predestinare

Sculptura de Arnaldo Pomodoro
Muzeul de Arta Contemporana, Teheran

O  lista cu sculpturile ce se afla in  Gradina  cu  Statui  a  Muzeului de Arta Contemporana din Teheran, cat si cele din spatiul interior, am anexat-o aici.
Singurele  sculpturi din gradina, despre care am vorbit pana acum, au fost cele ale lui Max Bill si Alberto Giacometti.

Revin azi pe tema lucrarilor tridimensionale si ma opresc la o piesa cu o forma geometrica extrem de simpla.
Sfera metalica din gradina exterioara, mai ales in zilele insorite, cand devine aurie, polarizeaza atentia automobilistilor si pe cea a trecatorilor ocazionali, dar putini sunt la numar ce-i ce-si pun intrebarea : cine a facut-o?

Voi divulga secretul :)
Sfera metalica a fost realizata de Arnaldo Pomodoro.
Arnaldo Pomodoro, sculptor italian contemporan (n.1926), a devenit cunoscut in lumea artei in special datorita seriei sale de lucrari intitulata “Sfera con sfera”.
O serie de sfere din bronz, de dimensiuni mari,  au fost acizitionate si expuse in muzee sau in incinta unor institutii prestigioase : Vatican (Cortile della Pigna), Universitatea Berkeley din California, Seminarul Teologic din Indianopolis, parcul gradina al Muzeului de Arta Contemporana din Teheran, Trinity College din Dublin, sediul ONU din New York, Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, …

Ziua a fost mohorata, dar chiar si asa, sfera stralucea mocnit sub cerul de culoarea  cenusii  spulberate de vant.

De ce am ales ca titlu cuvantul “predestinare”?

Pentru ca-mi place sa caut originea cuvintelor, sa le descopar radacinile etimologice si filiatiile din diverse limbi, numele Pomodoro nu putea sa-mi scape :)
In limba italiana pomodoro inseamna rosie. Deci o leguma banala pe care o folosim in supe si salate.
Dar am fost tentata sa traduc  pomodoro  prin “poama de aur”, si, atunci, mi-a scaparat in minte o idee, de fapt  legatura dintre numele artistului si sferele aurii create de dansul.

Imaginea aceasta am surprins-o cu camera de filmat  dintr-un punct aflat in opozitie cu punctul de unde am captat prima fotografie. Nu are nici pe departe calitatea dorita :(

Mai trebuie sa spun ca, in tinerete,  Arnaldo Pomodoro a lucrat ca aurar si bijutier (… deci sub zodia aceluiasi “oro” :) ),  apoi ca designer de costume pentru spectacole de opera si balet, dar si ca scenograf, ca, in final, la batranete, sa infiinteze o fundatie pentru promovarea artei contemporane.

 

July 3rd, 2011 1:43am

REPLY QUOTE

numele sunt parte din conceptul de predeszinare. acum faptul că omul şi-a şi împlinit glasul destinului…
interesant e că nu ştiu dacă un vorbitor nativ de altă limbă decât română ar fi văzut nuanţele…
eu la sfere mă înclin către viziunile lui escher cu imaginile oglindite sau către geometria sacră – proieţia ei cercul.

July 3rd, 2011 1:59amREPLY QUOTE

sunt predestinat spamului :)))))))))))

July 3rd, 2011 6:10am

REPLY QUOTE

:)

July 3rd, 2011 8:46amREPLY QUOTE

Coincidentă ciudată (ca toate coincidenţele !). In ultimul articol de pe 9abordare am publicat fotografia sferei de la Vatican…

July 3rd, 2011 10:12amREPLY QUOTE

nu există coincidenţe. există mesaje pe care viaţa ni le dă. trebuie doar interpretate.
cu curaj şi sinceritate.

var sc_project=6753314;var sc_invisible=1;var sc_security=”9c4f7fca”;

counter on tumblr
Lasă un răspuns

