Gunnar Berndtson … cu trei de + + +

Berndtson_Summer_arthouse_b.jpg

Gunnar Berndtson, Summer (1893)
Turku Art Museum, Finland

Pe la sfarsitul iernii aduceam pe blog un pictor finlandez si o partida de șah :)

Dupa mai multe luni revin la Gunnar Berndtson si la picturile lui deosebite.
Nu cunosc prea multe lucruri despre dansul caci pe net mi-a fost imposibil sa gasesc o biografie serioasa scrisa in engleza sau franceza.
Am descoperit totusi cate ceva in finlandeza  … apoi am descarcat un dictionar finlandez-englez, si,  dupa ureche :), am facut unele traduceri.

Gunnar Fredrik Berndtson (1854 -1895)  a fost un pictor al perioadei de aur a picturii finlandeze.
Spuneam si in prima postare dedicata lui ca, oarecum pe nedrept, a fost etichetat drept pictor de salon.
Primul tablou atasat blogului de azi vine sa confirme faptul ca Gunnar Berndtson stapanea pe deplin tehnicile picturale en plein air. Si nici nu e de mirare. Dupa ce studiase si pictase la Paris timp de sase ani (1876-1882), pictorul finlandez isi insusise ceea ce era considerat modern la acea data in pictura.
Dealtfel criticii nu s-au sfiit sa afirme ca dansul a fost singurul finlandez care a pictat aidoma unui pictor francez.

Dar sa revin la pictura intitulata Vara/Summer si la povestea ei.

O fata tanara, elegant imbracata, priveste undeva in zare. Peisajul e calm si nu lipsit de melancolie. Un fior de tristete se face simțit deîndată.

Gunnar avea o sora pe nume Hulda, cu doar trei ani mai mare, de care se simtea foarte atasat. Aceasta se va casatori cu Baronul Magnus von Born, membru al familiei regale finlandeze,  si isi va petrece mare parte din viata la proprietatea lor din provincia Uusima, un loc splendid, cu multe insule, ce ii va deschide lui Gunnar apetitul pentru peisaje si portrete en plein air.

Hulda va naste noua copii, nepoti pe care Gunnar ii va rasfata  in desele lui vizite si vacante.
Dar intr-o zi, pe neasteptate, si fara nici un motiv, Hulda moare.
Starea de soc din familie trebuie depasita cumva. Baronul face tot ce poate dar in acelasi timp ii cere si ajutorul lui Gunnar, bazandu-se pe influenta lui asupra copiilor.
In acest rastimp, Karin, fata cea mai mare, la doar saptesprezece ani, ia locul mamei disparute.
Ea se va ocupa de educatia fratilor mai mici, de controlul servitorilor casei, de facturi, corespondenta, si, in general, de ceea ce insemna viata sociala si legatura cu exteriorul.

Personajul tabloului e Karin.
Gunnar o surprinde intr-un moment de intimitate. Ingandurata ea se uita in zare, peste apele limpezi, in timp ce fratele cel  mic se joaca fara grija in barca din fundal.
Toata greutatea familiei a fost dusa de aceasta fata fragila, dupa cate se pare nepoata preferata a  pictorului.
Pictura intitulata Vara reprezinta capodopera sa. Pictorul va muri dupa patru ani de la moartea lui Hulda, inainte de a implini patruzeci si doi de ani.

 

Vid toiletten - At the mirror-table 1889 Gunnar Berndtson.jpg

Gunnar Berndtson, At the Toilet  Table (1889)
Ateneum Art Museum, Helsinki, Finland

 

Schimb registrul si trec la una din picturile de salon, gen artistic in care Gunnar Berndtson a excelat, atragand asupra lui atentia publicului parizian cat si al celui finlandez.
Doamna de langa masa de toaleta e mondena si lipsita de griji. Poate doar grija unei toalete noi pentru viitoarea petrecere sau cea a unui rendez-vous  secret.

 

Music in the Studio, 1878.jpg

Gunnar Berndtson, Music in the Sudio (1878)
Ateneum Art Museum, Helsinki, Finland

 

Voi incheia, de ce nu, cu un concert de camera.
Deci tot cu o scena de salon. De retinut ca in momentul in care a realizat aceasta lucrare pictorul avea doar douazeci si patru de ani.
Din pacate nu am reusit sa identific personajele tabloului. Exceptie face fata bruneta drapata in material imprimat. Am descoperit ca dansa e Antonia Bonjean, un model parizian cu o fizionomie  deosebit de placuta, care a servit ca model pentru mai multi pictori, printre care si doi finlandezi : Gunnar Berndtson si Albert Edelfelt, cu acesta din urma avand o  furtunoasa poveste de dragoste, scurta ca o ploaie de vara, cu fulgere si trasnete.
Antonia, supranumita La Belle Antonia, nu poza simultan pentru mai multi artisti. Cred ca de aceea portretele ei sunt atat de diferite. Fiecare artist a vazut in ea altceva.

Priveam pe îndelete folderul cu tablourile lui Gunnar Berndtson si am realizat ca el le-a conferit personajelor si modelelor pozitii firesti, nestudiate. Modelele nu pozeaza. Isi vad de ale lor.
Pictorul le surprinde in intreaga lor naturalețe : privire, gesturi, pozitie corporala, mimică…

Dintre picturile sale,  Partida de șah imi place in mod deosebit. Cred ca dezvaluie mult din profilul psihologic al autorului.

 

Anunțuri

7 gânduri despre „Gunnar Berndtson … cu trei de + + +

  1. Linkul l-am deschis extrem de greu.
    Maine voi face o calatorie virtuala pe acolo. Nu va lipsi nici cafeaua :) … in ceasca mea preferata asezata in dreapta lap-topului.

    Apreciază

  2. Îmi amintesc partida de șah. Rozul bluzei din prima pictură, verdele crud al rochiei din penultima, dar și roșul folosit cu generozitate ne arată un pictor nordic cu temperament cald, în contrast cu cenușiul climei, sau poate chiar de aceea!

    Apreciază

    • S-ar putea sa fie vorba de temperament dar s-ar putea sa fie vorba si de influenta scolii franceze de pictura … de notat insa e felul in care a combinat elementele nordice cu cele mediteraneene.

      Apreciază

  3. Pingback: Reflexii in pictura - Pescarii de Gunnar Berndtson - Zinnaida

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s