Parviz Tanavoli … descifrări și descuieri


Parviz Tanavoli, Here no one opens any gate (1970)
Grey Art Gallery, New York University Art Collection
*

Sculptura iraniana a inceput cu Parviz Tanavoli. Nu este nici o exagerare in aceasta afirmatie caci oricine va cerceta istoria artei persane/iraniene va descoperi ca e asa.
Voi incerca sa-i descifrez operele si sa descui lacătele ce inchid secretul sculpturilor sale in bronz.
Exegetii au pus in circulatie o serie de epitete pentru a-i defini opera : spiritual Pop-Art, tridimensional poems, poetic sculpture, mistical sculpture, mistical abstract art, etc.

 


sculptorul iranian Parviz Tanavoli încadrat de celebrele sale Heech
*

Parviz Tanavoli, nascut in 1937 la Teheran, e un renumit sculptor iranian, dar si pictor, expert in chilimuri si tesaturi traditionale, iar mai nou si designer de bijuterii.
O scurta trecere in revista a biografiei lui o consider necesara.

Dupa absolvirea The School of Fine Arts din Teheran va pleaca in Italia pentru a se desavarsi in meseria de sculptor, de care se simtea atras inca din copilarie.
Studiaza la Carrera si apoi la Academia de Arta din Brera, pe care o va absolvi in 1959, si lucreaza o perioada sub indrumarea cunoscutului sculptor italian Marino Marini.
Va pleca apoi in America si va preda timp de trei ani la Minneapolis College of Arts.
Se va intoarce in Iran, unde i se propusese sa devina directorul catedrei de sculptura, catedra nou infiintata la Universitatea din Teheran, si va ramane la conducerea acestei catedre pana la revolutia islamica din 1979.
In perioada imediat urmatoare va demisiona, intuind ca nu va putea colabora cu noul regim care vădea o ostilitate pe față in vis a vis de arta moderna.
Interesant ca noua putere a gasit să-i impute faptul ca a fost un „apropiat al familiei sahului”, nu ca artei sale ii lipsesc radacinile islamice (ceea ce nu e adevarat caci o serie din lucrarile lui se axeaza pe interpretari ale islamului shiit).
Insa termenul „apropiat” nu este tocmai potrivit.
Parviz Tanavoli a fost consilierul personal pe probleme de arta al reginei Farah Diba si cel ce a sfatuit-o in ce lucrari sa investeasca banii pentru a completa colectia de arta, in special sculptura, a Muzeului de Arta Contemporana din Teheran ce fusese inaugurat in 1977.

Minunata Gradina cu Statui a muzeului i se datoreaza in parte lui Tanavoli.
In acea perioada, in paralel cu munca de profesor, va pune pe picioare Atelierul Kaboud (Atelierul Vânăt) – locul unde se vor naste primele sale capodopere.

Va ramane in Teheran si va continua sa lucreze si dupa rasturnarea regimului, amenajandu-si vila in atelier si muzeu, si desi intr-o prima faza autoritatile il someaza sa le inchida pe motiv ca nu are aprobare de functionare de la primaria orasului :), ulterior va fi lasat sa activeze in asa numita zona gri. Adica un fel de semilegalitate sau ”ilegalitate cu aprobarea regimului”… daca va puteti inchipui ca e posibil asa ceva.
Zona Gri in care au activat multi artisti de renume al acelei perioade se inscrie pe linia paradoxurilor Iranului post-revolutionar iar pentru cel ce vrea sa inteleaga cum de au reusit celebrii artisti septuagenari si octogenari iranieni de azi sa ajunga ceea ce au ajuns, e mai mult decat necesar sa o cunoasca in amanunt, cu toate subtilitatile si nuantele ei mai mult sau mai putin gri.
*


Parviz Tanavoli, Poet and Bird (2009)
unicat
*

Tanavoli va crea si va vinde prin intermediul celor mai mari case de licitatii, va avea studenti in atelier pe care ii va invata ca „arta transcede politicul”,  va germina ideile viitoarelor sculpturi.
In 1989 se va muta impreuna cu familia in Canada, la Vancouver, unde va deschide un atelier dotat cu utilaje moderne necesare in „imblanzirea bronzului”.
Unul din motivele emigrarii l-a constituit tocmai necesitatea unui atelier modern dotat cu cuptor multifunctional, forja, matrite, instalatii de sudura si alte utilaje moderne necesare prelucrarii metalelor, necesitate pe care regimul nu i-a satisfacut-o.
Tanavoli avea in minte opere  care, pentru a fi materializate, necesitau spatii mari de lucru, tehnica moderna, investitii serioase si … liniste.

Dar se pare ca recea Canada, cu tot confortul si libertatea de exprimare, nu-i satisface potentialul creator. Se va intoarce mereu in Iran, uneori pentru cateva luni de zile, ca in final sa ajunga sa faca „naveta” intre cele doua ateliere, din Vancouver si Teheran.

