Sadegh Tabrizi … popas la fântâna istoriei

 

Intr-o postare anterioara pomenisem numele lui Sadegh Tabrizi (n.1938), un important pictor si caligraf iranian contemporan, pictor pe ceramica si gravor in cupru, uneori si ilustrator de carte … dar mereu in cautarea unei punti de legatura intre arta orientala si cea occidentala.

Pentru blogul de azi am ales lucrarile concepute de ‘emisfera orientala’ a artistului, acea emisfera ce-l leaga de locul in care s-a nascut si de traditiile in care a fost crescut.
Sadegh Tabrizi, inca din tinerete, a considerat ca istoria reprezinta o fântână capabila sa potoleasca setea creatoare si sa inspire la nesfarsit noile generatii de artisti.

 

 

Numele de familie indica totodata si locul de bastina al familiei pe linie paterna : Tabriz, capitala provinciei iraniene Azerbaijanul de Est.
Urmeaza sa mai spun ca Sadegh Tabrizi  provine dintr-o familie de turci azeri, deci nu-i de mirare ca picturile sale au fost inspirate din arta ilkhanida.
Dinastia Ilkhanida, intemeiata de Hulagu Han – nepotul lui Genghis Han – a dominat o perioada de timp  parte din teritoriul actual al Iranului.
Initial ilkhanizii si-au ales drept capitala orasul Maraghe, s-au mutat apoi la Tabriz, iar in final, din motive strategice si nu numai, s-au stabilit la Soltanyeh (provincia Zanjan).

 

 

Daca pictura figurativa a lui Sadegh Tabrizi e saturata de chipuri cu trasaturi cvasi-mongole, aceasta se datoreaza faptului ca dinastiile de origine turco-mongola ce au condus Persia medievala au impus trasaturile lor faciale ca standarde estetice pentru artistii si mestesugarii persani.
Nici un miniaturist de la curte nu avea libertatea de a picta figuri cu trasaturi ariene.  Interesant ca si dupa anularea constrangerilor pictorii si miniaturistii de la curte au pastrat stilul.

 

 

 

De retinut ca Sadegh Tabrizi a pictat scene din mitologia si istoria antica a Persiei/Iranului fara ca sa renunte la stilul care l-a consacrat si cu care si-a obisnuit admiratorii.
Unii iranieni au avut de obiectat vizavi de unele reprezentari figurative deoarece au considerat ca denaturarea aceasta da nastere la confuzii grave.
Recunosc ca uneori mi-a fost nu tocmai usor sa pozitionez in mod corect pe axa timpului personajele din picturile si ilustratiile sale.
Ca o parere personala vreau sa spun ca in cateva din picturile lui am recunoscut elemente din ceramica  de Nishapur.
Am remarcat deasemeni ca personajele lui Sadegh Tabrizi, asemeni celor create de Nasser Ovissi, par a fi coborat direct din lumea basmelor copilariei.

Dar Sadegh Tabrizi s-a inspirat totodata din miniaturile epocii safavide, si dau ca exemplu urmatoarea lucrare, dar si din ceramica pictata a perioadei pre-islamice sau din motivele geometrice ale ghilimurilor si din paleta lor cromatica.

 

 

Totodata dânsul a amalgamat sursele de inspiratie apelând deseori la idei preluate din pictura europeana post-impresionista si expresionista, ca sa nu mai amintesc de cea naiva atat de recognoscibila in foarte multe din lucrarile sale, iar peste toate si-a lasat amprenta propriei sale inspiratii creatoare … iar ceea ce a iesit, nu numai ca e iranian 100%,  e in acelasi timp modern si universal.

 

 

Sa inchei insa paranteza cu explicatii legate de istorie si sa ma intorc la invitatul meu virtual de azi.

