Edward Okun … o invitaţie în culori

 

In a Lemon Orchard (1923) – colectie particulara


Asa dupa cum am promis, revin la Edward Okun.
Pictorul simbolist polonez a lasat in urma  picturi de o luminozitate si delicatele aparte.

Livada de lamai e rupta de-a dreptul din basm. Asemenea multor altor tablouri semnate de Okun, si acesta se afla intr-o colectie privata.

Tablourile inspirate de Natura  sunt patrunse de o energie ascunsa. Viata palpita in petale si stamine, in frunze si in firele de iarba, nu doar in inima muritorilor ce-si cheltuie  existenta alergind dupa lucruri ce in final se dovedesc ca nu valoreaza nimic.
Garden (1908) – colectie particulara

Neapole … orasul unde artistii si scriitorii sfirsitului de secol XIX si inceputului de secol XX si-au petrecut vacantele creatoare.
Spre deosebire de altii, Okun picteaza  parfumul locurilor turistice italiene. In tablourile lui nu vor apare plaje aglomerate, doamne in toalete la moda sau terase si restaurante de lux.
Pictorul va exclude in totalitate factorul uman pentru a face loc cerului, apei si vegetatiei.

The Gulf of Naples (1927) – colectie particulara

Elementele simboliste sunt foarte vizibile in Chimera. De remarcat combinatiile de albastru si bleumarin dar si misterul generat de fundalul nocturn.

Chimera (1901)
Muzeul National din Cracovia, Polonia

In  Razboiul si noi, una din cele mai mediatizate picturi ale artistului, revin in forta elementele simboliste, insa mult mai cizelate.
War and We (1923) – detaliu
Muzeul National din Varsovia, Polonia

Aceasta lucrare a facut parte din lotul de tablouri alese pentru expozitia de pictura poloneza organizata in perioada 27oct’07 – 27 ian’08  de catre Galeria Nationala de Arta din  Dublin  in  colaborare cu Institutul Adam  Mickiewicz
Tot la acea expozitie, Lassitude, un tablou foarte putin cunoscut  al Tamarei de Lempicka inregistrase un succes neasteptat,  fiind  reprodus pe cladiri si mijloace de transport in comun din capitala Irlandei.

Fenomenul s-a repetat si cu tabloul lui Edward Okun.
Reproducerile lucrarii „War and We”  in cele mai diverse locuri si in cele mai diverse moduri au atins incredibilul.
Tabloul in intregine, sau parti ale lui, au fost reproduse pe panouri publicitare,  esarfe si tesaturi, flacoane de parfum, posete, decoratiuni interioare si abajururi sofisticate din matase – de serie mica sau unicat.

Voi incheia prezentarea cu o pictura foarte comentata : Philistines.
Daca Edward Okun a fost sau nu evreu, nu am reusit sa aflu, insa picturile inspirate de lumea iudaica, ca de exemplu : Judasz, Rachel, Philistines … ma fac sa cred ca da.


Philistines (1904)
 Galeriile de Arta din Lvov, Ucraina

Tabloul, pictat cu citeva decenii inainte de aparitia pe harta  a statului Israel, ofera privitorilor esenta  conceptiei pictorului despre evrei. Trebuie mentionat faptul ca in vorbirea curenta din Polonia acelei perioade,  termenul Palestina  desemna tinutul evreilor. 


 Sunt incintata ca printr-un joc al intimplarii l-am descoperit pe Edward Okun si universul sau pictural fin, calm, elegant …

 Alte posturi  dedicate lui Edward Okun :

http://blogu.lu/exergy/index.php/2010/07/04/judasz/

http://blogu.lu/exergy/index.php/2010/06/26/portretul-unei-femei-frumoase/

Anunțuri

3 gânduri despre „Edward Okun … o invitaţie în culori

  1. >@ElenaNu m-am gandit ca ar putea fi vorba (si) de tragism …@Bogdan EpureanuDintre simbolisti imi place Mikhail Vrubel, insa la Edward Okun m-a atras paleta coloristica vie si finetea, aproape feminina, a picturilor.

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s