transformación

 

 Llamada (1961)
colectie particulara
Rasfoiam folderul cu picturile Mariei de Los Remedios Varo Uranga  in cautarea uneia, nepostata pina acum,  cu scopul de a o aduce in discutie pe blog.
A trecut ceva vreme de cind  pictura intitulata Llamada ( Chemarea )  mi s-a lipit de inima :)
Azi insa am privit-o cu toata atentia, oprindu-ma asupra celor mai nesemnificative detalii.
Senzatia ca pictorita  (para)suprarealista  a fost  inspirata de  El Greco  incepea sa se transforme in certitudine. Imi aminteam vag ca citisem pe undeva ca El Greco se numara printre artistii ei preferati.
Mi-am zis ca nu ar fi rau sa caut si alte picturi de aceeasi inspiratie.
Aproape ca am strigat Evrika cind in partea ultima a folderului am dat ochii cu  La Huida (Fuga).
Siluetele alungite, forma hainelor, dar si coloratura,  duc cu gindul la El Greco.

 La Huida (1962)
colectie particulara
Meditam in ce fel sa-mi structurez blogul.  Simteam parca mustrarea fetei din La Huida.
Haina albastra mi se parea cunoscuta.
… dintr-o data am realizat totul. Ca si cum in loc de creier as fi avut niste hartii uscate, mototolite si bine presate in cutia craniana si cineva, pe neasteptate, le-a dat foc cu un chibrit.
Fata din La Huida  e de fapt una din fetele ce ţes mantia terestra.

 Bordando el manto terrestre (1961)
Inchise in scriptorium, urmarite de  supraveghetoarea masculinizata, ucenicele tes valuri de pinza cu lungimi infinite. Remedios Varo e una din elevele scolii catolice din tablou. Nu  ne dam seama care din ele caci toate sunt la fel, cu parul auriu si imbracate in uniforme bleumarin.
Ceea ce am descoperit eu nu e influenta lui El Greco.
Am descoperit faptul ca aceste lucrari se leaga intre ele. Trebuie privite in sens invers  postarii lor pe blog : mai intii mantia terestra, apoi fuga (evadarea) si de abia la sfirsit chemarea.
In Ţesând mantia terestra  o intuim  pe Remedios Varo scolarita, fetita docila si timorata, fara o personalitate distinct conturata.
Orice abatere de la norme va fi drastic pedepsita  de supraveghetoare, caci, in conceptia ei, atribute ca : feminitate, senzualitate si capacitate imagistica  reprezinta pacate de neiertat.
De aceea elevele nu trebuie sa aiba timp  liber … sa nu viseze  lucruri interzise. Deci ele trebuiesc supuse supliciului rutinei.
La scoala catolica frecventata de Remedios Varo scolaritele erau adeseori pedepsite si trimise in Scriptorium.  Inchise in  acel turn  ele eau obligate sa copieze zeci de pagini cu texte religioase  in limba latina.
In La Huida ( Fuga sau Evadarea)  o reintilnim  pe scolarita devenita adolescenta. Ii recunoastem uniforma si parul. Parul de un auriu palid sugereaza o acumulare incipienta a energiei feminine latente.
Adolescenta e indragostita si va fugi impreuna cu iubitul ei.
Remedios Varo alege  barca si riul de foc ca simboluri ale libertatii si pericolului. Fata  isi incredinteaza destinul tinarului din barca. Sta in spatele lui ca in spatele unui zid protector. Isi inchipuie ca alaturi de el nimeni nu-i va putea face rau. El e cel ce o salveaza. Dar de fapt nu aceasta reprezinta adevarata salvare.
 Privind din nou  Llamada (Chemarea)  o reintilnim pe adolescenta ajunsa  in floarea virstei. De fapt e  tot  pictorita :)
Acum nu e vorba de eleva maleabila si ascultatoare, nici de adolescenta ce are nevoie de protectie, ci de femeia stapina pe ea, constienta de propria-i putere.
Parul de un rosu intens, asemenea unei flacari cu temperatura adiabatica, avertizeaza asupra puterii distrugatoare. Ea va arde pe oriunde va trece.

Va incendia inimi ?
In mod sigur ca da …

Invesmintata in straie de jaratic ea  paseste mindra pe strada ingusta  a unui oras medieval. Trece cu pasi alunecatori, asemeni unei vapai intetite de vint.
Locuitori in transa sau pe jumatate adormiti, cu ochi goliti  de expresie,  stau insiruiti linga ziduri. Dar de fapt ei sunt una cu zidul iar zidurile au aspectul unor trunchiuri uscate de copaci. Eu i-am numit oamenii scorbura :)
Oamenii  scorbura nu reprezinta nici un pericol pentru dinsa … dinsa reprezinta un pericol pentru ei.
E suficient sa se desprinda o scinteie din valvataia parului ca totul sa se prefaca in scrum .

Si am mai observat un lucru. Odata cu inaintarea in virsta, podoaba capilara a  personajelor pictate creste in lungime. Comparati singuri cele trei tablouri. Fetitele din turn au parul scurt …  parul de foc al femeii din Chemarea  e serpuitor si lung.

Remedios Varo a imbracat-o pe femeia din Llamada (Chemarea)  cu haine de foc. Nu cred ca a facut-o intimplator. Focul topeste metalele si preface piatra in lava.  Deci le e superior.
Artista investeste spiritului feminin cu aceasta superioritate.

Printre altele ma gindeam si la faptul ca Remedios Varo  fusese pasionata de latura ezoterica a lumii, de filozofia orientala, de alchimie,  de stiintele  naturale …  de aceea interpretarea tablourilor ei nu ar trebui facuta doar de critici de arta si esteticieni. Poate ca un biolog, un fizician, un medic, un filozof, un muzician sau, de ce nu, un biet inginer  fara cunostinte in domeniul artei, ar putea vedea lucruri inedite  si ar putea  descoperi simboluri cheie.


Am vorbit deseori despre Remedios Varo si voi mai vorbi daca nu vor interveni surprize neplacute …

Ceea ce vreau sa scot in evidenta azi e faptul ca, printr-o succesiune de citeva tablouri, pictorita a reusit sa redea  cea mai complicata si fascinanta transformare alchimica :  eliberarea interioara a spiritului uman.

Interpretarea data de mine poate parea fantezista, fortata sau neadevarata.  Nu oblig  pe nimeni sa ia in serios ce-am  scris …
Anunțuri

3 gânduri despre „transformación

  1. >seamănă cumva cu timpul pe care îl parcurgem: transformări, descoperiri, regăsiri (analiza subtilă pe care ai realizat-o).şi dacă pentru tine ceea ce spui rezonează cumva cu fiinţa interioară atunci cu siguranţă e adevărat. căci ai surprins printre rânduri un strop din esenţa unui demiurg, asemenea nouă.mulţumesc.

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s