pensula cu piruete şi bemoli – František Kupka

Study for the Language of Verticals, 1911 Kampa.jpg

Study for the Language of Verticals (1911) 
Muzeul Kampa, Praga

Desi i-am pomenit deseori numele, niciodata nu i-am dedicat un blog. Imi e dificil sa vorbesc despre el. Asa mi se intimpla mereu cu lucrurile, ideile sau oamenii care ma fascineaza. Iar Frantisek Kupka  e un artist ce m-a fascinat din prima clipa.
Asta se intimpla cu aproape doi ani in urma.
Cind a inceput vara mi-am dat mie insami un ultimatum : pina la instalarea definitiva a toamnei sa-l aduc pe Kupka in casa mea virtuala :)
study for around a point - Kampa.jpg

Study for Around a Point (1911-30)
Muzeul Kampa, Praga 
 
Sunt necesare citeva date biografice pe care le voi da cit se poate de concis.
Frantisek (Frank)  Kupka (1871-1957)  –  pictor si grafician ceh cu un remarcabil simt  al culorii si formelor e considerat  de catre multi drept  parintele uitat al picturii abstracte.  Sunt destui cei ce afirma ca primele tablouri abstracte ii apartin lui Kupka, nu lui Wassily Kandinsky.
Chiar daca Frantisek Kupka nu a atins in timpul vietii celebritatea atinsa de Kandinsky, trecerea timpului il scoate la iveala prin lucrarile sale, ce, surprinzator, ii invata pe modernistii de azi ce inseamna modernismul, bunul gust si partitionarea originala a spatiului.
In acest prim blog lansez o invitatie la Muzeul Kampa din Praga, loc unde se afla expuse doar o parte din lucrari. Urmeaza ca pe parcurs, in cautarea lui Kupka :),  sa intru si in alte muzee din capitala Cehiei

kupka Kampa museum fugue.jpg
Fugue 
Muzeul Kampa, Praga
 
Kupka a studiat pictura la Academia de Arta din Praga, apoi la Viena – unde a pictat lucrari simboliste si alegorii,  iar mai tirziu la Paris – unde a facut si ilustratii pentru diverse reviste.
Atras de theosofie si filozofia estica,  pictorul va cauta sa patrunda (in) esenta  lumii prin descifrarea esentei culorii.
Tot in acea perioada citeste tratate de fizica.  Optica, ca ramura a fizicii, e privita de artist ca  o necesara complementaritate. Studiile lui Newton si Helmholtz ii reveleaza noi coordonate.
Disks of Newton e doar una din multele lucrari ce vor urma si ii vor defini universul pictural..

Ca stil, Frantisek Kupka a experimentat extraordinar de mult.  Pina sa-si gaseasca drumul propriu  pictorul fost influentat de curente diverse : simbolism, fauvism, orfism, cubism, futurism …
In final ajunge sa picteze lucrari abstracte. Prima lucrare de acest gen, considerata de critici drept prima pictura abstracta din istoria artei, o reprezinta  lucrarea intitulata  Piano Keys/ Lake (1909), o compozitie plastica bazata pe codul muzical coloristic conceput de Helmholtz.

Abstractionismul lui Kupka nu e rece si pur geometric, ca cel al lui Kandinkky, ci e incarcat de caldura, muzica si armonie.
Picturile lui au ritmuri, nu doar titluri inspirate din muzica. Si pentru ca au ritmuri, culorile danseaza efectiv pe pinza. Patineaza lin sau nervos, fac piruete gratioase si salturi ce te tin cu sufletul la gura, picura in pasi de step sau se preling in unduiri languroase de tango.

Asa simt eu pictura lui Kupka : ca pe un spectacol total.


kupka_ dance (2).jpg
Dance of Colors aka Striche, Flächen, Räume  (1911-12)

Muzeul Kampa, Praga

Voi incheia episodul de azi cu o pictura din cele preferate : Planes by Colors.
E singura pictura atasata acestui blog ce nu se afla expusa la Muzeul Kampa.

kupka-1910-planes-by-colors.jpg
Planes by Colors (1910)
15 gânduri despre „pensula cu piruete şi bemoli – František Kupka

  1. >admir ideea ultimului tablou enorm.in fata intunericul, in spate lumina…pe unde trece femeia, se face lumina….imi aminteste de Dumnezeu si de al sau "Sa fie lumina!" frumoasa perespectiva!

    Apreciază

  2. >Kupka a pictat citeva lucrari inspirat de sotia lui (Milada MUller)."Doamna Kupka printre verticale" reprezinta o alta lucrare, mult mai abstracta insa.Pictura aleasa de mine pentru acest blog are un subtitlu – Dance.Kupka vedea femeia ca depozitara unor energii primordiale.

