liniştea poate fi zugrăvită

 
 
Daca intr-un loc necunoscut  ca Skopje  poti intilni tabloul unui pictor celebru – ca Picasso, la fel de bine, intr-un muzeu renumit ca Ermitaj  poti intilni tabloul unui pictor aproape anonim, dar care sa sa-ti fure inima :)
Chiar din primul moment am invidiat-o pe batrina doamna :)
I-am invidiat linistea ce i s-a intiparit pe chip, echilibrul interior si felul in care s-a cufundat in lectura, si undeva in adincul sufletului mi-am dorit ca intr-o buna zi sa pot ajunge la fel ca ea, impacata cu mine insami.
Liniştea lăuntrică şi împăcarea cu sine sunt sentimentele ce mi-au fost inspirate de acest tablou, una din multele lucrari apartinind scolii olandeze de pictura ce pot fi admirate la muzeul Ermitaj/Hermitage din Sankt Petersburg, Rusia.
Si chiar daca la muzeul Ermitaj, al doilea mare muzeu european dupa Luvru in ceea ce priveste numarul si celebritatea picturilor detinute, se gasesc sute de tablouri semnate de nume cu rezonanta, nici unul din ele nu m-a impresionat atit de mult ca acesta, semnat de un pictor aproape necunoscut : Pieter van den Bos.
Cine e de fapt Pieter van den Bos?
O cautare pe google m-a lasat fara cuvinte. Aproape nimic despre el
In Wikipedia nu se dau nici un fel de detalii despre dinsul :) …
Deci, Pieter van den Bos, sau van den Bosch, pictor baroc olandez ce a trait intre anii 1613-1663 si de la care au ramas doar trei lucrari:
– Batrina citind o carte/Old Woman Reading a Book, la Muzeul Ermitaj, Rusia
Interior de bucatarie/Kitchen Interior, la Birmingham Museum of Art, Alabama, USA
Femeie curatind o oala/Woman scouring a Pot, la National Gallery, London, England
Ce se poate vedea in aceasta pictura in care predomina culorile de lut si de miere?Personajul feminin este prins cu totul de rindurile cartii.
Jos pe podea se zareste un leagan gol. Imi inchipui ca mama copilului a venit si l-a luat sa-l alapteze, poate undeva intr-o camera din spate, lasind usor intredeschisa usa in urma ei.
Profitind de liniste, bunica copilului a deschis o carte, a pus-o pe genunchi si a inceput sa citeasca. E atit de adincita in lectura incit am senzatia ca nici un zgomot nu razbate pina la dinsa. Mai mult ca sigur copilul a adormit :)O atmosfera calma, la care subconstientul nostru aspira dintotdeauna, a inundat odaia transformind-o intr-un spatiu magic. Timpul pare sa fi incremenit in rama inexistenta a tabloului :)In acea camera modesta, cu citeva piese de mobilier, o femeie in virsta citeste o carte. Trasaturile ei nobile nu pot trece neobservate.
O lumina de miere i se asterne pe chip, iar ridurile fetei, in loc sa o urateasca … ii dau noblete.
(dati click pe imagine pentru a o vedea in marime originala)Analizind trasaturile ei, dar si nuantele in care a fost zugravit decorul, gindul mi-a zburat la Vânzătorul de lămâi de la Muzeul Brukenthal din Sibiu, si nu pot sa-mi gonesc din minte ideea ca cele doua tablouri ar putea fi pictate de unul si acelasi pictor : Pieter van den Bos.http://exergy33.blogspot.com/2008/08/gingasie-cu-miros-de-lamai.html

13 gânduri despre „liniştea poate fi zugrăvită

  1. >Minunata aceasta liniste! Dar mie se pare ca batrana doamna care citeste simte ca are doar un timp masurat pentru asta. Nu se destinde ci ramana cu spatele drept ca si cum din clipa in clipa va fi obligata sa lase cartea pentru alte obligatii care ii umplu timpul si pentr asta stau marturie lucrurile de pe masa si chiar leaganul doar temporar gol.Dar ce minunat pentru enpot sa aiba o bunica pentru care linistea inseamna o carte! Felicitari pentru tot ceea ce oferiti pe blog. Dana

    Apreciază

  2. >foarte frumoasa lucrarea! tonurile aurii ma duc cu gandul la soba cu lemne a bunicii, la flacarile ce se furisau afara prin nepotrivirea usii numai pentru a-mi dansa mie pe albul peretilor.

