Acest post il dedic unei persoane ce ma citeste de multa vreme si care mi-a spus ca asteapta sa scriu despre Ştefan Câlţia.
Deci rog Canada sa fie pe receptie :)
Incercam sa-mi aduc aminte unde si cand am vazut prima pictura realizata de Câlţia. Mi-e imposibil sa gasesc un reper spatial sau unul temporal … dar asa e si pictura lui : atemporala, a-spatiala si cu o alambicata incarcatura subliminala. O vezi de abia dupa ce incetezi sa o mai privesti.
Perceptia temelor e destul de ambigua caci mi-au lasat impresia a ceva vechi, profund … dar in acelasi timp abandonat la granita dintre imaginar si real.
Indraznesc sa afirm ca personajele incercanate, cu obrajii livizi si brate subtiate, cu trupul atrofiat incremenit in pozitii ce se repeta in mod exasperant, nu sunt urate – cum le cataloga pictorul insusi intr-un interviu.
Uratenia lor e doar una de suprafata caci dincolo de fragilitatea trupului urât transpare fragilitatea unui suflet frumos.
Adevarata revelatie in ceea ce priveste pictura lui Câlţia am avut-o cu mai multi ani in urma la biserica armeneasca Vank din Isfahan in timp ce admiram ingerii zugraviti acolo.
inger – biserica Vank, Isfahan
In acel moment, din sipetul bine zavorat al memoriei, picturile lui Ştefan Câlţia au iesit una cate una la iveala.
Ce are special pictura lui Ştefan Câlţia?
Aerul de icoana bizantina, remarcat de toti exegetii ce i-au consacrat articole, e dublat de o rarefiata atmosfera suprarealista, diafana, alunecoasa, usoara ca somnul unui prunc nevinovat.
Gasesc un substrat comun si cu pictura Mariei de Los Remedios Varo Uranga, substrat dat de inocenta cu care-si trateaza ambii artisti personajele pictate. Intalnim siluete alungite ca niste stafii modelate din plastilina, oameni libelula, machiaje de clovni, priviri „sarace cu duhul”, fizionomii ciudate …
De remarcat spatiul de dimensiuni mari in care sunt incadrate personajele. E o tehnica mai speciala cu ajutorul careia pictorul le sporeste fragilitatea.
Coşul cu sânziene
In tablourile pictorului român intalnim o lume a arhetipurilor, a simbolurilor primare, chiar daca, la prima vedere, nu le putem identifica. Chipurile de argila sugereaza vechimea, batranetea, moartea – caci din ţărâna suntem facuti si in ţărâna ne intoarcem.
In acelasi timp insa intalnim un univers ludic. Multe din personajele lui Câlţia par a reprezenta ingeri fortati sa imbatraneasca in piele de om. Dar ele si-au pastrat trupul si sufletul de copil. Unii duc ceva in mana … altii sunt pozitionati pe sfere.
Călător cu haină roşie şi maimuţă
Aceste elemente sunt introduse pentru a dinamiza tablourile. Sfera semnifica miscarea. Florile, fructele, pasarile si animalele sunt duse cuiva sau undeva iar personajele, desi stau pe loc, uneori plutind in aer, sugereaza trecerea …
Ma gandeam la o posibila paralela intre imaginile votive ce-i infatiseaza pe ctitorii de biserici – tinand in maini macheta ctitoriei – si o serie din personajele tablourilor lui Câlţia.
Nu sunt critic de arta si nu cred ca m-as pricepe sa fac o prezentare ampla a subiectului, dar in doua vorbe vreau sa punctez o idee : artistii picteaza inconstient lucruri si situatii ce i-au impresionat inainte de a ajunge la maturitate. Câlţia nu face exceptie de la regula.
La Câlţia se poate identifica o lume a satului transilvan, chiar daca stilizata, una a circului si o alta a visului adolescentin. Lumile se impletesc subtil, la nivel constient si inconstient.
Noi, oamenii, nu ne putem delimita memoria, nu o putem partitiona sau formata dupa bunul plac … nu putem clasa amintirile in foldere pe care, in caz de necesitate, sa le stergem fara urma.
Intotdeauna in urmă ramane ceva … mai mult decat o urma.
Ma despart aici de universul pictural al artistului braşovean cu invitatia de a-i citi biografia de pe wikipedia.
Imi place ideea pastrarii sufletului de copil… Totu;i picturile lui Ştefan Câlţia îmi par reci. Ca picturile de biserică …
Intre titlu si text lipseste poza ? Sau trebuiau sa fie cele de la sfarsit?
ApreciazăApreciază
Am remediat problema cu imaginile. Sper sa se vada toate cele 7 imagini intercalate in text.
ApreciazăApreciază
se văd:)
ApreciazăApreciază
Bine ca ca-i totul OK. Am marit galeria cu doua picturi noi :)
ApreciazăApreciază
am văzut, pentru mine nimic ‘nou’ şi mereu proaspete toate, oricum nu m-am despărţit de Vînzătorul de Aripi şi o să rămînă pe blogul negru pînă am să-l şterg
una dintre preferatele mele, fără să facă parte din acea serie:
tare rău mi-a părut că am ratat expoziţia de ‘ceşti cu plante de pe deal’
mi-aş fi dorit mult o ceaşcă pentru ‘mîncat ceai’:)
ApreciazăApreciază
Hieratice şi filiforme siluete…
Mulţumim, X. Numai tu puteai să-ţi aminteşti de el. :)
ApreciazăApreciază
Ai spus filiform … si brusc mi-am adus aminte de statuile lui Giacometti. Mi-ai dat o partie noua de investigatii.
Danke :)
ApreciazăApreciază
La Caltia toate personajele au aceeasi varsta si aceeasi expresie, de aici stranietatea. Par niste cadavre vii (scuze pt imagine!), lunecand prin spatii. Ai analizat tare bine si ma bucur ca ai adus vorba de el… Eu cred ca-mi amintesc de Caltia, pentru prima data, corelat cu un album care i s-a dedicat. Era un album din acelea ceausiste, cu imagini neclare…
ApreciazăApreciază
Ai dreptate. Personajele lui Caltia ‘luneca’ prin spatii. Mai bine zis leviteaza.
Cum de nu mi-am dat seama inainte sa scriu textul !?
ApreciazăApreciază
unul dintre pictorii mei preferaţii mei. îmi place să îl numesc „pictor de văzduhuri”
ApreciazăApreciază
Il (de)numesti foarte bine :)
ApreciazăApreciază
Superb!!!
ApreciazăApreciază
… pentru ca picturile lui Caltia sunt superbe , prin culoare si prin mesaj :)
ApreciazăApreciază