moriko (4)

 

„Ce vroia sa afle de la tine?” a intrebat o voce feminina dârdâind de frig si emoție.
Dan ne-a privit în treacăt și a continuat monologul de parcă nici nu auzise întrebarea.

„Tipul s-a ridicat de la masa și m-a invitat să iau loc, timp în care a scos din diplomat o agendă și-un pix.
L-am cântarit din priviri in timp ce se misca prin birou. Era genul sportiv, îmbrăcat cu un pulover sobru si elegant, mirosind a after shave de import … genul de om care nu vorbește doar ca să se afle în treabă. Mi-a zis că e psiholog de meserie și că fiind prieten cu maiorul a aflat de cazul meu. Mai bine zis pe el îl interesau anumite cazuri si de aceea la prima oră a diminetii maiorul îi telefonase în legatură cu cazul meu.

Vorbele se izbeau sinistru de pereții văruiți într-un gri deprimant. Nu puteam să înțeleg la ce se referă cazul meu. Nu făcusem nici o crima. Nu încălcasem nici o lege.

Pentru început dânsul m-a întrebat daca în ziua precedentă consumasem alcool sau vreun medicament anume.
I-am răspuns printr-o negație a capului. Apoi m-a întrebat daca frecventez sau dacă sunt influențat de vreo grupare religioasă, de sectele neo-protestante spre exemplu.
Și la această întrebare i-am raspuns printr-o clătinare de cap.
Apoi m-a întrebat daca mi se întâmplă să am coșmaruri, să visez lucruri ciudate … eventual să mă trezesc și să plec în toiul nopții într-o direcție necunoscută.
Ultima întrebare m-a amuzat într-un asemenea hal încât, cu toata durerea acumulata datorită stării de șoc prin care trecusem, am început sa râd.
I-am zis ca nu obișnuiesc să bat câmpii, nici barurile, nici locurile de adunare ale sectanților si nu mi s-a întâmplat să nu stiu ce-i cu mine. Visez puțin și în general nu visez tâmpenii. Rar de tot mi se întâmplă sa am vise neplacute …

Psihologul mă asculta atent si își nota constiincios unele date în agendă.
Apoi m-a întrebat daca cred în existența extratereștrilor și a capacităților paranormale … a lăsat să  se înțeleagă că știe că pe mine mă pasionează fizica și că am mai multe cunoștințe în domeniu decât colegii mei de clasă.
Încet încet începeam să intuiesc unde vrea să ajungă.
Creierul nu-mi lucra tocmai la parametrii optimi. Oboseala de peste noapte își spunea cuvântul … dar totusi eram perfect constient, in ciuda reflexelor de gândire încetinite.

Așteptam relaxat întrebarea principală. Ne-am privit ochi in ochi.

Psihologul s-a prefacut ca e procupat de notițe si m-a întrebat pe un ton usor detașat :
– Ce s-a întâmplat noaptea trecuta? Povesteste exact ce ai visat si cum ai visat. Vreau toate amănuntele, si le vreau cronologic. Sunt foarte importante pentru mine si pentru teza la care lucrez acum.

I-am povestit cu lux de amanunte totul. I-am descris ce am visat, cum am reacționat și ce a gândit mintea mea atunci când m-am trezit din somn.
El era interesat și de amanuntele legate de fiziologie … dureri de cap, stare de vomă, izbucnit in lacrimi, amorțiri ale membrelor, întunecarea vederii, țiuituri în urechi, pierderea echilibrului, salivare abundentă sau uscarea brusca a gurii, leșin, tremurul mâinilor, dureri în zona toracică sau abdominală … o mie și unul de amanunte pe care mă străduiam să i le dau în mod corect.

Vroia sa știe exact de ce am luat de bună un vis? De ce am fost convins ca Moriko se afla în cimitir? Cum mi-au parvenit aceste informatii?
I-am raspuns așa cum am putut.
Apoi m-a intrebat cu un ton ușor stingher daca am avut relații intime cu dânsa, dupa care a adăugat grăbit : ” Nu te teme, informațiile sunt doar pentru mine, discuția noastră e o discuție particulară ce nu va fi consemnată nicăieri.”

Știam ce îl interesa. Modul în care pot circula gândurile între oameni … sau mai bine spus daca e  posibil ca ele să circule în vreun fel.
Era nedumerit de exactitatea datelor din vis si de realitatea care le-a confirmat ulterior.
Era frapat de faptul ca în miezul unei nopți viscolite de iarnă șoferul unui TIR, polonez pe deasupra, a crezut în vorbele mele si a continuat împreună cu mine căutarile.

