cardinalul sentimental


Rafael –  Tanarul Pietro Bembo
ulei pe lemn, 1506
Muzeul de Arta  din Budapesta

Zilele trecute am descoperit un lucru interesant. La  Muzeul de Arta din Budapesta exista un personaj ce are doua portrete, ambele executate de doi titani ai picturii italiene: Rafael si Tiţian.
Mi-am adus aminte ca de foarte multa vreme nu am postat nimic la „frumoasele estului” … deci ce ocazie mai buna de a face o invitatie la un muzeu din fostele tari de est ?!
E o mare pierdere sa vizitezi Budapesta si sa nu intri, macar in fuga, in acest muzeu.

Cardinalul Pietro Bembo reprezenta pentru mine un nume necunoscut.
Deoarece nu stiam absolut nimic despre el, avand ceva timp liber, am pornit azi in cautare de informatii. Cu surprindere am descoperit un personaj complex s sensibil.

Pietro Bembo (1470-1547), descendent al unei familii nobile venetiene, om de cultura, poet si apoi cardinal, reprezinta o personalitate nu prin functia avuta in Statul Papal ci prin ceea ce a lasat in urma.

A pus limba italiana pe noi baze gramaticale, ridicand-o la acelasi nivel cu Latina uzitata in cercurile intelectuale din acele timpuri, a avut contributii decisive la dezvoltarea celui mai important gen al muzicii laice – e vorba de madrigal, si a pus intr-o noua lumina opera lui Petrarca.
Prefera ca versurile sa fie recitate de o femeie care sa se acompanieze singura la lauta. Tripla muzicalitate, a versurilor in sine, a vocii feminine si a instrumentului muzical,  puteau atinge perfectiunea.

Viata intima i-a fost punctata de mai multe povesti sentimentale si, in nici un caz, nu trebuie omisa legatura  erotica cu Lucrezia Borgia,  una din cele mai cunoscute femei din perioada Renasterii, si totodata una din cele mai temute …
Scrisorile lui Pietro Bembo catre Lucrezia Borgia au fost considerate de poetul englez Lord Byron drept cele mai frumoase scrisori de dragoste scrise vreodata.


Tiţian – Cardinalul Pietro Bembo
ulei pe panza, 1545-46
Muzeul de Arta din Budapesta

Daca in portretul executat de Rafael ne intampina privirea alunecoasa a unui tanar cu trasaturi aproape feminine, in cel pictat de Tiţian suntem pusi fata in fata cu un batran ce-si duce povara  ultimilor ani ai vietii … si pare sa nu o faca cu placere.
As fi vrut sa pot spune ceva  filozofic  pe marginea acestor doua tablouri dar cred ca e mai bine sa le privesc in tacere … sa privesc in tacere aceste doua capete de pod

 

 

Anunțuri

4 gânduri despre „cardinalul sentimental

  1. arc peste timp. tăcere între capetele lui, între inocenţa unui tânăr care abia pune primul pas şi ultimii…
    dar cred, cea mai interesantă călătorie ar fi inversul ei, de la înţelepciune la inocenţă…

    Apreciază

  2. @Zina
    Bine zici … e o filozofie adanca ce porneste de la zambetul tanarului Pietro si se sfarseste intre ridurile batranului cardinal Bembo.

    @Flipi
    S-ar putea ca pentru unii calatoria in sens invers sa fie imposibila :)

    Apreciază

  3. Pingback: polimedia.us/fain/

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s