caligrafia … arta fără frontiere

 

Omar Bilbeisi (Iordania) – Neintitulată (2010)
*

Postarea de azi va avea aspectul unui fotomontaj si desi e incropita la repezeala sper sa-si fi atins scopul : acela de a dovedi posibilitatea fuziunii caligrafiei orientale bazata pe alfabetul arab  cu arta abstracta din tarile occidentale. De aceasta data nu ma voi limita doar la artisti iranieni ci voi aduce pe blog si caligrafi din alte tari islamice.
Voi interveni mai putin, lasand imaginile sa se exprime in locul meu – si sa se exprime pe ele insele – si voi interveni doar cu notite expeditive.

Daca primul contact vizual cu lucrarea lui Omar Bilbeisi (n.1976) v-a adus instantaneu in fata ochilor picturile lui Piet Mondrian inseamna ca pictorul caligraf iordanian si-a implinit visul :)
Omar Bilbeisi a studiat  arta la Paris … asa ca nu-i de mirare predilectia lui pentru anumiti modernisti :)

 

Pouya Aryanpour (Iran) – Untitled (2008)
*

Pouya Aryanpour (n.1971) abstractizeaza extraordinar de mult alfabetul, conferind literelor forme bizare, cum e cazul si cu aceasta pictura in care a creat impresia ca e vorba de o rolă încâlcită de film.

Artistul marocan Mounir Fatmi (n.1970) , considerat de unii drept un artist subversiv, e interesat de psihicul fiintei umane, de felul in care prin intermediul credintei religioase sau cel al ideologiei politice mintea individului poate fi manipulata.

 

Mounir Fatmi (Maroc) – L’Homme du Livre

O serie din lucrarile sale sunt axate pe ideea ca doar cunoasterea, instruirea, educatia,  poate elibera mintea umana si-l poate indeparta pe individ de la lucrurile rele.

 


Mounir Fatmi (Maroc) – Tête Dure (2006)

 

Pe mine acest craniu m-a dus instantaneu cu gandul la Damien Hirst … insa craniul lui Fatmi e impodobit cu un verset din Coran.  Tehnica de executie a artistului imita destul de bine incretiturile scoartei cerebrale.
E vorba de o sura, intitulata sura al-zumar, in care se pune intrebarea :
Oare cei ce stiu (cunosc)  si cei ce nu stiu (nu cunosc) sunt egali intre dânșii ?
(Are those equal, those who knew and those who do not knew.? )
*


Behrooz Matin Sefat (Iran)

 

In acest afis desenat pentru cea de a opta Săptămână a Cărții, graficianul iranian s-a inspirat din tehnica mozaicului, insa a apelat si la elemente moderne pentru a spune cat de importanta e,  sau trebuie sa fie cartea in viata omului.

O lucrare interesanta e si acest portret al lui Che Guevara caligrafiat de un artist francez ce provine dintr-o familie marocana.

 


Hicham Chajai (Franța) – Che Guevara

Hicham Chajai  s-a nascut, a crescut si a fost educat in Franta.
Mostenirea culturala islamica, dublata de cea african – marocana, a fuzionat cu elementele culturii franceze insusite la scoala. Rezultatul e cat se poate de interesant.
De profesie inginer,  Hicham Chajai a luat cursuri de arta caligrafica de la profesorul sirian Frédéric Fatta care i-a disciplinat stilul si i-a revelat posibilitatile de exprimare artistica bazata pe normele caligrafiei kufice.

Uneori insa pictori orientali care nu au facut studii de arta peste hotare, sau nu traiesc in mediu occidental, realizeaza lucrari abstracte superbe, cu forta imagistica, cu un grad de abstractizare absolut remarcabil.
Sadegh Tabrizi se numara printre acestia.

 

Sadegh Tabrizi – Neintitulată (2008)

 

Sadegh Tabrizi (n.1939) reprezinta unul din cei sapte mari pictori iranieni moderni in viata ( Nasser Ovissi, Aydin Aghdashloo, Parviz Kalantari, Iran DarroudiMohammad Ehsaei si Mohsen Vaziri – Moghadam) .
A absolvit Facultatea de  Arte Decorative din Teheran si in tinerete, alaturi de Charles Husseyn Zenderoudi si  Parviz Kalantari, a facut parte din miscarea Saqqakhane – cea mai importanta miscare artistica din perioada anterioara revolutiei islamice.

In continuare propun lucrarea unui arhitect turc.
Ali Toy (n.1966) a facut studii de arhitectura, ceea ce se oglindeste in mod vizibil si in aceasta stilizare spatiala a numelui Allah.

 


Ali Toy (Turcia) – Allah (2003)
*

In timpul studentiei Ali Toy se apropie de caligrafie. Dupa obtinerea diplomei de arhitect de la Facultatea de Arhitectura din Istanbul va expune ca amator insa isi va perfectiona tehnica avandu-l ca mentor pe Prof. Dr Ali Alparsian.

Numele Allah reprezinta un nume frecvent utilizat de caligrafii din lumea islamica, as indrazni sa spun ca preprezinta un fel de proba spirituala in viata oricarui caligraf.
Puterea de a reda numele intr-o forma grafica inedita certifica de fapt talentul celui ce aspira sa ajunga maestru caligraf.

