Jan Lievens – prea tânărul maestru din Amsterdam

Portretul unui tanar din profil

Pot spune ca de abia cu cateva  luni  in  urma  l-am descoperit  pe  Jan  Lievens  in adevaratul  sens  al cuvantului,  desi,  de mai multi ani,  tabloul  cu care  am  deschis  blogul  se afla  in galeria digitala  de pe hardul computerului.
Mai multe iţe,  pornind din puncte diferite,  m-au condus la el. Voi incerca sa le innod  intr-un text  planuit  din toamna.  De abia acum am gasit inspiratia necesara sa-l astern pe hartie.

Jan Lievens (1617-1675),  pictor olandez  redescoperit  gratie  muzeografilor  si criticilor americani,  merita  o  atentie  mai  mare decat  ii voi acorda eu in textul de fata.  Din mai multe motive a  fost asociat mereu cu Rembrandt.  Ambii s-au nascut in acelasi oras – Leiden,  au fost ucenici in atelierul aceluiasi pictor –  Pieter Lastman,  iar apoi,  o perioada,  au lucrat  impreuna.

Jan Lievens a fost un copil precoce. La  opt ani realizeaza  mamei  un reusit portret ceea ce-l determina  pe  tatal sau sa-l trimita  sa  ia lectii de  pictura  de la un pictor local pe nume  Joris Vorschoter.  Micul Jan se face remarcat si la varsta de doar zece ani  e primit ca  ucenic  in atelierul lui Pieter Lastman din Amsterdam.

Aici isi  facea ucenicia  si  Rembrandt.  Ei vor deveni  prieteni.  Prietenia  lor, desi nu lipsita de rivalitati,  a fost una de durata,  caci,  dupa  ani,  vor lucra  din nou impreuna  intr-un atelier comun.  Ani de zile  Rembrandt a pastrat in atelier si acasa  mai multe tablouri  pictate de  Jan.
Stilul  lor e pe alocuri  identic  si din aceasta cauza picturile realizate in acea perioada sunt greu de atribut cu certitudine.
In orice caz,  Lievens a  fost atat de  performant incat  numai dupa doi ani de ucenicie,  la varsta de doisprezece ani,  primeste autorizatia de a  deschide un atelier propriu si de a-si semna panzele … fapt unic si fara precedent in istoria  atelierelor olandeze si  flamande.

Am ajuns la Jan Lievens  datorita ultimei calatorii facuta  la  Isfahan.  Fara gluma   :).  La  Isfahan am descoperit ca  in sec al XVII-lea   a existat o veritabila infuzie de artisti olandezi  la curtea lui Shah Abbas I.  Mai multe amanunte aici :

http://www.hanuancutei.com/forum/index.php?s=&showtopic=8050&view=findpost&p=699894

Dupa cateva zile,  via Internet,  am descoperit portretul acestui baiat in  haine  persane.
Fiind in concediu  mi-am zis sa ma documentez  mai  bine.  Rand pe rand, si cu o placuta uimire,  am descoperit picturile lui Jan Lievens.

The  Boy in  Persian  Costume

Revelatia  nu a fost intamplatoare.  Cred  ca  totul a pornit   de  la  portretele de batrani pictate de Lievens,  portrete  privite  in  fuga  sau pe  indelete  in zilele precedente.  Subconstientul a retinut esentialul. Voilà  rezultatul!

Am trait  din plin sentimentul ca anonimul pictor al batranului olandez de la Muzeul de Arte Frumoase  din incinta  Palatului Saadabad  din Teheran  e  Jan Lievens :)
In acel moment obsesia  mea  s-a  destramat.  Va trebui sa merg sa-l revad pe misteriosul olandez  si sa-i spun cu voce tare : Te-am  descoperit!  Am descoperit  cine  te-a  pictat !

In continuare  las cateva  linkuri cu portrete de batrani,  si se pare ca Lievens a avut o predilectie in a-i picta.

Bearded Man with a Beret
A Bearded Old Man Wearing a Beret
The Old Man
Man in Oriental Costume
The Artist’s  Mother
Rembrandt’s Mother
Head of an Old Man

Influentat  la inceput de Carravaggio,  apoi de Anthony van Dyck, lucrand ca pictor de curte la  Haga  si  Berlin,  invitat  la  doar  treizeci si unu  de ani sa picteze la curtea regala a  Angliei,  pretuit  si admirat,  Jan Lievens se intoarce pe meleagurile  natale si continua sa picteze  in  Antwerp si Amsterdam.

Expertizele de  data  recenta  scot  la iveala  lucruri inedite.  Mai multe din tablourile atribuite exclusiv lui Rembrandt  au  fost  pictate in colaborare cu Lievens  sau integral de Lievens.
Cel mai celebru  tablou pus sub semnul indoielii  e  asa numitul autoportret de la 51  de ani aflat in colectia ducelui  de Sutherland.
Destule voci  afirma cu certitudine ca  “autoportretul”  in cauza  nu a fost pictat  integral de Rembrandt.  Unii chiar nu se tem sa spuna ca aceasta pictura  e 100%  opera lui  Jan Lievens.

Pentru incheiere  am ales un  autoportret  executat  in perioada 1629-30.  La acea  data  Jan Lievens avea  douazeci  si  doi  de  ani.  Pentru a  va  da  seama  cum picta  el la douazeci si  doi de  ani  va  invit  sa  priviti  mai  intai portretul  facut  tot  pe atunci  prietenului  sau    Rembrandt.

Dar  sa revin  la  autoportretul  lui Lievens.  Am ales un detaliu pentru a incadra in prim plan privirea  iute ca argintul viu si  aerul rebel  al celui care a fost  Jan Lievens – prea tanarul maestru din Amsterdam :)

 

 

Jan  Lievens – Autoportret (1629-30)
colectie particulara

 

PS.Aprecierile mele vizavi de tabloul olandezului de la muzeul din Teheran  nu au fost confirmate  de nimeni,  deci  le puteti considera  drept niste simple speculatii, ipoteze,  halucinatii 

Dar adevarata  revelatie  am avut-o  intr-o noapte.  In acea noapte am visat un tablou foarte drag  mie  despre care  am povestit  in urma cu mai bine de doi ani.

 http://blogu.lu/exergy/index.php/2008/01/11/misteriosul-olandez/

Anunțuri

2 gânduri despre „Jan Lievens – prea tânărul maestru din Amsterdam

  1. Pingback: -X- » Blog Archive » Orient Occident

  2. Pingback: -X- » Blog Archive » Rembrandt … picturi din tinerețe

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s