    Apreciază

  3. >daca el vedea astfel lucrurile, inseamna ca are multe alte laturi ale personalitatiii si artei sale nedescoperite.si de ce nu, o maniera un pic geniala.spun asta pentru ca, daca privesti atent acest tablou, devii constient- mai ales daca esti de formatie biolog, biochimist, ca, femeia din tablou- in speta sotia, este ca si cum ar fi un organism vegetal, producator de fotosinteza. verdele acela ma duce cu gandul la energia luminoasa care se inmagazineaza prin acest proces, in plante….numai ca, aici este un proces oarecum altfel…fotosinteza se petrece in prezenta luminii deci, iar in tablou, a intunericului…as pleda mai degraba pentru o dumnezeire a femeii…numai ea poate face ceva ce nu are loc in natura sa fie viabil…ca este floare, arbore- extrapoland- arborele vietii….discutia ar putea lua turnuri neasteptate… in fine, iar bat campii:)ps- imi lasi te rog si mie linkul blogului Cellei? m-ai facut curioasa….

    Apreciază

  4. >scanteie, trebuie sa fac urgent o corectura.Pe sotia lui Kupka o chema Eugenie Straub.Din greseala am scris Milada Muller … Milada Muller a fost coproprietara unei vile din Praga ce acum functioneaza ca muzeu.Nu stiu unde mi+a fost capul : )Ti-am lasat linkul la tine pe blog.Litere libere, bun venit din vacanta !Ce sa zic … eu l-am descoperit pe Kupka doar cu doi ani in urma.Nu-mi vine sa cred ca atita vreme nu am avut cunostinta de existenta unui artist atit de fascinant si de important.Voi reveni cu alte picturi in alte stiluri. Kupka e omul cu o mie de faţete!

    Apreciază

  5. >privind FUGA reprodus[/postata aici, la tine, mi-am amintit ca in urma cu 2 ani, in sept eram in Praga si ma uitam indelung la reproduceri expuse pe acea strada din centrul vechi care seamana cu Montmartre putin, erau lucrarile unui pictor despre care nu stiam mare lucru pina am ajuns la Muzeu, unde nu am putut sa fotografiez nimic; am ramas cu un pliant;mai tirziu am primit o fotografie/imagine pe care vam pus-o in blogul vechi ca sa reusesc sa ti-o arat, dar, cred ca o stiihttp://sisifratat.files.wordpress.com/2010/08/amorpha-fugue-in-two-colors-f-kupka1.jpg

    Apreciază

  6. >@MirelaNu mai e mult si va veni toamna. Eu o astept :)@anaDa, o stiu.Te invidiez ca ai fost la Praga :) Imi doresc ca intr-o zi, tot de toamna, sa o vizitez. Am inteles de la altii ca toamna Praga are un aer foarte aparte.

    Apreciază

  7. >Interesantă combinaţie, dar de aşteptat şinând cont de înclinţiile domnului.Din păcate şi eu am fost la Praga şi l-am ratat… stăteam să mă gândesc că am trecut sigur pe lângă muzeu (nu e singurul pe care nu l-am vizitat).scanteie oricum cred că a disecat foarte frumos subiectul, dar aş vrea să mai adaug. doar o picătură. mi se par geniale Study for Around a Point si Fugue pentru calitatea compoziţiilor, par a fi nişte partiuri de arhitectură cu un secol mai târziu desenate. şi peste toate o claritate în culori cum rar am mai zăzut. aş putea adăuga, imaginativ, în primul tablou menţionat mai sus, o lume viitoare, un oraş pierdut printre nori cu clădiri ciudate, organice, mirosind a verdeaţă şi proaspăt, vehicule zburătoare cu zgomot de libelule şi simfonii neterminate ar elibera în aer o ceaţă ce mă îndeamnă către reverie. minunat.

    Apreciază

  8. >Fiind arhitect ai observat din prima : pictura lui Kupka e arhitecturala :), uneori cu cadre desprinse parca din ultimele filme SF . … mi-ai deconspirat subiectul unui blog viitor ( pe care am de gind sa il scriu dupa ce voi vorbi despre tablourile ne-abstracte).

    Apreciază

  9. >"O idee preconceputa, adinc inradacinata in mintea multora, e aceea ca pictorii abstracti sau cubisti au ajuns sa picteze asa deoarece nu au fost in stare sa picteze portrete si peisaje in stilurile consacrate."Cum bine spui, nimic mai fals! Imi amintesc de prima lucrare considerata a fi buna, a lui Picasso! Oare cati stiu ca Picasso ar fi fost un oarecare pictor realist,ca alte cateva sute de mii, daca ar fi ales calea cea mai simpla?!http://www.jurnale.ro/img_1/poze_notite_10959.jpg

    Apreciază

  10. >De data aceasta sigur am avut telepatie! Mă gândeam cât de benefic ar fi ca oamenii să cunoască toată opera unui artist (mă refer la perioade), ca apoi să aleagă perioada care îl reprezintă cel mai bine pe artistul respectiv, sau să respecte geniul, care nu se naște din…nimic! Sunt o sumedenie de ”cunoscători” care își permit comentarii asupra operei marilor artiști, fără a-i cunoaște deloc…cunosc o lucrare și atât! Dar știi prea bine acest lucru. Mare păcat! Brâncuși a început tot cu sculptura clasică. ;)

    Apreciază

Lasă un răspuns