 

Hamid Ajami (Iran) –  Allah (2007)
*

 Hamid Ajami (n.1962) a fost  considerat cel mai promitator pictor caligraf iranian pe vremea cand inca  nu implinise douazeci de ani.
Anii au trecut si cei ce l-au considerat astfel au avut bucuria sa vada ca nu s-au inselat in aprecieri. Hamid Ajami a inventat limbaje plastice de exprimare deosebit de sugestive. Caligrafia lui e considerata psihedelica :)
De la numele Allah multiplicat sub forma unor manunchiuri abstracte si pana la dialogul cromatic  Black/Purple au trecut doar patru ani …

 


Hamid Ajami (Iran) – Black/Purple (2011)

 

Priviti va rog trei secunde pictura urmatoare.

 

Tajammul (Pakistan) – Where The Sea to Become Ink (2010)
*

Nu e asa ca ati recunoscut cu usurinta sursa de inspiratie ?
Emblematicul Mare Val al lui Katsushika Hokusai s-a spart pe tarmul Pakistanului :)
Despre  artistul pakistanez Tajammul (n.1953) nu va pot da pe moment informatii biografice :(

Folosirea caligrafiei drept material de baza pentru relizarea de peisaje  poate parea unora o idee usor hazardata.
Sincera sa fiu, nu m-am gandit la aceasta posibilitate pana sa ma intalnesc cu picturile lui Reza Mafi.

 

Reza Mafi ( Iran ) – Neintitulată


Reza Mafi (1943-1982) a parasit lumea aceasta prea devreme … dar cu toate astea a lasat in urma lucrari pentru care iranienii liciteaza la sange.
Reza Mafi s-a nascut in provincia Khorasan, o provincie incarcata de istorie ce a dat Iranului oameni de mare valoare, in special poeti si invatati.
Picturile caligrafice executate de Reza Mafi  sunt apreciate si datorita faptului ca e printre primii artisti iranieni care s-a aventurat in fuziunea artei orientale cu cea occidentala, incalcand normele estetice impuse de scolile traditionale de caligrafie.

Voi incheia cu un afis realizat tot de un artist grafic iranian. Sub tigara arsa scrie : Lumea mea e inca in picioare.
Va invit in studioul lui Tahamtan Aminian.

 


Tahamtan Aminian (Iran) – Lumea mea e încă în picioare

Anunțuri

12 gânduri despre „caligrafia … arta fără frontiere

  1. M-ar interesa sa stiu daca oamenii obisnuiti, care stiu sa scrie si sa citeasca, pun pret pe caligrafie si ii respecta regulile.
    Intreb, pentru ca la noi caligrafia a cazut complet in desuetudine si eu zic ca e pacat. Nu mai exista nici un efort pentru a scrie frumos, ca aspect, nici macar la cei cu pretentii, care au ceva mai multa carte.

    Apreciază

    • Nu stiu cum e in celelalte tari islamice insa in Iran caligrafia (khosh nevisi sau khatati) reprezinta aproape ceva sacru.
      Caligrafia se studiaza in scoala, deci e un obiect cuprins in programa de invatamant.

      Actele oficiale – nastere, casatorie, diplome de studii – nu sunt tiparite cu litere stilizate ci sunt tiparite cu litere caligrafice.
      Foarte multe reclame, spoturi publicitare, firme de institutii si intreprinderi, logo-uri, afise, felicitari pentru diverse ocazii, etc sunt concepute in forma caligrafica.

      Nu mai spun de volumele literare, in special poezie, care se reediteaza si in forma caligrafica – nu doar tiparite in alfabetul stilizat utilizat in manualele scolare, ziare, reviste sau carti de specialitate.
      Si crede-ma ca e foarte greu de citit ceva scris caligrafic deoarece exista mai multe stiluri, diferite, combinate … iar pentru a putea citi trebuie sa cunosti metoda de scriere/caligrafiere a fiecarui stil (kufic, taliq, nastaliq/shekaste, diwani ).
      E ca si cum ai invata vreo cinci grafii diferite pentru a putea citi cu usurinta textele caligrafiate.

      Iranienii chiar afirma ca o persoana care poate citi doar texte tiparite (dactilografiate), insa nu-i in stare sa citeasca textele caligrafice, nu si-a incheiat perioada de alfabetizare :)

      Apreciază

  2. Pingback: La mulți ani, Enya muzicii noastre! « Mirela Pete. Blog

  3. Sunt atât de ocupată încât abia mai intru pe blog! Dar mă bucur mult când găsesc aici ceva atât de special: ai dreptate, caligrafia orientală bazată pe alfabetul arab inspiră și e vizibilă chiar, ca un motiv decorativ sau plastic. Mie mi se par foarte frumoase literele, adevărate ornamente.

    Apreciază

  4. Pingback: Îmbujorat și aromat de weekend « Mirela Pete. Blog

  5. Stiam ca pe acolo caligrafia e la mare pret, dar nu in asemenea masura. Cred ca e un lucru bun. Mi se pare ca efortul de a realiza o asemenea scriere disciplineaza mintea si dezvolta multe calitati pretioase, atentia, rabdarea, perseverenta, indemanarea etc.etc.

    Apreciază

    • Tocmai din cauza ca disciplineaza gandirea, amplifica puterea de concentrare si ofera posibilitatea de a impleti partea reala (pragmatica) cu cea imaginara (artistica), caligrafia este atat de pretuita de iranieni.

      Apreciază

  6. Pingback: -X- » Blog Archive » Sadegh Tabrizi … popas la fântâna istoriei

  7. Pingback: FEMEI IN OGLINDA 23 - Thomas Wilmer Dewing - Zinnaida

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s