negru şi alb

Jan Mostaert – Portrait of an African man (1520-30)
Rijksmuseum,  Amsterdam

V-ati pus vreodata intrebarea cine e primul pictor european care a executat portretul unui negru?
Eu da :)
Si pentru ca nu stiam  am dat un search cu Google. Asa am aflat raspunsul.
E vorba de un pictor olandez ce a activat la curtea Margaretei de Austria  in perioada de timp cat dansa a fost regenta Olandei.

Jan Mostaert (1475- 1555/1556), cunoscut si sub numele de Master of Oultremont, nu a lasat multe opere in urma.
Se poate deduce ca a fost un artist cu trecere,  apreciat in mediile aristocratice, declarat apoi drept  peintre d’honneur de catre printesa regenta.

Acest tablou e primul portret al unui om de culoare executat de catre un pictor european si totodata singurul portret de acest gen din intreaga perioada a Renasterii.

La o prima analiza am remarcat hainele din catifea, manusile de matase, arma cu maner scump, dar si amuleta de la gat.
Se crede ca personajul ar fi fost un nobil portughez sau spaniol, de origine africana, de la curtea Margaretei de Austria.  Alte date sau amanunte nu am reusit sa gasesc pe net la o cautare superficiala :)
Totusi, luand ca baza trasaturile faciale, si apeland la minimul de cunostinte pe care il am referitor la rasele africane, inclin sa cred ca e vorba de un stramos al sudanezilor de azi …
E doar o ipoteza … si e posibil sa fie eronata.

Oricum, ceea ce e important e faptul ca am descoperit primul portret al unui negru pictat de catre un alb.

Rog sa nu adaugati conotatii rasiste cuvintelor negru si alb.

In ultima vreme am tot fost nevoita sa migrez: dintr-un spatiu virtual in altul, dintr-un loc real in alt loc real … nu degeaba m-am nascut in zodia pasarilor calatoare :)
Cu timpul s-a dezvoltat in mine abilitatea de a face fata semi-nomadismului, fie el si virtual.
Sunt obosita de filtre, de incompatibilitati, de oameni …

Poate ca ar fi cazul sa ma opresc. Sa pun o borna kilometrica care sa marcheze „punctul terminus”.

http://eexergy.blog.com/

Am adaugat aici  anuntul  deoarece nu mai pot publica posturi noi de pe aceasta platforma. Sunt obosita de problemele tehnice carora trebuie sa le fac fata. Ba nu mi se incarca imaginile, ba mi se incarca  in galerie dar nu le pot insera in postare,  ba nu mi se publica articolul,  ba nu mi-l pot edita … si ce ma enerveaza atunci cand nu-mi pot edita greselile  gramaticale sau de ortografie!!, ba nu pot raspunde la cometarii … ce sa mai zic ca nici  nu-mi pot pune propriul avatar. Cand ma uit la omuletul verde, care cica ma reprezinta, parca m-as uita la un martian  care  ‘se da’  drept eu :).

2 gânduri despre „negru şi alb

  1. Nu, chiar nu mi-am pus aceasta intrebare. Iar dupa ce ne-ai oferit raspunsul la o intrebare nepusa, am fost surprinsa sa aflu ca portretul in discutie a fost realizat intr-o perioada asa de timpurie- Renasterea, si ca e si singurul din acea perioada. Presupun ca e cu atat mai valoros!

    Apreciază

Lasă un răspuns

