colombina în verde

Nicolae Grigorescu, Colombina în verde (1873)
*

Cautand prin mass-media romaneasca informatii despre ce s-a mai licitat si ce s-a mai cumparat de, si de la casele de licitatii autohtone, am descoperit un tablou de Grigorescu cu o poveste ce pare sa nu se sfarseasca la Bucuresti.

Vedeta postarii de azi o reprezinta „Colombina in verde”, tablou probabil pictat la Roma in 1873, inspirat de celebrul carnaval roman.
A fost vandut de catre casa Artmark contra sumei record de 142 000 $. Cumparatorul, un colectionar roman, a preferat sa ramana in anonimat.

De ce e speciala povestea acestei colombine?
Mai intai ca vine din Franta, de la Carcassonne, si are toate sansele sa treaca Prutul pentru a ajunge in colectia unui om de afaceri din Republica Moldova. In al doilea rand e vorba si despre povestea hollywoodiana a picturii.

Cum a ajuns de la Cândesti in Franta aceasta colombină si de ce ?

Iata povestea ei :

„Legătura dintre Nicolae Grigorescu şi Gogu Iliescu a luat naştere în cursul expoziţiei personale a lui Grigorescu de la Ateneul Român, din 1900, când moşierul de la Cândeşti, a achiziţionat un număr impresionant de opere. Ştefan O. Iosif este cel care i-a făcut cunoştinţă lui Gogu Iliescu cu Grigorescu, moment din care cei doi vor lega o strânsă prietenie.
Acest fapt este relevat de faptul că în verile ce urmează, în special în 1902 şi 1903, Grigorescu vizitează moşiile şi conacul de la Cândeşti, frecvent însoţit de I.L. Caragiale, Al. Vlahuţă şi Barbu Ştefănescu Delavrancea.

Apologia „Colombinei în verde” este prezentă în studiile dedicate lui Grigorescu imediat după dispariţia acestuia (Vlahuţă, 1910; Cioflec, 1925), pentru a se manifesta din nou în forţă în 1938, cu ocazia Centenarului naşterii lui Nicolae Grigorescu.
Între timp, opera ajunsese în colecţia lui Eugen Iliescu-Cândeşti (1893-1953), fiului marelui moşier buzoian, om politic cu viziuni de dreapta, şef al organizaţiei legionare din Buzău la 1940.
Acesta, şcolit la Paris, unde o cunoaşte şi pe viitoarea soţie – Madeleine – avea să aibă un sfârşit tragic, fiind expropiat, încarcerat şi ucis de către autorităţile comuniste, la Gherla, în 1953.
Nora lui Gogu Iliescu, văduva Madeleine Iliescu, se vede obligată să fugă în Franţa, nu înainte de a împacheta şi lua cu ea „doi Grigoreşti”, unul dintre acesta fiind celebra „Colombină în verde”.

La Paris, capodopera a fost vândută de către Madeleine Iliescu unui cuplu de francezi ajunşi la jumătatea anilor ‘60 în Carcassonne, a căror familie este actuala posesoare a picturii semnate de Nicolae Grigorescu. „

Pictura de azi m-a provocat sa iau in calcul posibilitatea existentei unor alte zeci, poate chiar sute de tablouri de valoare semnate de pictori romani din perioada interbelica sau de dinaintea primului razboi mondial, opere ce au luat calea exilului odata cu posesorii lor sau au fost traficate in perioada imediat urmatoare razboiului.

Ma intreb oare cate „colombine” zac nestiute prin case din tarile de cealalta parte a fostei „Cortine de Fier” iar actualilor posesori nici nu le trece prin cap ce mica avere se afla in rama tabloului innegrit de timp si praf pe care-l privesc zilnic si caruia nu-i acorda nici o importanta … ?

Anunțuri

14 gânduri despre „colombina în verde

  1. La situația la care te gândești spre sfârșitul articolului contribuie și faptul că informațiile despre arte circulă într-un circuit oarecum închis și, oricum, nu sunt foarte mulți cei care le caută.

