siah-o-sefid

Mohammad Ehsaei, Double Force (1977)

 

Mohammad Ehsaei, asemeni altor pictori legati sufleteste de arta abstracta – cum ar fi de exemplu Frantisek Kupka si Victor Vasarely, si-a incercat puterile pe tărâmul bicolor cu scopul declarat de a elibera imaginea de cătușele culorilor. Numai ca, nu chiar atat de evident, pictorul-caligraf iranian a fost influentat partial si de caligrafia chinezeasca, caligrafie intalnita la tot pasul pe vasele chinezesti din muzeele iraniene sau din colectiile private. E vorba de celebrele vase chinezesti din portelan alb cu decoratii albastre.

Dar mai bine sa-i dau cuvantul artistului :)

„But as a painter, with a personal impression from this national art and an abstractive ‎view, I have produced works that are well known as “Naghashi Khat” in Farsi or ‎‎“Painting Calligraphy”.‎

In these works, news and story telling were deciphered from combinations of letters, well ‎known by the Iranians as a means of communication. I have used this technique in my ‎works and by that I have found fully personal combination, the visual structure of which ‎is architecture of words.‎

 

Mohammad Ehsaei, Baran dar Gandomzar/Rain in a Field of Wheat (1972)

 

They are poetry-like pieces which in a viewer’s perspective look like texts without any ‎misconception; white parts and black parts are two separated texts of the same story. ‎These will take the viewer to a purely imaginary and magical world of words.‎ „

 


Mohammad Ehsaei, Mohabbat/Affection (2006)
black paint on silver leaf


Mohammad Ehsaei
a ajuns la concluzia ca aceasta lucrare executata pe cand avea treizeci si cinci de ani, desi extrem de simpla, reprezinta apogeul creatiei sale abstracte si de aceea a donat-o muzeului mentionat sub titlu.

*

Mohammad Ehsaei, Erot (1974)
Contemporary Art Museum, Teheran

 

Caligrafia in alb-negru reveleaza nu doar capacitatea artistului de a exprima cuvintele prin reprezentari grafice ci in primul rand puterea de a-l face pe privitor sa viseze.
Pe mine personal caligrafiile in tus negru realizate de Ehsaei ma duc cu gandul la spectacolele coregrafice, la balerinele care sfideaza legea gravitatiei, la unduirile ierbii in bataia vantului, la caii ce alearga liberi in ploaia de primavara, la ecourile tuturor cuvintelor …
*

As fi curioasa sa aflu ce va sugereaza aceasta imagine :)

****************************************************************

 Later Edit

In primul rand vreau sa multumesc celor care si-au spus parerea in legatura cu aceasta lucrare .
Dar ce reprezinta imaginea pe care tocmai o priviti?
Reprezinta niste litere, bineinteles :)

Mohammad Ehsaei a realizat afișul in 1973, deci inainte de revolutia islamica, pentru Asociația Caligrafilor din Iran.
El a înmănunchiat cuvintele ca pe niste flori, sau ca pe niste pumnale, cu dorinta de a revela dublul sens, pozitiv si negativ,  al cuvintelor folosite.
In mănunchiul sau  Ehsaei a prins urmatoarele cuvinte: vogiud (existență), nabudi (anihilare, distrugere), qasd (scop, țel), yakin (certitudine), abad (eternitate, nesfârșire).

*******************************************************************

Voi incheia cu un pasaj dintr-un interviu acordat de dansul mass-mediei iraniene :

*
„Indiferent unde se afla la ora actuala lucrarile mele, in muzee, in colectii particulare sau in casele prietenilor, ele sunt intotdeauna cu mine. Ele sunt ale mele.”

Anunțuri

11 gânduri despre „siah-o-sefid

    • Nici forma, nici culoarea …

      Ma incanta faptul ca lucrarile caligrafice si in special cele pictural-caligrafice imi pun mintea in miscare.
      Pot face interpretari multiple fara sa cunosc/inteleg sensul cuvintelor, asa cum am facut si inainte sa cunosc semnificatia literelor, dar pot face apoi o alta (altele) dupa ce aflu sensul lor.
      Caligrafia popoarelor asiatice e compusa dintr-o multime de coduri. Decodificarea presupune cunoasterea istoriei, literaturii, religiei, geometriei, etc .
      Dar in afara acestei decodificari strict grafice mai exista ceea ce se cheama taqsir/interpretare …. ori aici intervine latura sensibila a individului.
      Interpretarea lucrarilor pictural – caligrafice poate fi facuta de oricine, adica de orice persoana necunoscatoare a limbii persane.
      E ca un joc nesfarsit ce incanta imaginatia si, de ce nu, prin calitatea artistica ofera ceva placut ochiului. De multe ori ofera revelatia unor legaturi neasteptate intre lucruri si intre cuvinte.
      Voi ilustra mai bine aceasta idee intr-o postare viitoare.

      Am lasat la o parte caligrafia inspirata de textele coranice deoarece ma depaseste.

      Apreciază

  1. In mod intentionat am pus deoparte aceste ultime trei comentarii pentru ca fiecare doritor sa-si fi putut spune parerea fara a a fi influentat de cei ce au comentat anterior.

    Ca sa nu raman datoare voi dezvalui faptul ca ultima caligrafie a lui Ehsaei mi s-a parut o forma stilizata de coronita din flori impodobita cu panglici.

    Voi reveni mai tarziu pentru a explica ce reprezinta de fapt :)

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s