Sadegh Tabrizi  a absolvit Academy of Decorative Arts din Teheran si tot acolo si-a sustinut masteratul.
In tinerete, alaturi de Charles Hossein Zenderoudi – in ale carui lucrari caligrafice imi regasesc spiritul european  – si de Parviz Kalantari, activeaza in cadrul miscarii artistice Saqqakhaneh initiata de Zenderoudi.
Dar despre aceasta miscare si initiatorul ei voi vorbi asa cum trebuie alta data :)

Acum va voi lasa in compania picturilor lui Sadegh Tabrizi.
Se observa imediat ca dânsul are o predilectie in a picta cupluri de oameni tineri, imbratisati sau calare pe cai nazdravani, in care trasaturile faciale feminine si masculine se intrepatrund.

 


Pictura pe care tocmai o priviti reprezinta de fapt o reinterpretare moderna a unei celebre miniaturi pictata  cu vreo trei secole in urma de nu mai putin celebrul minaturist Reza Abbasi de la curtea shahilor safavizi ce-si aveau capitala la Isfahan.
Respectiva lucrare e mereu copiata sau reinterpretata de generatiile tinere de artisti iranieni.
Aydin Aghdashloo si Nasser Ovissi nu au scapat nici ei tentatiei :) … ba chiar si eu am incercat s-o rastalmacesc dupa puterile mele.

 

 

Sadegh Tabrizi nu se multumeste, nu se limiteaza la gama clasica de culori a ceramicii dinastiei  ilkhanide, asa numita gama a luturilor si nisipurilor.
In multe lucrari a utilizat culori brute, neprelucate, culori tari la care au apelat anterior pictorii naivi.
Dupa cum se poate vedea, nu doar culorile, ci si stilul, e puternic influentat de pictura naiva.

 

 

Ultima lucrare propusa pentru blogul de azi am ales-o deoarece mi-a produs buna dispozitie.
Sincera sa fiu nu stiu cine este personajul feminin care l-a prins pe mustacios de plete si-l invarteste deasupra calului … insa scena merita toata atentia mai ales ca restul personajelor din tablou, toti barbati si toti cu mustati, se uita ca la spectacol fara sa incerce sa intervina ca sa-l salveze pe tovarasul lor de arme.
Deduc ca e vorba de un eveniment ce se intampla intr-o tabara militara, … corturile din partea stanga a imaginii indica acest lucru.
Tanara luptatoare pare sa faca parte dintr-o familie regala a dinastiei sasanide, daca e sa iau in calcul penajul ce-i impodobeste coiful.
Acestea reprezinta propriile mele speculatii, deci s-ar putea sa fie totalmente gresite … asa ca nu va bazati prea mult pe interpretarea facuta acestei ultime picturi inserata in blogul de față :)

 

Anunțuri

5 gânduri despre „Sadegh Tabrizi … popas la fântâna istoriei

  1. E intradevar spectaculoasa opera luiTabrizi, prin ceea ce ai prezentat !Complexitatea compozitionala, cromatica, detaliile denota un studiu aprofundat al picturii occidentale, a picturii naive de pretutindeni, respectantand traditia.Penultima lucrare iti apartine ?! Mi se pare foarte reusita .

    Apreciază

  2. Sadegh Tabrizi e un nume nou pentru mine și mă bucur că ni l-ai prezentat. Ceva fascinant apropie picturile cu tentă decorativă de MAREA ilustrație de carte, și spun ”marea” deoarece, nume ca Ivan Bilibin sau Arthur Rackham, de exemplu, sunt briliante, grandioase, cu nimic mai prejos decât marii artiștii ai șevaletului. Frumos!

    Apreciază

    • Printre altele Sadegh Tabrizi este si ilustrator de carte :) … pacat numai ca nu am timp sa ma documentez asupra cartilor ilustrate de dansul.
      Mie insa imi plac mult lucarile caligrafice pe care le-a executat si de aceea in viitorul apropiat voi prezenta cateva.

      Apreciază

  3. Pingback: -X- » Blog Archive » simbioză

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s