dușmanul dușmanului meu


vitraliu, Castelul Peleș, Sinaia
*

Formidabilă acuratetea trasaturilor si precizia detaliilor costumației acestor doi cavaleri scosi parca dintr-un pachet de carti de joc. Dati click pe imagine pentru a-i vedea mai bine.
Cateva din fotografiile facute in incinta castelului mi-au iesit neasteptat de bine ;)

De abia acasa, dupa ce am descarcat imaginile pe computer, am descoperit eleganța vitraliilor de la Castelul Peleș din Sinaia.
În ciuda stradaniilor depuse nu am reusit sa-mi dau seama daca cei doi sunt prieteni sau rivali. Am incercat sa decriptez secretul din privirile lor … ca in cele din urma sa inclin balanța in favoarea celei de-a doua ipoteze.

Si totusi din atitudinea lor răzbate un fel de apropiere, ceea ce ma face sa cred ca intr-o perioada de timp cei doi au fost prieteni.
Asa am ajuns sa reflectez pe tema rivalității si prieteniei, a prietenilor fățarnici si a dușmanilor onești, a persoanelor care pentru mai puțin de doi arginți trec dintr-o tabara in cealalta … si dintr-o data am fost luata pe sus de vârtejul amintirilor.

Clasa a V-a, ora de matematica, lectia despre inmultirea numerelor pozitive si negative …
Profesorul a apelat la un truc interesant pentru a ne explica regulile. A considerat ca semnul (+) inseamna prieten iar semnul (-) dușman.

(+) x (+) = (+) … prietenul prietenului meu mi-e prieten
(+) x (-) = (-) … prietenul dușmanului meu mi-e dușman
(-) x (+) = (-) … dușmanul prietenului meu mi-e dușman
(-) x (-) = (+) … dusmanul dusmanului meu mi-e prieten

De la matematica voi sari la lingvistica. E drept ca DEX-ul dă cuvantul dușman ca provenind din limba turcă, dar asta nu inseamna ca e si adevarat.

Dușman ( دشمن ) isi are originea in limba avestană,  acea limba veche persana in care au fost scrise textele sacre ale religiei zoroastriene, cât si in sanscrita. Deci e clar ca e de origine indo-iraniana, nicidecum turcă.
La inceput acest cuvant semnifica pe cineva pus in slujba răului, o minte diavoleasca, un spirit distrugator, un om rău care nu-ti vrea binele …

http://en.wiktionary.org/wiki/%D8%AF%D8%B4%D9%85%D9%86

Se prea poate ca acest cuvant sa fi patruns in limba română prin filieră turcă, dar la fel de bine se poate ca să apartina substratului limbii române, deci acea parte extrem de veche compusă din cuvinte aflate în uz inainte de contactul cu romanii si latinizare.

 

6 gânduri despre „dușmanul dușmanului meu

  1. ”(-) x (-) = (+) … dusmanul dusmanului meu mi-e prieten”!
    Asta cam așa este! Și sunt de acord că cel care rămâne prieten cu dușmanul tău nu-ți mai poate fi prieten și nici poate nu ți-a fost niciodată.
    Prefer să am un singur prieten, nu cred în 100, e imposibil. ;)

    Apreciază

Lasă un răspuns

