Rembrandt … picturi din tinerețe


Discipol cu tutorele său (1629)

Muzeul J.Paul Getty, Los Angeles
*

M-am gandit ca nu ar strica sa prezint câteva picturi din perioada de tinerete a lui Rembrandt. Le-am privit inca o data, cu un ochi mult mai critic, incercand sa descopar in ele „germenele” celui ce avea sa devina unul din cei mai mari pictori europeni.

Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) – celebru artist din Perioada de Aur a picturii olandeze – nu poate fi cuprins in una sau doua postari de blog.
Chiar daca nu se numara printre preferatii mei, Rembrandt are cateva picturi care-mi plac, cum ar fi de exemplu Mireasa Evreica despre care am scris candva.

Primul tablou al blogului m-a dus instantaneu cu gândul la Jan Lievens – un artist pe care il admir din ce in ce mai mult.
Ceea ce imi atrage in mod placut atentia in acest tablou pictat de Rembrandt pe cand avea in jur de douazeci si trei de ani e felul in care a redat individualitatea personajelor si „răceala” care il desparte pe învățăcel de tutorele său.

 

Vânzătorul de ochelari (1623-24)
*

Voi continua cu o pictura din seria celor cinci simțuri – temă obișnuită in pictura olandeză a sec XVII.
„Vânzătorul de ochelari„, datat 1623-24, e considerat cel mai timpuriu tablou realizat de Rembrandt și care a supravietuit până in zilele noastre.
In momentul realizarii artistul olandez avea in jur de saisprezece sau saptesprezece ani si chiar daca tehnica de executie nu se incadreaza in standardele de calitate ale picturii olandeze e imposibil sa nu fii cucerit de vitalitatea personajelor si gesturile naturale cu care-si insotesc cuvintele.

 

Vizita la orelist / Auzul
*

„Vizita la orelist” a fost inspirata probabil de o lucrare realizata de Hieronymus Bosch, lucrare aflata actualmente la Muzeul Prado din Madrid.
Si aici e de remarcat seriozitatea cu care doctorul si asistentul isi trateaza pacientul … dar si incordarea pacientului :)
In seria celor Cinci Simțuri au fost aduse pe șevalet chipuri de oameni obisnuiti, din patura de mijloc a societatii olandeze, nepierzându-se din vedere latura umoristica a compozitiei plastice.

Curiozitatea de a descoperi tablouri din perioada de tinerete a pictorilor reprezinta un fenomen relativ nou si trebuie sa-l pun in legatura cu curiozitatea mea vizavi de latura psihologica a artistului luat in colimator.

Mai simplu spus : vreau sa stiu cum a fost la inceput artistul care, intr-un moment al existentei, mi-a trezit prin ceva interesul.

Stiu ca exista destui pictori care si-au distrus lucrarile timpurii – pentru a nu arunca o umbra negativa asupra celor din perioada lor de glorie; stiu ca exista scriitori au ars textele scrise la inceputul carierei literare, la fel cum exista persoane obisnuite ce si-au sters blogurile sau jurnalele.

Nu-i condamn nici pe unii nici pe altii. Fiecare e liber sa faca ce vrea cu propria-i creatie dar ma bucur mult ori de cate ori am ocazia sa „intru in contact” cu creații ce marchează începutul de drum al unui viitor geniu.
In acele momente am sentimentul unei extraordinare apropieri.

 

Anunțuri

9 gânduri despre „Rembrandt … picturi din tinerețe

  1. Foarte frumoase aceste picturi de tinerete, sunt parca mai luminoase decat cele de maturitate…Cred ca tot ce facem in viata ne rerezinta si chiar daca nu ni par niste realizari deosebite , ele reflecta modul in care eram la aceea data…

    Nu e pacat de timpul pierdut ??De ce sa le distrugem….

    Apreciază

  2. Autodepășirea, atingerea unei perfecțiuni (imposibil de atins), negarea a ceva, așternerea tăcerii, cine știe…Ai văzut ce clasic și minuțios picta și Picasso în adolescență.
    Maestrul clar-obscurului a început cu multă culoare, rafinamentul cromatic și tehnica unei compoziții fără cusur apărând mai târziu. Eu cred că e bine să fie păstrate lucrările din tinerețe, dar fiecare e liber să aleagă pe ce își pune semnătura și ce îl reprezintă ca și creator.

    Apreciază

    • Mie imi place pictura figurativa a lui Picasso si o recomand tuturor scepticilor sau celor care, in necunostinta de cauza, afirma ca Picasso ar fi pictat abstract din cauza ca nu stia sa picteze in stil clasic :)

      Apreciază

  3. Mi se pare ciudat ca un creator sa-si distruga opera de tinerete. Ce repere are pentru a-si masura gradul de evolutie ?…
    Imi place mult in prima pictura felul in care Rembrandt a redat stralucirea calda a catifelei. Mi-a venit sa intind mana si sa o mangai.

    Apreciază

    • Un creator nu are nevoie de repere. Cred ca e suficient sa se declare multumit de ceea ce a iesit din mainile lui, pana lui, mintea lui …

      Rembrandt ar fi incantat sa te auda :)

      Apreciază

  4. Ii admir neconditionat opera, fie cea din tinerete, fie din creatia de maturitate !Mi se par foarte expresive chipurile oamenilor din picturile prezentate,redarea costumelor, a texturii hainelor…

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s