Tanavoli detine recordul celei mai bine vandute piese a unui artist iranian.
Lucrarea intitulata Oh! My Persepolis II a fost achizitionata la licitatia casei Christie din 2008 din Dubai contra sumei de 2.8 mil $.
*

 


Parviz Tanavoli, Oh! Persepolis II ( 1978-2008)
*

De-a lungul vietii Parviz Tanavoli a expus in nenumarate galerii si expozitii. Nu le insir caci le puteti descoperi pe net. Vreau doar sa spun ca piese reprezentative din opera sa si-au gasit un binemeritat loc in prestigioase muzee: Museum of Modern Art – New York, British Museum – Londra, Contemporary Art Museum – Teheran, Ludwig Museum – Aachen, Germania, Museum of Modern Art – Viena, Grey Art Gallery – New York University, Royal Museum – Iordania, Walker Art Center – Minneapolis …
Unele sculpturi infrumuseteaza parcurile din Teheran, Parcul Olimpic din Seoul ….

Alte lucrari au intrat in posesia unor colectionari din America, Franta, tarile Golfului Persic, Germania, Austria, Italia, Elvetia … si alte locatii unde au fost duse de licitatorii anonimi.

*


Oh! Persepolis II (detaliu)

*

Parviz Tanavoli va ramane in istoria artei iraniene nu numai datorita sculpturilor sale, despre care mi-am propus sa vorbesc de-a lungul a mai multor postari – si ma voi tine de cuvant :), dar si datorita faptului ca a fost co-fondator al miscarii artistice Saqqakhaneh, miscare neo-traditionala ce avea ca scop redescoperirea radacinilor artistice, a folclorului, si transpunerea lor in arta moderna.
Membrii ei au devenit de-a lungul anilor veritabile repere artistice :  Charles Hossein Zenderoudi (despre care nu stiu de ce tot am amanat sa vorbesc :), Nasser Ovissi, Sadegh Tabrizi, Faromarz Pilaram, Parviz Kalantari, Masoud Arabshahi …

Va mai ramane si pentru modul original in care a reinterpretat coloristica si motivele geometrice de pe tesaturilor realizate de catre  pastorii nomazi din Iran. A scris in premiera carti si articole pe aceasta tema fascinanta, facand descoperiri senzationale ce au necesitat cunostinte solide de istorie, nu doar de arta.
Despre chilimuri si țesături voi vorbi intr-o postare independenta, cu toate detaliile ce se cer.

*


Parviz Tanavoli, The Wall and the Script III (2008)
ediție de cinci bucăți
*

Din ce se compune universul lui Tanavoli?
De ce imi place Tanavoli in mod deosebit ?

Poate si pentru faptul ca, asemeni mie, inca din copilarie a fost atras de lacate, chei, cheite si zavoare, de mecanismul lor de functionare, dar si de simbolistica acestor obiecte utilitare – simbolistica ce transcede utilitatea lor evidenta.
Interpretarile ce se pot face lacatului sunt multiple.
… taina zăvorâtă, misterul de nepătruns, siguranța, interzicerea, liniștea, comoara, pierderea libertății, …

Universul lui se compune din cateva elemente ce revin in mod obsesiv : lacătul, zăvorul, Heech (Nimicul), colivia, poetul, îndrăgostiții, zidul incifrat …
Uneori aceste simboluri se combina facand si mai dificila descifrarea mesajului operei.

Copilul Parviz, incantat de lacatele si zavoarele pe care le inchidea si deschidea cu mainele lui mici, fermecat de clinchetul lor metalic, se va maturiza. Va descoperi ca adevaratele taine nu sunt inchise cu lacăte … sunt inchise in cuvinte.
Iata cum s-a nascut seria „zidurilor” decorate cu litere aparent cuneiforme, cu pictograme sau litere inspirate din alfabetul persan postislamic, in realitate un alfabet arab la care au mai foat adaugate cateva litere.
Literele, cuneiformele prelucrate ideatic, intr-un cuvânt scriptele lui Tanavoli au uneori infatisarea unor omuleti ciudati. Alteori seamana cu niste plante sau arbori stilizati, sau cu simboluri matematice, sau, de ce nu, cu simbolurile utilizate de alchimisti.

Totul in jurul nostru asteapta sa fie descifrat. Asta cred ca vrea sa spuna Parviz Tanavoli : viata noastra e o continuă descifrare, o continuă descuiere a unor usi secrete in spatele cărora se ascunde esența. Iar esenta inseamna dragoste, chiar daca in mod paradoxal el ajunge uneori la concluzia ca Dragostea, desi Totul,  poate insemna Nimicul (Heech).

