cu tălpile goale

Montserrat Gudiol (19).jpg

Un laitmotiv ce revine frecvent in tablourile pictoritei catalane este acela al personajelor desculte.
Femei, cupluri, femei cu copii, arareori barbati singuri, pasesc desculti in decor. Uneori decorul e lipsit de o suprafata riguros delimitata prin care sa se faca contactul cu picioarele goale. Lipsa ei adauga tablourilor un plus de neobisnuit.

Talpilor goale semnifica in primul rand legatura directa cu teluricul, cu Natura, cu energiile benefice … dar mai pot insemna si sinceritatea totala, simplitatea, umilinta.

Talpile  si  palmele completeaza harta noastra senzoriala .  Analizand tablourile lui Montserrat Gudiol e imposibil sa nu remarcam  faptul ca tocmai aceste patru extremitati ale corpului uman sunt tratate cu o deosebita importanta, in timp ce, cu buna stiinta,  faciesul e  neglijat.
Imi face  placere sa o numesc pe Montserrat Gudiol drept o „pictorita a tactilului”.

montserrat-gudiol-L-33.jpg

Talpile si palmele sunt in fond cele mai solicitate ‘componente fizice’ ale fiintei umane.
Ceea ce intriga in picturile ei, si pe mine m-a intrigat, e felul in care sunt redate picioarele femeilor …
Picioarele apar deformate, masive, parca cu doua numere mai mari decat fiinta ce ‘le poarta’. Cu surprindere descopar acum ca si palmele unora din personaje au dimensiuni parca prea mari, in timp ce, altele, au degete lungi, fine, si efectueaza miscari spatiale ce starnesc semne de intrebare pe chipul privitorului.
Referitor la palme si degete am mai descoperit ceva, asa ca voi reveni :)

Deci va trebui neaparat sa fac rost de cartile dedicate lui Gudiol pentru a afla ce spun exegetii operei ei referitor la felul in care au fost pictate mainile si picioarele.

Mie, picturile postate aici imi reinvie in memorie mersul cu picioarele goale pe nisipul grunjos de râu, prin apa, pe pietrele colţuroase, pe iarba înrouata, prin fânul cosit încalzit de soarele dupa-amiezii, prin zapada chiar … si recunosc ca exista o voluptate a mersului descult :), asa cum exista o voluptate a mersului pe carbuni incinsi, voluptate pe care doar fakirii o experimenteaza.

Prima imagine, cea cu care am deschis blogul de azi, a devenit o emblema a operei pictoritei. Aceasta pictura a aparut pe diverse capete de afis, in videoclipuri si in documentarele dedicate ei.
Nu ma pot aventura sa fac analiza tinerei femei, in special cea a privirii. Am incercat pana acum de cateva ori, insa, de fiecare data, mi-am dat seama ca ‘operatiunea’ ma depaseste.
Oricum, aceasta nu ma impiedica sa-i admir expresivitatea uriasa, de unde si flexibilitatea interpretarilor posibile …

 

 

6 gânduri despre „cu tălpile goale

  1. Acum vreo cateva zile, am mers intr-un loc drag mie si, nu stiu de ce, am simtit nevoia sa merg desculta prin iarba. Dupa ce mi-am dat jos pantofii de sport, a fost de parca scapasem de un balast greu si nedorit. Dintr-o data, mi-a fost mai bine! Cred ca ideea de ”talpa goala” ne trimite undeva la origini, acolo de unde ne tragem, ne re-face sa fim simpli. Oare pictorita ta catalana tot la asta s-o fi gandit, cand a facut din talpile goale- miez de tablou? :)

    Apreciază

  2. Cred ca dansa a constientizat valentele multiple ale talpilor goale.

    Apropo de ce-ai povestit tu. Poate ca stiai, chinezii, si asiaticii in general, considera picioarele drept ‘a doua inima’ …

    Apreciază

  3. Foarte exact: „Talpilor goale semnifica in primul rand legatura directa cu teluricul, cu Natura, cu energiile benefice … dar mai pot insemna si sinceritatea totala, simplitatea, umilinta.” Exact asta mă caracterizează şi pe mine tălpile goale. Niciodată nu mi-a plăcut să merg încălţat. Când a trebuit (în şcoală, liceu sau universitate) a trebuit. Dar abia aşteptam să se termine trebuiala, ca să-mi arunc acele instrumente de tortură numite „pantofi” şi să mă simt din nou bine, liber şi fericit mergând DESCULŢ ! Oriunde şi oriunde mă aflam. Iar asta fac şi acum, la 54 anişori ! :)
    Iar aici (şi nu numai aici), o femeie desculţă este mult mai frumoasă (pentru unii chiar mai sexy) decât o femeie în tenişi sau cizme…

    Apreciază

Lasă un răspuns