    Apreciază

    • Cum ai reactiona daca ti-ai da seama ca cineva din familia ta are acasa un Pallady, Tonitza sau Grigorescu … fara sa aiba habar de valoarea artistica a tabloului ? Si mai ales cum ai reactiona daca nu ti-ar lua in serios spusele, in cazul in care le-ai spune ce comoara au acasa ?! ;)

      Apreciază

  2. Daa…eu cred in aceasta posibilitate, ca multi din cei ce au luat calea exilului in timpul, dupa al doilea razboi si odata cu venirea comunistilor,sa fi luat cu ei, ca avere picturi de exceptie.In timp le-au vandut celor care ”au facut”bani. Fie ca au fost mostenite, sau vandute de necunoscatori, s-au ratacit sau pierdut.Acum doar printr-o fericita intamplare se pot descoperi.Celor ce afla ce poseda si sunt ”Toma necredinciosul” nu cred ca ai ce le face !

    Apreciază

    • Problema e ca destui din cei ce au in casa tablouri, nu le acorda importanta considerandu-le „vechituri”.
      Ce sa mai vorbesc despre faptul de a le trimite undeva spre expertizare.
      Altii habar nu au ce se gaseste prin podul sau beciul casei. Citisem mai demult ca cineva din America cumparase o casa in care nepotii proprietarului lasasera o groaza de lucruri din cauza ca nu doreau sa plateasca un camion care sa le care afara din oras.

      Respectiva doamna, inainte de a chema zugravii, a facut o triere a obiectelor. Dar ce obiecte !!! .. veioze Lalique, cateva carti si atlase tiparite la Paris la inceputul secolului, un birou aproape distrus din nu stiu ce epoca – cu intarsii din bronz, corespondenta interbelica cu timbrele intacte, un covor care din cauza murdariei isi pierduse culorile … dar dupa ce a fost curatat la un centru specializat s-a dovedit a fi o piesa rara de origine indiana, samd.

      Apreciază

  3. Azi mă întâlnesc a treia oară cu Carcassonne, dar într-o altă ipostază, un loc foarte drag mie!
    Noi am avut un Petrașcu, unul din seria ”Femeie pe malul mării”, dar tata l-a donat Muzeului de artă din Cluj, tabloul fiind și acum acolo. Tata făcea astfel de gesturi, în ciuda faptului că nu aveam alte tablouri valoroase, simțea că așa e ”civic.” Iar mama considera că nu e frumos tabloul…Chiar și rama franțuzească, prețioasă, a fost dată odată cu tabloul. Eu îl ador pe Petrașcu, ce ironie, dar eram prea mică atunci. Surorile tatălui meu au câte un Grigorescu original, acum nu mai știu dacă nu au ajuns pe la fiii sau fiicele lor. Îmi place verdele de aici și contrastul complementar de roșu-verde folosit. Da, oare câte tablouri valoroase mai sunt neștiute, nevăzute, poate necunoscute în lume!

    Apreciază

  4. Pingback: Ce-ar fi poveștile fără ilustrații?! « Mirela Pete. Blog

  5. Pingback: În drum spre Vrhnika, Slovenia « Mirela Pete. Blog

  6. mi-am amintit că nu doar despre lucrări ale lui Picasso, găsite într-un garaj, citisem
    citisem că au găsit, tot într-un garaj, și o lucrare a lui G.Klimt
    „Tabloul circular cu diametrul de circa 170 de centimetri infatiseaza un inger cu trompeta. „. teribil ce mi-ar plăcea să-l văd chiar dacă se contestă autenticitatea lui și .. dar mai bine pun link:
    http://www.business24.ro/arta/pictura/tablou-de-gustav-klimt-gasit-intr-un-garaj-autenticitatea-operei-in-discutie-1515991

    durerea mea-i că n-am garaj:)
    o fi tîrziu să-mi ”fac rost” d-unul? .. picassisan desigur

    Apreciază

  7. Pingback: -X- » Blog Archive » geamănul Colombinei în verde

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s