portrete pe diagonală


Fred Varley,  Vera (1931)
National Gallery of Canada, Ottawa

 

Descoperisem pe net portretul unei fete cu ochi patrunzatori si nume rusesc.
Pictorul imi era total necunoscut dar dupa cateva clickuri i-am descoperit identitatea.

Frederick Varley (1881-1969) a fost un pictor canadian membru al asa numitului „Grup al celor Șapte”,  grup infiintat de sapte peisagisti canadieni.
Ceea ce mi-a atras atentia in scurta biografie de pe Wikipedia a fost o informatie marginala.  In 1954 Varley impreuna cu un grup de alti artisti viziteaza Uniunea Sovietica, eveniment ce a insemnat primul schimb cultural intre vest si est dupa instaurarea Cortinei de Fier.

Aha! … mi-am zis in gand. Deci acolo a intalnit-o pe Vera cea cu ochi de smarald.
Dar ma inselasem :)

A fost suficient sa ma plimb inca cinci minute pe net pentru a descoperi ca Vera a fost pictata in 1931.

Această Vera incepuse sa ma intereseze. O voce interioara ma ghida printre clickuri spunandu-mi că personajul tabloului nu a fost un model oarecare … că a fost o persoana importanta in viata artistului.
In final am descoperit identitatea fetei.
E vorba de Vera Olivia Weatherbie (1909 – 1977), una din primele licentiate ale Scolii de Arte Decorative si Arte Aplicate din Vancouver, la randul ei pictorita.

Fred si Vera s-au intalnit in 1927, pe cand ea avea doar optsprezece ani, el in rol de profesor si tată al unei familii … ea in rol de studenta cu idei creative debordante.
O perioada de timp Vera a fost iubita si muza lui Fred Varley insa in cele din urma avea sa se casatoreasca  cu Harold Mortimer – Lamb, unul din sustinatorii grupului celor sapte ( The Group of Seven), stârnind nenumarate bârfe in cercul lor de cunostinte.
Chiar si dupa casatorie Vera il va influenta pe Fred Varley prin corespondenta bogata pe care o vor purta impreuna.

 


Vera Weatherbie,  Portrait of F. H Varley (1930)

 

Dar ceea ce m-a facut sa o simpatizez si mai mult pe Vera a fost portretul pe care i l-a realizat lui Fred Varley.
Atentie ! ! !  Vera l-a pictat pe Fred in 1930, deci cu un an inainte ca el sa execute lucrarea cu care am deschis postarea de față,  lucrare considerata dealtfel capodopera lui artistica.

Tabloul realizat de Vera Weatherbie imi place mult datorita originalitatii. Dar mai ales ideii din spatele imaginii.
Analizand pictura am intuit de ce ea nu i-a ramas alaturi.

5 gânduri despre „portrete pe diagonală

    • In biografia ei am citit ca, spre surprinderea multora, alaturi de Harold Mortimer Lamb a avut o existenta fericita. Cei doi au ramas impreuna pana la capatul vietii.
      Ba mai mult decat atat … Vera a pictat-o si indrumat-o pe fiica lui Harold, aceasta fiica vitrega devenind una din cele mai cunoscute artiste plastice din Canada. E vorba de Molly Lamb Bobak.

      Apreciază

Lasă un răspuns

