prin fereşti vine lumina

henri-matisse-the-window-forget-me-nots-DETROIT-239x300.jpg

The Window (1916)
Detroit Institute of Arts

Afirmam in  La Negresse   ca il consider pe Matisse drept un pictor solar. Intre timp am ales cateva lucrari care sa-mi confirme afirmatia  dar sa si produca momente de placere celor ce,  in mod obisnuit sau intamplator, vin aici pe blog.

Ma opresc acum la o serie de picturi unde fereastra joaca un rol principal.
Prin “feresti” vine lumina, indiferent daca e vorba de lumina soarelui sau de cea a lunii.
Am observat ca la Matisse pana si noptile sunt solare :) … oricat de absurd ar suna.

In prima pictura e de notat modul in care pictorul francez reda lumina.  In odaie pluteste un fel de liniste si multumire… un calm ce imi da senzatia de deja vu.

Continui cu doua picturi  ”surori”,  una expusa in SUA, cealalta  in Danemarca.
E vorba de un interior cu  o cutie de vioara. O aceeasi camera surprinsa in doua momente diferite. In pictura expusa la New York lumina deseneaza modele  pe jos, in cea expusa la Copenhaga e filtrata de obloanele pe jumatate trase.

Matisse-Interior-wwith-a-violin-case-1918-19-NY-243x300.jpg
Henri Matisse – Interior with a Violin Case ( 1918/19)
The Museum of Modern Arts, New York

matisse-violin-Statens-Museum-for-Kunst-Copenhagen-230x300.jpg

Henri Matisse – Interior with a Violin  ( 1917-18)
 Statens Museum for Kunst,
Copenhagen – Denmark

Calatorind,  Henri Matisse  a invatat pe etape ce inseamna lumina : lumina pariziana – semitranparenta si tremuratoare, lumina purificatoare de la Nisa, lumina intensa a Spaniei –  intensa ca muzica si dansurile ei, lumina sfredelitoare a Orientului – asa cum i-a patruns prin pori la Tanger sau prin alte locuri marocane, lumina de cristal a Moscovei – invaluind ca o aureola boreala casa prietenului sau, colectionarul Sergei Shchukin …

Pushkin-Museum-200x300.jpg

Window at Tangier (1912)
Pushkin Museum of Fine Arts,  Moscow, Russia


Dar nu numai la Tanger noptile sunt solare. Se pare ca si cele din Franta :) … iar urmatoarea pictura ilustreaza din plin ideea.

Privind ferestra din Tanger,  rememorand totodata calatoriile facute de mine la Yazd, Qom, Kashan si Isfahan,  realizez faptul ca Matisse a inteles foarte bine un lucru : in desert noptile de vara sunt solare.

Henri-Matisse-The-Blue-Window-201x300.jpg

The Blue Window (Issy-les-Moulineaux, summer 1913)
MoMA (Museum of Modern Art – New York)

Voi incheia cu  niste anemone dintr-o colectie particulara, anemone plasate intr-o o lumina cruda  dar cu un mare potential de purificare energetica.
De aceea  le-am  si lasat  la sfarsit  :)

Anemones_by_the_Window-1924-Matisse-241x300.jpg

Still Life with Anemones ( 1924 )
colectie particulara

 

flipi July 13th, 2011 1:31am

REPLY QUOTE

poate trebuie să te fereşti ca să nu te arzi :D :))

îmi place prima pentru că limitele sunt foarte fragile, totul pluteşte, probabil solarizarea lunii e de vină. nu e unul din pictorii mei favoriţi pe care i.am citit aici la tine pe blog dar are o prospeţime ciudat de copilăroasă în imagine. o frăgezime a culorii care mă duce cu gândul că solarian fiind a fost de asemenea şi foarte apropiat de naturalism şi manifestările acestuia, reproducând atât de crud lumina.

PS: dacă reuşeşti să faci scrisul de aici de la commenturi mai mic de atât sigur nu o să mai primeşti niciun comentariu… eu mi-am pus ochiul de vultur şi tot mă tot apropii.. mai aproape :))

July 13th, 2011 7:11am

REPLY QUOTE

Imi plac contrastele stralucitoare care-i reusesc de minune … si-mi plac colajele lui.

Despre fontul de la cometarii cred ca de vina e setarea computerului tau. Au si altii probeleme de ‘viziblitate’ ?
La mine apare totul in limite normale, usor citibile.

July 13th, 2011 11:24amREPLY QUOTE

Imi place Matisse pentru ca prezinta ceea ce este in jur asa cum vad si eu: simplu, luminos, colorat. Uite, anemoneme alea sut, parca, pe masa din camera mea. Adica, din ce-am vazut aici, pana si… intunericul e optimist.

July 13th, 2011 11:24amREPLY QUOTE

cred că de le rezoluţia laptopului de acasă e problema combinată cu dimesniunea ecranului… dar numai când scriu, după le publică sunt ok.

de nasa şi asta? :))

July 13th, 2011 5:19pmREPLY QUOTE

Intunericul? … la Matisse e linistitor si cred ca de aici deriva senzatia ca ar fi optimist.

PS. La Nisa se afla un muzeu Matisse iar in apropiere, la Vence, poate fi vazuta catedrala decorata de Matisse – dupa aprecierea criticilor, opera de la catedrala Vence, e ultima opera foarte importanta a pictorului francez.

July 14th, 2011 7:35amREPLY QUOTE

Lumină de la fereşti, lumină solară sau selenară, dar ce înclinaţie avea Matisse pentru culorile roşu, galben şi albastru, vii, puternice…

July 16th, 2011 8:22pm

REPLY QUOTE

Initial Matisse a fost atras de fauvism … pictorii fauvisti fooseau culorile tari, nediluate,neamestecate.
Deci totul e perfect explicabil :)

July 15th, 2011 2:15amREPLY QUOTE

L-am ratat, am primit informatia prea tarziu. Nu prea mi-am facut temele pentru vacanta asta… ma rog, varii motive. De-acum… asta e! Sper sa fie o ”alta data”.

July 16th, 2011 8:24pm

REPLY QUOTE

Daca as fi stiut ca vrei sa mergi in concediu la Nisa, ti-as fi spus din timp.

Ramane pentru data viitoare :)

July 15th, 2011 7:22amREPLY QUOTE

Foarte frumoase! Am sa mai caut picturi de Matisse si am sa caut sa citesc despre viaţa lui. Mulţumesc :)

July 16th, 2011 9:28pm

REPLY QUOTE

… lume veche in casa noua !

Neaparat sa cauti.

4 gânduri despre „prin fereşti vine lumina

Lasă un răspuns

