La Négresse

 


Henri Matisse – La Négresse 1952/1953
Centrul Cultural Pompidou, Paris

Henri Matisse reprezinta un nume de referinta atat in pictura europeana interbelica  cat si in cea postbelica.
Despre el si despre legatura cu  Lydia Delektorskaya  am scris mai demult  un post foarte amplu.
Acolo spuneam ca Lydia a fost ingerul lui salvator,  ca i-a daruit inca doisprezece  ani de viata si ca  l-a facut sa creeze pana in ultima clipa,  in ciuda faptului ca pictorul francez  isi ducea zilele intr-un carucior cu rotile.  Perioada aceea, denumita si perioada colajelor, reveleaza un alt Matisse.  Unul ce nu s-a rupt total de cromatica fauvistilor dar care,  surprinzator, patrunde cu forta in universul artei abstracte.

Colajul, ca forma de exprimare, i-a fost sugerat tot de Lydia.  Ea a fost cea  care, pas cu pas,  l-a ajutat sa decupeze sute de metri  patrati de hartie colorata.
Lucrare  aceasta intitulata  La Negresse, creata prin tehnica  “la gouache découpée”,  face parte din seria ultimelor lucrari importante, caci, dupa cum se stie, Matisse va muri pe 2 noiembbrie 1954.

Doua lucruri sunt de admirat:  forta imagistica a liniilor simple si subtilitatea mesajului.

Conform unor clasificari  neacademice ce-mi apartin :)   l-am incadrat pe Matisse  in categoria  ‘pictorilor solari’.
Pentru ca e vara,  dar si pentru ca Matisse  nu trebuie uitat, cred ca a sosit momentul sa-i prezint acele picturi ce se asorteaza cu anotimpul.

Pana atunci insa va las sa o admirati pe  negresa …

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s