melancolie în perspectivă

 

Standing Heech, sculptură de Parviz Tanavoli
Nu există melancolie de toamnă, nici de primăvară.
Melancolia există doar în acel sezon al inimii ce ţine de la echinocţiul unei amintiri până la solstiţiul unui regret. Sau invers. Sau invers la ceea ce-i invers.
Nu-ţi proteja inima. Vei sfârşi prin a deveni manechin. Un manechin atrăgător înţepenit în vitrina asta casabilă denumită existenţă.
…  manechinele nu au şi nu trezesc sentimente. Deci nu uita perspectiva.
9 gânduri despre „melancolie în perspectivă

  1. >Din perspectiva aceasta, pare altceva:http://www.payvand.com/news/08/jun/Heech-by-Parviz-Tanavoli.jpgMă gândesc dacă în Iran sculpta tot așa, ca în Canada. Contează locul unde creezi, chiar dacă duci cu tine aproape totul, contează, mereu ceva se schimbă.Nu prea are legătură, dar mă duce cu gândul la Clotilde, de Guillaume APOLLINAIRE…”L’anémone et l’ancolieOnt poussé dans le jardinOù dort la mélancolieEntre l’amour et le dédain”

    Apreciază

  2. >mă tot rotesc p-aici, ca roza vânturilor, ce mă fac dacă am doar echinocţii?sunt o defectă-n solstiţii? sufăr de boală incurabilă? prea cu asupra de măsură-s în perspectivă? cine-s? ce-s? de unde vin şi unde tot plec, mereu, unde mă termin şi de unde să mă încep?da, ştiu: am să încerc să fiu de faţă la întâlnirea cu mine:)

    Apreciază

  3. >@dsCe informatie utila!@MirelaDin punctul meu de vedere Parviz Tanavoli reprezinta o figura interesanta.Sculpturile lui, fara nici o exceptie, sunt inspirate de lucruri ce au legatura cu cultura persana, mistica si folclorul diverselor triburi ( kurzi, azeri, luri..) ce mai practica inca oieritul si transhumanta.Cind a plecat in Canada avea 52 de ani.Ceea ce a sculptat inainte de a pleca din Iran e mult mai interesant. ( 'plecat' nu e tocmai un cuvint potrivit pentru ca Tanavoli a revenit frecvent in tara cu expozitii, conferinte, cursuri … reveniri de luni de zile )Tanavoli a fost fascinat dintotdeauna de lacate si zavoare.Motivul zavorului e simplu doar in aparenta.De fapt, in viziunea lui Tanavoli, zavorul reprezinta intr-o forma stilizata uniunea dintre femeie si barbat.In Teheran am vazut trei statui expuse in spatiu liber ce au la baza ideea zavorului.In Parcul Mellat, in Gradina cu Statui a Muzeului de Arta Contemporana din Parcul Laleh si in fata Teatrului Orasanesc, am admirat sculpturile lui Tanavoli.Pe ultimele doua le-am fotografiat din mai multe unghiuri. Cind voi avea timp voi merge sa o pozez si pe cea din Parcul Mellat, :) dupa care voi scrie un blog amplu despre ele.Toate trei au la baza povestea de dragoste dintre Shirin si Farhad, ei doi fiind reprezentati de Tanavoli sub forma unor sofisticate zavoare.In plus de asta el a scris o lucrare extrem de interesanta pe tema zavoarelor si lacatelor de-a lungul istoriei persanilor/iranienilor.A mai scris si alte carti despre codurile motivelor geometrice de pe chilimurile si tesaturile diverselor triburi ce traiesc in Iran.O perioada de timp a fost consilierul pe probleme de arta al reginei Farah.Citeva din tablourile existente la Muzeul de Arta Contemporana din Teheran au fost achizitionate de regina la sfatul lui Tanavoli, care a incurajat-o sa sparga pretul la casele de licitatii si sa le obtina cu orice pret :)@anaLume noua pe aici :)Am incercat sa gasesc pe net lucrarile lui Nakhsam dar nu stiu de ce domnul Google nu-mi aduce nimic :(.Poti sa dai un link, te rog?@CELLADefecta in solstitii = fara regrete"Boala" e curabila, numai ca, ce paradox !, vindecindu-te te vei imbolnavi cu adevarat.

    Apreciază

  4. >imni cer scuze pt intirziere, dar… eraspund putin acum: nu am link: este un album primit, il caut și iti las tot aici eventuale date care ti-ar fi de folos si… MULTUMESC si eu :)

    Apreciază

Lasă un răspuns