    Apreciază

  3. >De acord cu tot ce ai observat, dar eu am observat altceva… e ciudat faptul ca o femeie de conditie modesta are o carte si stie sa citeasca in perioada baroca, vremuri cand majoritatea era inca analfabeta, mai ales femeile.Din cauza asta cred ca e o calugarita, dar judecand si dupa ce pare a fi un tablou in spate, s-ar putea ca femeia sa nu fie de conditie modesta ;) Initial asa pare. Azi pare o banalitate ca cineva sa citeasca, dar pe atunci era ceva destul de rar, cam cum e azi ca cineva sa aibe doctorat.

    Apreciază

  4. >Nu cred ca era calugarita pentru se vede acest lucru dupa casa in care traieste, dupa cum este imbracata ci e vorba despe mediul protestant in care toti trebuiau sa stie sa citeasca pentru a putea citi singuri Biblia. Cred ca aceasta este cartea pe care batrana o tine in brate in acel moment special pentru a intari linistea exterioara cu cea interioara, sufleteasca

    Apreciază

  5. >@DanaBun venit pe blog!Da, e o liniste ce te prinde in mrejele ei colorate :)@Simona ArdeleanIn Orient se spune ca limbile focului amplifica imaginatia si indeamna la visare si nu putini au fost poetii ce se concentrau privind taciunii incinsi.@SirgIn nici un caz nu e calugarita.In ceea ce priveste cititul si scrisul … nu stiu daca ti-ai dat seama dar in pictura olandeza baroca numarul tablourilor ce infatiseaza femei scriind si citind scrisori, dar si femei citind carti, e foarte mare.Explicatia Danei e corecta zic eu.

    Apreciază

  6. >Şi parţial asta explică de ce popoarele nordice sunt considerate mai elevate din toate punctele de vedere faţă de balcanici de exemplu.Partea cea mai interesantă e că mie mi se pare că din cauza luminiii slabe i-au obosit ochii şi acum e o reverie cu ochii deschişi, probabil undeva în fundal arde un foc, trosnind, miroase a ceai fierbinte (oare?) şi de undeva de afară răzbate aproape imperceptibil un şuierat ascuţit de vânt.Poate doar scârţâitul uşii să mai scoată personajul dintre straturile celeste.

    Apreciază

  7. >Nu stiu daca acest tip de liniste mi-l doresc… Eu am o vorba: cand o sa arat asa, nimic nu va mai conta… Linistea e doar o stare din care poti pleca in orice clipa. Nu vreau sa stric atmosfera spuselor tale, dar imi aminteste de o batrana pe care am cunoscut-o. Era frumoasa, imi placea sa beau cafea cu dansa, era …elevata. In rest, adica in majoritatea timpului ei, era o scorpie! :)

    Apreciază

  8. >Bun venit pe pătrăţica mea virtuală.Asta spui acum. Nu se stie ce vei spune cind vei ajunge la virsta personajului tabloului :)Poate ca atunci nu vor conta multe din cele ce conteaza in momentul de fata, insa nu cred ca cineva poate trai cu sentimentul/convingerea/ideea/obsesia ca 'nimic nu conteaza' …"In rest, adica in majoritatea timpului ei, era o scorpie! :) "Interesant ca iti facea placere sa bei cu ea cafeaua.

    Apreciază

  9. >@anaMai intii sa-mi revin din calatorie … apoi voi lua 'la studiat' linkul :)@ElenaSi tie o vacanta placuta!… pina acum nu am avut sansa sa cunosc o scorpie inteligenta :)

    Apreciază

Lasă un răspuns

