Lavinia Fontana – prima parte

 

autoportret detaliu - Lavinia Fontana.JPG

Autoportret (1600) – detaliu
Galeria Ufizzi, Florenta

Lavinia Fontana Zappi (1552-1614) – pictorita italiana manierista  al carei nume l-am pomenit in postarea dedicata anomaliilor genetice ale familiei Gonsalvus.
Dar cu acel portret al Antoniettei nu va puteti face o impresie despre potentialul artistei pe care incerc sa o prezint acum.
Pot spune ca Lavinia s-a nascut sub semnul unei stele norocoase.
In primul rand deoarece a fost inzestrata de Natura cu talent.  Apoi pentru ca a venit pe lume in familia pictorului Prospero Fontana, unul din renumitii pictori ai orasului Bologna.
In al treilea rand pentru ca tatal, observand talentul fiicei, a incurajat-o sa picteze si a pus-o sa lucreze in atelier alaturi de ucenicii baieti.
Inca din sec al XIII-lea, cu exceptia a trei discipline :  teologie, drept si medicina, Universitea din Bologna inmatricula fete pentru continuarea studiilor la nivel superior.
Exista un text in care se afirma ca Lavinia Fontana ar fi obtinut un doctorat.
Spre sfarsitul vietii ea va deveni membra a Academiei din Roma. Din acest punct de vedere dansa se numara printre primele femei din lume onorata astfel.

Se afirma ca Lavinia a fost influentata de cei doi Caracci. Fratii Caracci  au fost elevii lui Prospero Fontana si colegi de atelier cu Lavinia. Adevarul e ca ea a fost influentata de mai multi pictori italieni.

Dupa cum spuneam, Lavinia a avut o copilarie fericita. E destul sa priviti o clipa acest portret de familie ca sa intelegeti ca asa a fost. Mie imi aduce aminte de picturile de inceput ale lui Diego Velasquez, … numai ca, analizand axa timpului, vedem ca Velasquez a trait si pictat intr-o perioada imediat ulterioara Laviniei Fontana :)

Fontana_portret de familie.JPG

autoportret de familie
Pinacoteca di Brera, Milano
Am observat ca ea a partitionat personajele foarte strict : barbatii familiei intr-o parte, femeile in cealalta. Si am mai remarcat felul in care si-a pictat mama si tatal, plasati lateral in tablou, ca doi stalpi de rezistenta ai unei constructii importante.
In al patrulea rand, dar nu in ultimul, a avut noroc pentru ca s-a casatorit cu un om deosebit pentru acele timpuri.
E vorba de Gian Paolo Zappi de Imola, descendent al unei familii nobile cu o buna situatie materiala,  in acelasi timp elev al tatalui ei.
In contractul de casatorie ea a introdus o singura clauza : sa fie lasata sa picteze.
Paolo i-a indeplinit dorinta. Si nu cred ca i-a fost foarte usor sa renunte la cariera in favoarea sotiei.
Paolo Zappi s-a retras din atelier si s-a ocupat de administratea proprietatii, a casei, si de educatia copiilor …  ocazional o ajuta pe taramul artei.
Paolo i-a devenit agent artistic.
Nu i-a pasat de remarcile rautacioase ale unora sau de malitiozitatea stupida a altora.
Lavinia avea talent iar el ii recunostea in mod public talentul.
In al cincilea rand a avut noroc pentru ca trei papi i-au apreciat tablourile si au protejat-o : Paul al V-lea, Gregorius al XIII-lea si Clement al VIII-lea. E un fenomen unic in istoria artei ca trei papi sa patroneze o pictorita  :)

La sase ani dupa moartea tatalui, Lavinia a fost invitata la palatul papal si a fost primita cu toate onorurile de catre Papa Clement al VIII-lea. La solicitatea lui dansa a realizat cea mai faimoasa opera destinata publicului larg. E vorba de piesa de altar „Lapidarea Sf. Stefan”.
In acel an intreaga familie s-a mutat definitiv de la Bologna la Roma.