Am discutat despre multe alte lucruri. Si-a spus câteva din punctele lui de vedere. Mi-a cerut apoi alte detalii si pareri in legatura cu întâmplările stranii prin care trecusem.
Printre altele a lasat sa se înțeleagă faptul ca pe el il miră că nu ma exteriorizez, că nu vars lacrimi …

Ce puteam sa-i spun. Ca sufletul mi se transformase într-o rana prelungă și că eram de pe acum conștient că această rană nu se va închide pe de-a-ntregul vreodată.
Ca exista durere mai adâcă decât durerea care îți aduce lacrimi în ochi.

Dar el îmi citise gândurile. Se uita la mine cu o privire pătrunzătoare.
„Vreau sa-ti spun ceva” mi-a zis el.
„Să știi că în acel ultim moment, atunci când viața și-a luat zborul din trupul fetei, ea s-a gândit la tine. Pentru asta o viata întreaga vei fi fericit.”

Ce mare adevar se ascundea în vorbele psihologului !
Știam, da, știam, si o stiam prea bine! … de acum încolo voi fi condamnat să sufăr și în același timp să fiu fericit.

Pentru prima dată m-am gândit la suferință și fericire ca la două lucruri inseparabile, ca la o maree cu o energie nebanuită, generatoare de fluxuri si refluxuri distrugătoare, și mi-am văzut sufletul ca un țărm pustiu așteptându-le resemnat pe amândouă.”

9 gânduri despre „moriko (4)

  1. Interesant desenul… sau pictura, nu-mi dau seama. Îmi plac culorile, mai ales turcoazul acela verzui și luminos. Mi-ar plăcea să știu de ce l-ai intitulat așa și dacă l-ai făcut tu.

    Apreciază

    • E o prelucrare in Corel Draw dupa o fotografie facuta anul trecut pe un ger strasnic.
      Prelucrarea nu mi-a luat decat vreo sase sapte minute :) Am realizat-o cu vreo jumatate de ora inainte de a posta textul… a fost vorba de o inspiratie de moment, la fel ca si titlul pe care i l-am atasat.
      Acum am altele de facut dar voi reveni cu explicatii despre imagine.

      Apreciază

      • Deci iata interpretarea mea :)

        Fotografia originala reprezinta niste ramuri subtiri de copaci pe care ‘au crescut’ aschii de gheata. Printre crengi se zareste un cer plumburiu si pesimist.

        Cu ajutorul programului Corel am dat aschiilor din gheata culoarea turcoaz … o culoare minerala ce contrasteaza cu fundalul initial plumburiu pe care l-am colorat in rosu … un rosu ‘organic’, intens, de culoarea sangelui, rosu pe care multi l-ar interpreta drept culoarea vietii.
        Numai ca atunci cand am terminat joaca cu Corel-ul mi-am dat seama ca de fapt acel rosu poate semnifca la fel de bine si moartea iar gheata turcoaz poate insemna viata, caci topita, preschimbata in apa, ea va hrani la randu-i toate celelalte lucruri vii.

        Ba chiar in final, privindu-mi ‘opera’, am avut senzatia inconfortabila ca privesc la microscop o entitate biologica pregatita de divizare … de multiplicare.

        Apreciază

  2. Am recuperat, citind fiecare capitol de la care am lipsit. O mare bucurie are cine se întâlnește prima oară cu aceste prime 4 părți din ”Moriko” , scrise impecabil. Moriko, fata mignonă, fragilă, cu aspect de bibelou și ”mers aristocratic” , semănând cu o gheișă, din profil. Și dacă Dan nu știa, ci doar visase, cum de era conștient că ”de acum încolo voi fi condamnat să sufăr și în același timp să fiu fericit”…?” Aștept partea a V-a. Fără să semene, ca acțiune în sine, mi-a adus aminte de tristețea și atmosfera terifianță din serialul Twin Peaks, o capodoperă a genului, susțin din răsputeri acest lucru. Tocmai pentru că și scrierea ta e foarte incitantă…Nu știu dacă vei scrie romanul, căci dacă va fi să fie, îl vei scrie tu cândva. Felicitări, m-am bucurat de o lectură deosebită. Și aștept urmarea, evident!

    Apreciază

    • Multumesc pentru lectura si pareri.

      Unele lucruri le poti sti fara ca cineva sa ti le spuna in mod explicit (asta ca raspuns referitor la situatia lui Dan).

      Nu stiu ce a facut-o pe Zina sa starneasca ‘valul’ asta cu romanul :)
      Fiti pe pace ! Nu exista vreo sansa ca in deceniul in curs sa scriu asa ceva.

      Apreciază

Lasă un răspuns

