invitaţie la un muzeu Cenuşăresă :)

pictor anonim, sec XIX
Fine Arts Museum,  Saadabad Palace, Tehran

Voi incepe un nou subiect, subiect  pe care imi propusesem sa-l aduc in discutie cu mai mult timp in urma. Am amanat mereu, nici eu nu stiu de ce, iar acum imi pare rau ca l-am lasat deoparte.

Voi incerca sa aduc pe blog  unele din operele de arta din incinta Palatului Saadabad din Teheran,  atat din cele expuse in cadrul Muzeului De Arte Frumoase cat si din cele risipite prin celelalte pavilioane ale palatului.

Atunci cand am deschis seria „arta vestica la Teheran”  spuneam ca in Iran exista extraordinar de multe tablouri si sculpturi realizate de artisti marcanti din Europa si America si ca e foarte mare pacat ca nu se stie despre ele.

La Muzeul de Arta Contemporana din Teheran se afla lucrari evaluate la peste 4 miliarde de dolari. Atat cat am putut si m-am priceput am vorbit despre ele.
Spuneam ca acest muzeu a fost infiintat din bugetul statului de catre fosta regina, Farrah Diba, sotia ultimului sah al Iranului.

Mai exista un alt muzeu,  Jahan Nama, in cadrul Palatului Niavaran din Teheran.  Acest muzeu a fost infiintat dupa revolutia islamica si cuprinde opere de arta (confiscate)  din colectia privata a familiei Pahlavi.  E vorba de cadouri  primite  cu diverse ocazii: zile de nastere, aniversari si comemorari, tablouri si statuete oferite in dar de diversi sefi de stat si alte personalitati ce au vizitat Teheranul, de tablouri achizitionate de regina din banii proprii  in cadrul licitatiilor dar si de tablouri daruite de artisti in persoana, unele chiar reprezentand-o pe dansa.

Dar pe langa aceste doua muzee cunoscute mai exista un al treilea, cumva in umbra.
L-am denumit „muzeul Cenusareasa”.
E vorba de Muzeul de Arte Frumoase din cadrul Complexului Muzeal Saadabad.
Lumea se inghesuie sa vada palatele familiei fostului shah … si „uita” sa intre in muzeu.
Aici sunt expuse opere de arta ‘recoltate’ din perioada celor doua dinastii: Qajara si Pahlavi.
E vorba de obiectele ce au fost primite in dar  sau au fost cumparate din strainate de catre membrii acestor doua dinastii.
Ca valoare, per ansamblu, obiectele expuse aici nu se ridica la valoarea celor expuse in primele doua muzee pomenite anterior … dar … dar printre ele am intalnit lucrari interesante.

E un muzeu intradevar curios caci alaturi de tablouri ale unor artisti cunoscuti sunt  expuse tablouri ale unor copii de scoala generala :) …. alaturi de miniaturi qajare super de bine cotate la bursa operelor de arta pot fi vazute tablouri ale unor anonimi.
Dar ce anonimi! … indraznesc sa afirm ca multe din tablourile anonime din muzeu apartin unor pictori de prima mana, asa cum presupun ca e si cel cu care am deschis postarea  de fata.
Atentia data detaliilor si siguranta pensulei dovedesc  ca  pictorul nu a fost un amator.  Trasaturile   par a fi cele ale unei femei de origine slava … nu stiu altii ce parere au.

Sunt convinsa ca intr-o buna zi va veni cineva care va pune ordine in muzeu, va cere expertizarea la sange a patrimoniului si va lamuri lucrurile.

Ivan Shishkin
Fine Arst Museum,  Saadabad Palace, Tehran

Al doilea tablou propus ii apartine lui  Shishkin, celebru peisagist rus. Tabloul insa nu mi se pare foarte deosebit. Aduce mai  degraba  a ilustratie de carte :)
Din capul locului vreau sa spun ca, dintre peisagistii rusi, eu il prefer pe Isaac Levitan.

Daca, prin absurd, aceste doua picturi ar fi scoase la licitatie, ma intreb oare la ce cote ar urca peisajul lui Shishkin si la ce pret s-ar incheia tranzactia pentru anonima doamna  din anonimul tablou expus intr-un cvazi-anonim muzeu din Iran :) ???

Later edit
Am omis sa mentionez numele inca unui loc din Teheran unde pot fi vazute lucrari de arta europeana. E vorba de galeria   Howz Khaneh  din incinta Palatului Golestan, galerie ce include cu precadere tablouri si statuete din perioada anterioara primului razboi mondial, dar nu opere ale unor artisti foarte cunoscuti, si cu toate astea surprinzator de  placute privirii.

4 gânduri despre „invitaţie la un muzeu Cenuşăresă :)

  1. Da, si mie imi place mai mult doamna… decat peisajul pictorului rus. Imi place cum scrii despre comorile de arta ale Teheranului- cred ca te-ai lasat asimilata de acest oras. Plus ca, pentru mine, a locui acolo e ceva absolut… exotic!

    Apreciază

  2. Nu as putea spune ca m-am lasat asimilata de cultura persana. In toate pastrez amprenta mea proprie :) … de aceea si caut operele de arta ‘vestice’ in aceasta ‘mare estica’.

    Despre vestigiile antice ale persanilor si despre istoria perioadei post-islamice scriu in alta parte.

    Apreciază

  3. Pingback: -X- » Blog Archive » cine te-a pictat pe tine ?

Lasă un răspuns