Lavinia Fontana se numara printre putinele femei ce a incheiat un contract cu Vaticanul. Pentru o serie de tablouri religioase, istorice  si mitologice ea a fost platita la acelasi standard cu pictorii barbati.
Felul in care le-a pictat denota ca nu avea lacune in ceea ce priveste reprezentarea corpului uman in forma sa nuda.
Tot ea e prima artista ale carei picturi au intrat in celebra Galerie Ufizzi din Florenta.

Portretul Papei Gregorius al XIII-lea, de origine bologneza,  demonstreaza faptul ca  pictorita chiar stia ce sa faca cu pensula si culorile.
gregorio-XIII lavinia-fontana.JPG

Papa Gregorius al XIII-lea

Se crede ca cel mai reusit tablou, capodopera ei dealtfel, l-ar fi reprezentat un autoportret din tinerete aflat multa vreme in posesia contilor Zappi – familia sotului, tablou acum pierdut.
Autoportret la spineta e declarat de specialisti ca cel mai complex si reusit tablou despre care se stie la ora actuala, insa eu, pentru a deschide blogul, am ales un alt autoportret.
In prima imagina postata pe acest blog facem cunostinta cu o femeie ce iradiaza o adanca multumire si caldura sufleteasca
Viata i-a fost marcata si de evenimente tragice  nu numai de realizari remarcabile.
A adus pe lume unsprezece copii din care au supravietuit doar trei.
Stateam si ma gandeam ce inseamna sa pierzi opt copii, sa lucrezi in atelier 99 de luni fiind insarcinata, insarcinata de 11 ori in 18 ani … ce inseamna sa nu renunti nici la viata de familie si nici la cea artistica.

Lagatura afectiva dintre Lavinia si Paolo a fost una puternica, bazata pe o prietenie sincera si amplificata pe plan erotic. Despre viata ei privata voi aminti intr-un alt blog.

Toaleta Minervei (1613)de la Galeria Borghese din Roma reprezinta unul din ultimele tablouri ale Laviniei. Se crede ca in acest tablou  draperia a fost pictata de Paolo Zappi, care, ocazional, picta mici detalii in tablourile ei si o ajuta la preparatul culorilor.

Pictorita avea imaginatie si curaj caci, in caz contrar, nu ar fi indraznit sa puna pe panza un Iisus cu harletul in mana si palarie de gradinar.
Fontana_JesusAppearsToMaryMagdelen.jpg

Noli me tangere (1581)
Galeria Uffizi, Florenta
Voi incheia cu un tablou ce-mi place mai mult decat restul tablourilor.  E vorba de Cleopatra.
Regina Egiptului poarta vesminte europene. Imi aduce aminte de miniaturile medievale ce infatiseaza domnite visatoare in turnuri crenelate asteptandu-i pe menestrelii indragostiti.
n.14 Roma Galleria Spada - Cleopatra - Lavinia Fontana 1585.JPG

Cleopatra
Galeria Spada, Roma

Dar Lavinia Fontana a fost apreciata in primul rand datorita  portretelor feminine si felului in care a redat vestimentatia sofisticata si accesoriile scumpe.
Dar despre aceste portrete voi vorbi intr-un blog viitor.
Anunțuri

5 gânduri despre „Lavinia Fontana – prima parte

  1. >Materialitatea e pictată excepțional: Catifelele, pânza, voalurile, pielea, părul, barba, tot. E foarte expresivă o bună redare a materialității. Expresia feței papei e plină de sensuri… ;)

    Apreciază

  2. >@anonimPot parea foarte subiectiva … dar imi plac mai mult tablourile 'marca' Lavinia Fontana :)@Mirela:), mai asteapta pana la viitorul blog pe care planuiesc sa-l dedic Laviniei. Sa vezi acolo ce veritabil tur de forta al "materialitatii" face dansa.In portretul facut papei am remarcat privirea. Imi lasa impresia unui om ce nu a pierdut legatura cu normalitatea lumii in care traia.Am revazut in fuga cateva portrete de papi si cardinali. Majoritatea prezinta niste persoane cu ochii inghetati, lipsiti de caldura omeneasca.

    Apreciază

  3. Pingback: -X- » Blog Archive » cine-i necunoscuta de la Cotroceni ?

  4. Pingback: -X- » Blog Archive » Lavinia Fontana … fashion la superlativ

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s