Prințesa Ghica


Aurel Băeșu – Prințesa Ghica
*

Tot circulând pe net în căutarea unor informații despre Marițica Bibescu (fostă Ghica, născută Văcărescu) am descoperit o altă printesă Ghica si un pictor despre care nu știam absolut nimic :)

Aurel Băeșu a constituit o surpriză plăcută … dar și mai plăcută a fost surpriza de a descoperi un portret ce mi s-a parut modern pentru epoca respectiva, e vorba de perioada interbelică, și nu în utimul rând provocarea de a descoperi cine e această Prințesă Ghica :)

Mă întreb unde a cunoscut-o, unde i-a pozat si unde s-au aflat aceste două portrete înainte de a fi vîndute la licitație prin intermediul casei  GOLDART.

Imi place primul portret deoarece o dezvăluie pe prințesă intr-o postura puțin inedită pentru acea perioadă. Ochii vii și umărul gol se pot constitui în mesaje pentru cei inițiați … în rândul cărora, cu părere de rău, nu mă număr.
Sper ca cineva să mă ajute să o identific.
*


Aurel Băeșu, Prințesa Ghica (1924) – pastel pe hârtie colorat
ă
*

În incheiere aș dori să spun câteva cuvinte despre pictor.
Aurel Băeșu (1896-1928) – în ciuda faptului că a avut o viață scurtă, doar treizeci și doi de ani, a lăsat posterității tablouri care acum încep să atragă atenția colecționarilor de artă.
Puteți citi o scurtă biografie pe wikipedia. De acolo am reținut ca pictorul s-a născut la Fălticeni și s-a stins din viață la Piatra Neamț, că a studiat pictura atât în România cât și în Italia, că doar cu doi ani înainte de a muri face o călătorie mai amplă, cu staționări în Franța, Ungaria și Slovenia și că, dacă nu ar fi murit prea timpuriu bolnav de tuberculoză, ar fi putut ajunge un pictor cunoscut.

Nu se știe … poate că nici acum nu e prea târziu să fie cunoscut, admirat și (re)adus în atenția publicului.
Cert e că picturile lui au acea forță interioară care să-l facă pe privitor să se oprească ceva mai mult pentru a le analiza.
Poate că, în timp, vor fi scoase la lumină noi portrete ale Prințesei Ghica.
M-aș bucura să fie așa căci am impresia că dânsa i-a pozat în mai multe rânduri. E vorba doar de o simplă impresie … nimic concret. Dar bănuiesc că în spatele portetelor există o poveste :)

 

8 gânduri despre „Prințesa Ghica

  1. Iar ai descoperit ceva deosebit !Sigur,am cautat si eu prin picturile lui Aurel Baesu,sperand sa mai gasesc un portret cu asemanari vizibile printesei Ghika.Mi s-a parut ca portretul intitulat ”Melancolie”,ar semana oarecum…Cred ca pictorul este foarte talentat si poate fi alaturat realistilor si post-impresionistilor.Pacat ca s-a stins prea tanar…

    Apreciază

  2. Azi dimineata , pe un post de tv italian am vazut un reportaj interesant despre gradinile unor castele din Italia, la un moment dat s-a amintit numele Ghica : Printesa Ghica, care cumparase castelul si refacuse gradina. Din pacate nu au spus si prenumele ei, doar ca era casatorita de forma cu un tanar, iar ea traia la acea resedinta cu amanta sa, o italianca. Stie cineva sa-mi spuna prenumele Printesei Ghica? Pe nat am vazut ca sunt multe Printese Ghica
    Multumesc anticipat

    Apreciază

    • As vrea sa te ajut, dar din pacate nu pot. Daca as sti cu aproximatie perioada de tinerete a acelei sau a acestei Printese Ghica poate ca as putea sa adun unele informatii :)
      Ai retinut cumva numele orasului sau regiunii in care se afla castelul in cauza?

      Apreciază

  3. Pentru cie are putin timp pentru cercetare am gasit arborele genealogic al familiei Ghica care are si subcategorii locurile unde au trait diversele ramuri ale marii familii….

    Supa parerea mea , printesa din tablou trebuie cautata ca an de nastere 1900-1905 sa zicem, pentru a putea sa fi fost pictata de Baesu, luand in considerare ca omul a murit in 1928 iar femeia din imagine trebuie sa aiba cel putin 18-25 de ani.

    pe logica ca pictorul a dacut un turneu in in Italia si Franta , am putea restranhe cautarile la aceste 2 tari….

    iata si link-ul http://www.ghyka.com/

    Succes!

    Apreciază

    • La aproximativ aceeasi perioada de timp m-am gandit si eu numai ca in arborele genealogic al familiei Ghyka nu se gaseste un personaj care ”sa corespunda” … chiar e ciudata lipsa de explicatii a casei de licitatii care a vandut tabloul.

      Apreciază

Lasă un răspuns

