – încet, s-a cristalizat poemul aşa cum, după ce varul nestins fierbe şi se linişteşte, prinde deasupra o pojghiţă de foiţe imposibil de descris, cu geometrii încastrate, cu o semitransparenţă de gheaţă lăptoasă. Aş fi fost în stare să şi mănânc o bucată de „geam” din acela semi-opac dacă n-ar fi fost mama în preajmă să mă vadă. Universul ne iubeşte şi ne răspunde mereu căutărilor, întrebărilor. Mulţumesc din suflet.

    Apreciază

    • Si eu iti multumesc, in numele lui Parviz Tanavoli, pentru atentia acordata sculpturilor lui.

      Din bucăți se formează întregul :)

      Și Lanternativa postase mai demult pe blogul lui niște miniaturi medievale în culori uimitor de vii … ți-aș fi dat linkul dar din păcate si dânsul și-a mutilat blogul :(

      Apreciază

  2. Mulţumesc încă o dată.

    Când ne sufocă realul sau „nimicul”, avem nevoie să mergem la rădăcina lui, să ne contaminăm de liniştea dintru început. Aici vin să mă plimb, să mă opresc, aşa cum aş umbla pe ţărmul mării. A unei mări chiar pictate; simt toate mirosurile şi toate mişcările aerului. Şi prind putere. :)

    Apreciază

    • Tine cont ca a muncit o viata sa ajunga in acest punct al creatiei sale.
      Sculpturile lui pur si simplu curg in fata privirii … au fluiditate si elementele geometrice au fost stilizate intr-o asa maniera, si cu atata arta, ca nu-mi pot inchipui cum ar fi putut arata altfel !

      Mi-a facut o reala placere sa scriu despre dansul si sa-i gasesc macar cativa admiratori in Romania :)

      Apreciază

  3. Pingback: -X- » Blog Archive » Parviz Tanavoli – sculpturi pentru caseta de bijuterii

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s