 

Parviz Tanavoli, Head of Poet (2009) – unicat expus la vila sculptorului din Teheran
*

Tanavoli are revelatia „ascunsului”. El intelege ca cel ce are datoria, dar si capacitatea de a descifra tainele, nu e matematicianul, alchimistul sau filozoful. E Poetul.
Poetul reprezinta cheia de bolta si cel mai puternic om al Universului caci lui i-au fost incredintate tainele. Iar Poetul adevarat nu poate fi decât Îndrăgostit.

E foarte complicat pentru un ne-iranian, sau un iranian neinitiat in arta si mistica persana, sa surprinda multiplele fațete si posibilele interpretari ale sculpturilor sale.
Cred ca un fenomen identic se petrece si cu operele lui Brancusi :)

*

Parviz Tanavoli, The poet and the Cypress Tree
(ciprul, copacul lui Zoroastru/Zarathusthra și simbolul libertății)
*

Parviz Tanavoli se va inspira de-a lungul vietii din cele mai ciudate obiecte, pe care le va colectiona cu ardoare, si pe care le-a pus in siguranta la vila sa, totodată atelier si muzeu, din Teheran.

Zeci de lacate mari si mici, zavoare, chilimuri, tesaturi cu modele geometrice simple sau complicate, șei de cai, tocuri de scris, bijuterii purtate de femeile pastorilor nomazi, traiste și tolbe pentru merinde, opaițe, candelabre, samavare si alte nimicuri absolut folositoare in gospodăriile țărănești ale secolului trecut au fost adunate cu grija de artist.

Mult aclamata serie de sculpturi Heech, transformata pe nedrept intr-o eticheta a operei sale, o voi discuta in postarea imediat urmatoare.

In anul 2003 Muzeul de Arta Contemporana din Teheran i-a organizat o mare expozitie retrospectiva, fapt ce a marcat si reintrarea in forță a lui Tanavoli in mass media oficială controlata de autorități, dar si repunerea lui pe acel piedestal ce i se cuvinea de drept.

Vreau sa spun ca puterea islamica instaurata dupa 1979 i-a acceptat opera. Nu folosesc termenul „tolerat” deoarece cred ca in cazul lui Tanavoli acest termen e impropriu.
Sculpturile sale, montate pe timpul sahului in diverse locatii in Teheran, au ramas la locul lor. Nimeni nu a dat ordin sa fie mutate, topite … nici macar zgariate. Doar oxidate de timp si aerul din ce in ce mai poluat al capitalei.
Aceste sculpturi le voi trece separat in revista intr-un text exclusiv. Nu stiu exact câte sunt la numar insa eu am identificat si vazut cu ochii mei doar cinci :)

Deci rabdare … si mai putin tutun ! Cu timpul voi scrie despre toate.

Voi incheia postarea de azi cu o sculptura căreia i-am gasit  semnificatia corecta … desi nu citisem parerile criticilor de arta. Ma mandresc cu faptul ca in repetate randuri am descifrat mesajul sculpturilor sale, ceea ce inseamna ca ori eu am devenit pe jumatate iranianca ori ca ma situez in acelasi registru ideatic si afectiv cu dânsul, de unde si placerea de a-i descuia tainele inchise de masivele lui lacate si zavoare din bronz.

*

Parviz Tanavoli, Hands of the Mountain Carver II (2003) – serie de șase bucăți
*

Prin titlu, in primul rand, m-a dus cu gandul la doua personaje, Shirin si Farhad, indragostiti ce au inspirat de-a lungul secolelor nenumarati poeti si pictori iranieni.
Amanunte despre povestea prințesei Shirin am dat mai demult aici.

 

 

Anunțuri

7 gânduri despre „Parviz Tanavoli … descifrări și descuieri

    • Daca nu pot sa creez atunci macar sa descopar !

      Nu cred sa existe vreo reteta, poate un magnetism sau ceva de genul asta deoarece am impresia ca lucrurile frumoase ma atrag ele pe mine :)
      Ma bucur ca ai trecut pe aici si ai facut cunostinta cu cateva din operele lui Tanavoli. Ai dreptate, sunt incantatoare … si filozofice.

      Apreciază

  1. uimitoare
    sau chiar uluitoare .. cheie pentru o decuiere revelatoare

    mulțumesc!

    (dau altora mai avizați și mai destoinici decît mine, ”cunoștiințe comune”, de căutat albume și alte[le], iar dacă primesc, le împărtșim, firește :) )
    acum am trecut …logată

    încerc să mă dezleg de alte ,,, ”heech-uri”
    –––––––
    :)

    Apreciază

  2. Pingback: -X- » Blog Archive » Heech … Parviz Tanavoli și nimicul care există

  3. Pingback: -X- » Blog Archive » Parviz Tanavoli – sculpturi pentru caseta de bijuterii

  4. Pingback: -X- » Blog Archive » nomadism, pastoralism, minimalism

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s