
Autoportret (1905)
O idee preconceputa, adinc inradacinata in mintea multora, e aceea ca pictorii abstracti sau cubisti au ajuns sa picteze asa deoarece nu au fost in stare sa picteze portrete si peisaje in stilurile consacrate.
Nimic mai fals :)
La inceput, inaintea gasirii unui limbaj propriu de exprimare, nou si inovator, toti acesti pictori au pictat portrete, naturi moarte sau peisaje … si le-au pictat destul de bine.
Portretele lui Picasso din perioada albastra, sau cele de la inceputul carierei, dovedesc ca e asa.
Abstracţii Wassily Kandinsky si Frantisek Kupka nu fac nici ei exceptie.
Despre portretele lui Kandinsky am vorbit anterior. Despre lucrarile non-abstracte ale lui Kupka voi vorbi in blogul de fata si il voi ilustra doar cu tablouri expuse la Galeria Naţională din Praga.
Pentru a elucida paienjenisul de denumiri trebuie sa spun ca Galeria Nationala din Praga detine mai multe corpuri de cladiri.
Colectiile de arta moderna si contemporana sunt expuse la Palatul Veletrzni, o cladire noua, multietajata, cu un sistem de iluminat natural foarte eficient.
Deoarece denumirea in limba ceha e imposibil de pronuntat de catre straini, acest palat a fost rebotezat astfel : Trade Fair Palace.
In alte surse se prefera denumirea Modern and Contemporary Art Museum.
Deci toate aceste denumiri desemneaza de fapt unul si acelasi lăcaş de depozitare si prezentare al operelor plastice moderne.
Am lamurit lucrurile, asa ca pot reveni cu inima impacata. la Kupka
Autoportretul cu care am deschis blogul, dar si autoportretul linga sotie, pictate in maniera postimpresionista zic eu, mi se par apropiate de stilul lui Edgar Degas.
Altii le considera realiste.

Autoportret cu sotia
Acum dupa ce v-am convins ca Frank Kupka era in stare sa picteze portrete, voi face pasul urmator spre a dezvalui si faţeta simbolista a artistului.
The Silent Way II ar putea constitui decorul unui film SF. O liniste cu adevarat infioratoare e degajata de idolii din piatra.

Drumul Tacerii II (1902-03)
Sfinxul reprezinta simbolul unanim acceptat al tacerii.
Pictura i-a fost inspirata de versurile lui Edgar Allan Poe ( Dream-Land).
Pictura i-a fost inspirata de versurile lui Edgar Allan Poe ( Dream-Land).
Un calator singuratic sub cerul instelat paseste pe calea tacerii. Mi se pare ca seamana cu o baza spatiala sau un cosmodrom.
Drumul e vegheat de sfincsi din piatra identici ca infatisare.
E un drum al mortii sau unul al vietii?
… e unul si acelasi drum.
Drumul e vegheat de sfincsi din piatra identici ca infatisare.
E un drum al mortii sau unul al vietii?
… e unul si acelasi drum.
In perioada petrecuta la Viena artistul face indeaproape cunostinta cu simbolismul. Va picta mai multe tablouri simbolice pe teme mitologice.
Babylon apartine seriei de tablouri ce au ca sursa de inspiratie istoria antica.

Babylon (1906)
Dar Kupka are si destule picturi fauviste realizate in culori tari, salbatice
Portretul acestei artiste de cabaret a expresiv datorita expresivitatii faciale si corporale a personajului.
Gallien a fost una din multele artiste de cabaret si modele ce-si duceau existenta in cercurile artistice pariziene.
Portretul acestei artiste de cabaret a expresiv datorita expresivitatii faciale si corporale a personajului.
Gallien a fost una din multele artiste de cabaret si modele ce-si duceau existenta in cercurile artistice pariziene.

Galliene’s Taste (1909)
Alta actrita de cabaret, Goulou, devenita celebra datorita picturilor lui Toulouse-Lautrec, a fost pentru o scurta perioada amanta lui Kupka.
Dar in 1906, la treizeci si cinci de ani, Kupka se indragoste de-adevaratelea.
Eugenie nu era chiar o frumusete. Nu era nici bogata si pe deasupra mai era si vaduva. Vaduva unui ofiter din Alsacia.
Un timp locuiesc impreuna iar in 1910 isi legalizeaza legatura.
Perioada cuprinsa intre 1909-1917 reprezinta perioada de ruptura cu stilurile anterioare si trecerea spre formele abstracte de exprimare. In acesti ani Kupka experimenteaza teme si limbaje coloristice inedite ce ii vor fundamenta opera.
Miezul tuturor lucrarilor viitoare poate fi gasit in acesti ani de maxima fertilitate spirituala.
Perioada cuprinsa intre 1909-1917 reprezinta perioada de ruptura cu stilurile anterioare si trecerea spre formele abstracte de exprimare. In acesti ani Kupka experimenteaza teme si limbaje coloristice inedite ce ii vor fundamenta opera.
Miezul tuturor lucrarilor viitoare poate fi gasit in acesti ani de maxima fertilitate spirituala.
Eugenie Straub ii va fi sotie intelegatoare ( norocul i-a suris dificilului Frantisek) si ii va fi alaturi la bine si la rau, pina in 1957 – anul mortii pictorului.
Patruzeci si sapte de ani de casnicie reprezinta un record pentru un creator in cautare de Muza :) …
Toate picturile din aceasta postare se afla in posesia Muzeului de Arta Moderna si Contemporana din incinta Palatului Veletrzni (Trade Fair Palace) ce apartine de Galeria Nationala din Praga.
>mda .. cam des se face confuzie intre notiunile de copist si pictor.
ApreciazăApreciază
>Un pictor veritabil :) va picta lumea asa cum o vede el, nu asa cum o vad sau au vazut-o altii.
ApreciazăApreciază
>Ce mi se pare extraordinară e uşurătatea cu care trece dintr-un stil în altul. e de altfel dovada geniului, lucru evident în lucrările din postul precedent.aştept cu nerăbdare urmarea :D
ApreciazăApreciază
>Va veni ceva mai incolo :)
ApreciazăApreciază