Judasz

Judasz (1901) – colecţie particulară

In urma cu aproape doi ani, intr-un miez de noapte (ca si acum), eram in cautarea unui anumit tablou.
Netul imi functiona prost, afara batea vintul si eram nemultumita pentru ca proiectul la care lucram nu inainta deloc.
Din cauza oboselii renuntasem la o cautare bazata pe criterii si incepusem da dau clickuri aiurea.
Din click in click am ajuns la Iuda Iscariotul, varianta lui Edward Okun.
Aceasta a fost prima pictura a lui Okun cu care am facut cunostinta si a fost suficient de interesanta pentru a ma face sa caut si altele.

Iuda … cel mai controversat personaj al Noului Testament, cred eu.
Iuda … cu nasul coroiat, privirea sireata si parul rosu – o imagine clişeu promovata in literatura, cinematografie si arta plastica.
Iuda Evreul pictat poate de Okun Evreul.

Nu am gasit nicaieri  informatii negru pe alb care sa-mi confirme ipoteza. Etimologia numeleui Okun indica filiera iudaica a purtatorilor acestui nume, dar ca Edward Okun ar fi fost evreu nu pot spune cu certitudine.

Analizind zeci de portrete de evrei, pictate atit de pictori evrei cit si de ne-evrei, am descoperit un lucru formidabil : nimeni altii ca pictorii evrei nu si-au aratat maiestria in a jongla cu imaginile şablonarde pomenite la inceputul blogului.

4 gânduri despre „Judasz

  1. >îmi place mult de tot. n-as putea sa-ți spun dacă e din cauza cromaticii ori fiindcă Iuda pare muncit de gânduri, ca și cum în sufletul sau se da o lupta analitica, dar repet, îmi place.

    Apreciază

  2. Pingback: -X- » Blog Archive » Edward Okun … o invitaţie în culori

Lasă un răspuns

