Parviz Kalantari … I drew a line


Parviz Kalantari, Turquoise on soil
*

Am primit semnale ca unora le e dor de postarile despre pictorii iranieni. Si mie :)

Asa ca voi trece la treaba si voi relua firul cu un pictor, ilustrator si designer iranian ce se inspira din arhitectura traditionala persana, din viata triburilor de pastori nomazi si din motivele lor traditionale. Dar abstractizarea si stilizarea de care face dovada acest artist plastic e atat de speciala incat e imposibil sa nu ramai fermecat de simplitatea liniilor si jocul subtil de lumini si umbre din lucrarile sale.
*


Parviz Kalantari
*

Deci sa-i dezvalui numele. E vorba de Parviz Kalantari (n.1931).
Azi nu am dispozitia necesara realizarii unei scurte biografii dar voi da unele repere biografice care să vă familiarizeze cu felul lui de a picta.
Din start trebuie spus că, in foarte multe lucrari, Parviz Kalantari utilizeaza un mediu mai special. E vorba de chirpici. Da. Ati auzit bine :)
Pentru cei ce nu stiu ce inseamna chirpici introduc o paranteza cu definitii

CHIRPÍCI s. n. Material de construcție în formă de cărămidă, făcut dintr-un amestec de lut, paie și băligar uscat la soare. – Din tc. kerpiç.
Sursa: DEX ’98

Chirpiciul iranian, denumit sim-gheli in provincia Yazd, reprezinta un amestec din lut galben, caolin, paie de grâu sau orez, balegar si nisip fin.

Kalantari foloseste culori acrilice pe chirpici si rezultatul obtinut e surprinzator.
*


Parviz Kalantari, Sat din sudul Iranului
*

Prima lucrare din blogul de azi, pe care am avut sansa sa o vad in original la Muzeul de Arta Contemporana din Teheran, imi aduce aminte de un moment din copilaria artistului.
Copil fiind el a trasat o linie lunga pe zidul de caramida al casei si a scris : cine vrea sa ma cunoasca sa urmeze aceasta linie.

Linia aceea nu s-a sfarsit inca.
Inclinatia lui spre frumos s-a manifestat destul de devreme. La varsta de trei ani o ruga pe mama lui să-i coase nasturi colorati pe camasa alba deoarece nasturii obisnuiti, albi, i se pareau urâți. Mama nu a avut incotro si i-a indeplinit dorinta.
*


Parviz Kalantari, Bazaar
*

Mai apoi dorinta de frumos s-a extins … pana pe zidurile si porțile vecinilor pe care picta forme abstracte. Însă nu toti l-au inteles. Ba chiar, in cateva randuri, a primit vreo cateva palme peste cap din partea lor. Dar copilul Parviz nu s-a lasat descurajat.

Degeaba i-au cumparat parintii un caiet de desen in care sa deseneze la fel ca toti copiii. Lui i se parea prea mic. Deci nu-i de mirare ca dorinta din copilarie – de a picta pe ziduri – l-a urmarit si dupa terminarea facultatii, l-a urmarit pana la bătrânețe.
Cele mai spectaculoase opere ale lui Kalantari le reprezinta mari panouri din chirpici (mud straw board) cu scene din arhitectura traditionala iraniana, in special cea din lumea satului.
Nu lipsesc nici scenele citadine, in special cele inspirate din vechile bazaruri, si e de notat tehnica de redare oarecum cubista a acestor locuri ce marcheaza in mod distinctiv intreaga lume orientala.
*

Parviz Kalantari,  An Elegy For My Father – 1995
*

Pe mine m-au impresionat in mod placut o serie de lucrari de factura moderna realizate tot pe chirpici, cum e aceata dedicatie pentru său, dar si cea intitulata  Zamane Monjeamed (Timp Înghețat/Solidificat), ca sa enumar doar doua dintre ele.
*

Parviz Kalantari, Frozen Time
*

Voi incheia avanpremiera de azi cu un afiș prin intermediul caruia Parviz Kalantari ii aduce un omagiu pictorului meu preferat : van Gogh.

*


Parviz Kalantari, Omagiu lui van Gogh (2005)
*

Din 1960 si pana in prezent Parviz Kalantari a facut parte din corpul profesoral al Universitatii din Teheran, Facultatea de Arte Frumoase.
Urmeaza ca in viitor sa-i prezint alte lucrari si sa vorbesc mai pe indelete despre opera lui.

Anunțuri

10 gânduri despre „Parviz Kalantari … I drew a line

    • Culorile „de lut si nisip” sunt cele care ii caracterizeaza opera. In cea mai mare parte a cazurilor le combina in proportii mici cu albastru turcoaz, verde inchis, portocaliu, alb, negru, bleu si galben.

      Apreciază

  1. Fascinante culorile din prima lucrare, Turquoise on soil.
    Culorile desertului purtand in inima culoarea apei. Si linia aceea, simbolizand (pentru mine) cautarea neincetata.
    Ma intreb, chirpiciul asta nu e un material efemer ?

    Apreciază

  2. Pingback: -X- » Blog Archive » astăzi despre qashqa’i

  3. Pingback: JURNAL DE FEMEIE - Pagina 13 - Zinnaida

  4. Pingback: -X- » Blog Archive » transhumanţa …labirintul dintre anotimpuri

  5. Pingback: -X- » Blog Archive » Parviz Kalantari … cubism oriental

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s