fotografia

Andrew Sheremetev, The Models
***

Citeam recent într-un roman polițist că Fotografia nu e capabilă să redea sentimentele.
Pur tehnic, Fotografia ar reprezenta o combinație de unghiuri optice favorabile, lumină corespunzătoare și o focalizare atentă.
Deci, indirect spus, Fotografia nu e artă ci o îmbinare de detalii tehnice dublată de dexteritatea unui meseriaș ce știe să folosească aparatul.

Dacă Fotografia e, sau nu e Arta, îi las să dezbată pe experți. Asta nu înseamnă că am de gând să mă războiesc cu cei ce n-o acceptă.

Magia unor fotografii, cum este și aceasta în care au fost surprinse patru fetițe – din care trei pozează imitând modelul din tablou iar cea de-a patra se joacă de-a fotograful – transcede realitatea precisa a momentului surprins într-un muzeu din Rusia.
Eu zic că surprinde poezia clipei. Pe marginea ei aș putea construi acțiunea unui roman sau a unui scenariu de film ce s-ar întinde pe câteva decenii.

Patru fetițe, în care descopăr patru caractere diferite, mă fac să imaginez patru povești, fiecare având-o ca eroină principală pe una din ele, și pe măsură ce mă afund în labirintul ficțiunii mă las cuprinsă de nostalgia propriei copilării.

Inocența lor, inteligența din priviri, curiozitatea, aerul visător, pofta de joacă, inventivitatea micuței  fotografe care și-a pus prietenele să imite modelul din tablou, constituie tot atâtea puncte de reper ale poveștii.
Fotografia aceasta e animată de un spirit poznaș și zburdalnic și reprezintă ceva mai mult decât meșteșugul posesorului camerei foto. Reprezintă o conjuncție favorabilă a unor elemente pe care nu sunt în stare să le definesc.
Privind-o, simt cum se materializează în urmă o stare de bine greu de atins prin alte mijloace.

Ah! … un cuvânt de mulțumire îi datorez lui Andrew Sheremetev, fotograful indiscret care a surprins joaca micuțelor.

Se cuvine punctat un amănunt. Rețin etichetările gratuite făcute pe un ton ce nu admite dreptul la replică mai ales dacă vin din partea cuiva care încearcă în mod disperat să atragă atenția.

6 gânduri despre „fotografia

  1. Eu fac fotografii. Insa nu stiu ce e fotografia! Stiu insa ca ochisorii mei vad iar aparatul opreste timpul un picut. Asa pot sa revad eu si altii. Ar fi mult mai greu sa redau prin cuvinte tot ce mie mi-a atras atentia.
    Imaginea asta e exceptionala!:)

    Apreciază

  2. E artă ceea ce transmite o emoție, care exprimă ceva deoesbit, sensibilizează și se face cu mijloace specifice artei…Cinematografia nu e artă?! Atunci cred că și fotografia. Din 100.000, sau mai mult, doar una e artă, dar aceea este!

    Apreciază

Lasă un răspuns

