Nasser Ovissi … zar, zargar, zard, zarin

*

*

In limba persana „zar” inseamna aur, „zargar” aurar, „zard” galben si „zarin” auriu.
Nasser Ovissi e un pictor ce a exploatat din plin aceasta culoare care, dupa cum ne putem da seama din albumele de arta, nu a fost prea indragita de oamenii șevaletelor.

Nasser Ovissi a avut o „perioada aurie” extrem de rodnica, nu atat ca numar de picturi cat ca interpretare de motive si simboluri.
In asa numita perioada solara au fost pictate cateva tablouri de referinta, cum este si aceasta fata ce duce pe cap un platou incarcat cu flori.
Sunt tentata s-o numesc Zana Primaverii si cred ca artistul a fost inspirat de No Ruz, Anul Nou in stil iranian, an ce incepe pe 21 Martie – ziua echinoctiului de primavara.
Tanara fata vine dintr-o perioada istorica anterioara islamului, spre deosebire de cea din urmatoarea pictura ce-i infasurata intr-un superb văl galben portocaliu.
Dupa parerea mea ambele tablouri au cateva elemente ce trimit la Gustav Klimt.

*

*

Aceste doua picturi, simple in aparenta, poseda o deosebita putere imagistica.
Femeia persana, in perioada antica si mai apoi in cea islamica, nu s-a schimbat prea mult. In ambele cazuri artistul ii scoate in evidenta delicatetea, misterul si atractivitatea fizica.

Trebuie sa spun ca Nasser Ovissi cocheteaza cu sculptura si decorarea vaselor ceramice insa totodata e un rafinat bijutier ce creeaza bijuterii din aur, bronz si bronz aurit inspirate de bijuteriile printeselor dinastiilor antice : ahemenida, sasanida, parta :)
Deci nu e de mirare faptul ca in tablourile sale bijuteriile femeilor, dar si zorzoanele cailor, ies imediat in evidenta. A se studia cu atentie ultima pictura inclusa in blogul de azi :)

*

*

Caii lui Ovissi … voi reveni la ei intr-o alta postare. Acum insa atasez aceste doua tablouri, diferite ca stil si tehnica de executie, ambele tributare culorii galben.

Urmatoarea pictura abunda in simboluri. Am reusit sa identific cateva. Unul ar fi  podoaba de pe capul calului, foarte asemanatoare cu coroanele purtate de unii regi sasanizi sau cu decoratiunile flamurilor temutelor lor cavalerii.
Alt simbol il constituie șoimul de pe mana tinerei femei, pasare ce sugereaza ideea ca personajul ar fi o tanara printesa caci șoimul e o pasare regala iar in limba persana e denumit „șahin” – derivat din cuvantul șah.
Tabloul are aspectul unei icoane primitive, daca nu ma insel cumva.

*

*

Imi place felul in care Ovissi picteaza ochii cailor … foarte asemanatori cu ochii femeilor :)

In anul izbucnirii revolutiei islamice pictorul ocupa postul de atasat cultural la Ambasada Iranului din Spania. Interesant ca nu a fost dat afara imediat. In anul urmator a fost concediat, fapt ce a dus la o turnura importanta in viata sa deoarece i-a permis sa se ocupe in mod exclusiv de ceea ce ii făcea placere : Arta cu „A” mare.
Drept omagiu perioadei petrecute in Spania pictorul va realiza o serie de tablouri intitulate „Omagiu lui Velasquez”, tablouri care in Iran sunt cunoscute sub numele de „Ducese”.
Aceasta Ducesa in Galben reprezinta doar un exemplu.

*

*

Tot Spania i-a inspirat si o alta serie ce a primit denumirea de seria Picadorilor.
Cateva din tablourile sale au ajuns la Muzeul de Arta Contemporana din Madrid si in colectia privata a regelui Juan Carlos al Spaniei.

Din opera lui nu lipsesc motivele de inspiratie autohtone de data mai recenta, nu doar din epoca dinastiilor antice.
Urmatoarea lucrare e  asemanatoare ca stil cu picturile dinastiei Qajare, in special sprancenele impreunate ale fetei si buclele ce-i incadreaza fața.
Trupul ei  se intersecteaza cu niste rânduri caligrafiate, versuri probabil, iar pe fundalul rosu se pot ghici, nu cu usurinta, doua fructe de rodie.

*

*

Spre final am ales picturi care m-au dus intr-un fel cu gandul la Matisse.
Pictorul a utilizat nuante de galben de slaba intensitate sau apropiate de cele ale bronzului patinat, nuante ce pun excelent in evidenta alte culori precum rosul si albastrul.
Dupa cum bine se observa nu lipsesc rodiile.
Mai mai ca-mi vine sa ma ridic de pe scaun si sa dau o fuga prin piata caci in frigider, in afara de grapefruit si doua lamai, nu am alte fructe :)

*

*

In acest ultim tablou m-au incantat podoabele, atat cele ale fetei cat si cele ale calului.
Realizez faptul ca in picturile lui Ovissi femeia si calul reprezinta o unitate, reprezinta lucrurile cele mai indragite de catre barbatii din vechime.

*

*

Femeile pictate de Ovissi, chiar si atunci cand sunt pe jumatate dezbracate, transmit un mesaj evident : intangibilitatea.
Ele sunt intangibile, asemenea tuturor celorlalte fapturi de vis.

Anunțuri

10 gânduri despre „Nasser Ovissi … zar, zargar, zard, zarin

  1. Zarin…auriu! Mama a predat o vreme la stomatologie și a avut un student pe nume Zarin Kaise (mi-am amintit deoarece o aprecia enorm pe mama, ca medic.) Auriul e chiar preferatul meu, de aceea îmi place și Klimt, dar nu numai. Frumoase femeile, dar Caii lui Ovissi sunt de-a dreptul superbi, pe cei de-aici, aurii, îi iau cu mine, sunt ireal de frumoși! Au, așa cum spui, ochii femeilor elegante și visătoare, dar intangibile.
    Și dacă femeia și calul erau lucrurile cele mai îndrăgite de bărbații din vechime, eu zic că azi e femeia și automobilul scump, caii putere, nu-i așa?!
    Îți sunt recunoscătoare pentru sesiunea de rafinament artistic prezentată în clipa verde și în cea aurie, pictate fascinant de Nasser Ovissi .

    Apreciază

    • In mod aproape sigur acel student al mamei tale provenea dintr-o familie de origine iraniana.

      Caii lui Ovissi cuceresc inimimile mai abitir ca frumoasele printese.
      Voi reveni cu o postare dedicata exclusiv acestor animale care au inlantuit inima regilor si pe cea a marilor comandanti de osti.

      Ai dreptate, acum BMV-urile si Mercedesurile cu ‘potcoave’ de argint au capatat prioritate afectiva in inima unora dintre barbati :)

      Apreciază

  2. Minunate picturi ! Și eu m-am gândit imediat la Klimt, favoritul meu, iar cei doi cai m-au făcut să mă gândesc la Marc Chagall. Mulțumesc, X, pentru momentele de delectare !
    Să ai zile frumoase !

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s