Lee Krasner … the strong woman behind the weak man

 

 Olympics (1974) – colaj

In blogul dedicat lui Jackson Pollock am  promis ca voi vorbi despre Lee Krasner, cea care i-a fost sotie si ferventa sustinatoare.
Dar nu despre Lee Krasner-sotia voi vorbi aici. Voi vorbi despre Lee Krasner-pictorita si Lee Krasner-femeia, care, din umbra, l-a modelat pe Jackson Pollock.
Lee Krasner (1908-1986) s-a nascut la Brooklin intr-o familie de evrei emigranti din Basarabia (pe atunci teritoriu al Rusiei tariste).
Inca din copilarie micuta Lena stia ce vrea sa devina. Pictorita.
A urmat mai multe scoli de arta, desi parintii nu aveau posibilitati materiale si, in afara de dinsa, mai aveau de crescut si scolit inca cinci copii.
Dar Lena a stiut sa se descurce finaniciar folosindu-se de pensule, culori, imaginatie si inteligenta.
La virsta de douazeci de ani intra la National Academy of Design din New York, prestigioasa institutie de invatamint la care s-au format multi pictori americani contemporani.
In  1933, pe cind era inca studenta, participa la un important proiect de pictura murala, Federal Art Project.

 Lee Krasner – Blue Stone (1969)

Ca picta bine o aflam din spusele profesorului ei, Hans Hofmann, ce afirmase inca din 1937 ca :
„This is so good you would not know it was painted by a woman.”
Lena, sau Leonore, sau Lee – cum s-a rebotezat ea insasi mai tirziu, cea mai buna studenta a clasei, nu a incetat sa experimenteze noi forme de exprimare.
Asta i s-a si reprosat ulterior : ca nu a ramas fidela unui singur stil pe care sa-l trasforme in brand.

Dupa moartea ei, cind opera i-a fost inclusa in cursurile predate la academiile de arta, nimeni nu s-a mai indoit de existenta  stilului Krasner.

Nu stiu daca incadrarea pictoritei in expresionismul abstract e foarte corecta caci, daca ar fi dupa mine, nu mi-ar fi teama sa afirm ca Lee Krasner e initiatoarea unui nou stil pictural pe care sunt tentata sa-l numesc  lirismul abstract :)
Biomorfismul picturilor ei e liric…  voluptuos chiar.

 

Din 1940 incepe sa expuna alaturi de alti pictori abstracti iar lucrarile ii sunt remarcate de critici. Cronicile de atunci au scris despre stilul Lee Krasner si despre culorile vii in stil Krasner.

La inceputului legaturii cu Pollock ea avea deja la activ citeva expozitii si era considerata  o pictorita ce promitea mult, implicindu-se cu placere si relativa detasare in viata artistica americana.

Right Bird Left (1965)
In 1936 are loc prima intilnire. Nimic deosebit nu se intimpla intre ei.
Se reintilnesc in 1942.  Relatia lor incepe ca o relatie de prietenie apoi degenereaza in una romantica. Se muta impreuna. Picteaza impreuna si se influenteaza reciproc.
In 1945 se casatoresc si se muta intr-o locuinta noua in Springs, Long Island.

 

Lee  Krasner era o faptura plina de energie. Verva ei creatoare l-a molipsit pe Pollock.
O influenta pozitiva in viata artistei a avut-o criticul Harold Rosemberg, cel ce o introduce in mediile artistice si ii  reveleaza frumusetea poeziei lui Rimbaud si Baudelaire.
Rosemberg ii va ramine un fidel prieten si o va ajuta mereu pe ea si pe Jackson.

Citea mult, avea cunostinte in domeniul stiintelor umane, stia sa faca conversatie pe marginea subiectelor politice si nu o inhiba mediul masculin in care trebuia sa razbata.
Nu era o femeie frumoasa insa avea un fel placut de a fi.

Pollock era considerat un artist cu valente dar prea radical, impulsiv si necioplit.
Consumator de alcool, inhibat, introvertit, irascibil, labil psihic si neincrezator in fortele proprii, Pollock parea pentru multi un artist ratat.
Lee insa a vazut in el ceea ce nimeni nu vazuse anterior. Geniul. Sensibilitatea. Nevoia de iubire netarmurita.

In asta consta de fapt arma secreta a unei femei : de a putea citi sufletul barbatului cu usurinta cu care un general citeste o harta, si de a nu-l lasa sa piarda lupta cu viata …

Lee Krasner – Ahab (1965)
Lee i-a pus la dispozitie intreaga casa, plus hambarul ce l-au amenajat ca atelier, ea retragindu-se cu sevaletul in propriul dormitor.
Acolo, intr-o camera de 12 metri patrati, a pictat asa numitele picturi miniaturale.
Nu e vorba nicidecum de miniaturi ci e vorba de picturi de dimensiuni obisnuite. Denumirea a fost pusa pentru a pune in evidenta dimensiunile tablourilor ei in raport cu dimensiunile tablourilor lui Pollock ce in mod obisnuit se intindeau pe o lungime de doi-trei metri, in unele cazuri ajungind pina la sase metri.
E perioada in care picteaza Little Image Series, lucrari inspirate de alfabetul ebraic.

Lee Krasner a crezut din toata inima in talentul sotului ei.  Fara suportul ei moral Pollock nu ar fi ajuns acel Pollock pe care il cunoastem azi.

Lee l-a facut sa nu se indoiasca nici o clipa de talentul lui, l-a facut sa picteze ceea ce simte, asa cum simte, fara sa se sinchiseasca de critici si prieteni.

I-a spus mereu ca el e cel mai mare pictor american in viata si ca felul său de a picta e unic. L-a convins ca intr-o buna zi va deveni un simbol al artei americane.

Pollock capatase o dependenta afectiva fata de Lee greu de explicat.
Fara Lee aproape ca nu putea sa mai faca ceva.

E ceea ce si se intimpla de fapt in anul 1956. In acel an, pina in ziua accidentului din 11 august, Jackson Pollock nu pictase absolut nimic.
De ce?
Pentru ca relatia cu muza Krasner ajunsese pe marginea prapastiei. Energia vitala necesara descatusarii artistice nu mai venea de nicaieri.

Legatura lor se raceste in primul rind din cauza alcoolului. Pollock consuma din ce in ce mai mult alcool si se cearta din ce in ce mai mult cu Lee. Apoi iIsi gaseste o noua iubita.

Lee pleaca intr-o calatorie in Europa, o calatorie pe care si-o dorise de multa vreme; prima calatorie in Europa.
In timp ce se afla la Paris e anuntata de accident.

Pollock isi gasise refugiul in bratele lui Ruth Kligman. Aceasta relatie nu ii aduce nimic din ceea ce tinjea.
Ruth va supravietui accidentului de automobil insa cel de-al treilea pasager, Judith Metzger, nu va avea norocul sa ramina in viata.
Ruth Kligman a decedat in acest an in ziua de 1 Martie.
Ea e cunoscuta mai mult datorita relatiilor sentimentale avute cu mai multi pictori, in special  cu Willem de Kooning, si mai putin ca pictorita.  Ruth Kligman e autoarea unei carti de succes din care s-au inspirat si cei ce au turnat filmul Pollock (2000).

E vorba de romanul autobiografic Love Affair: A Memoir of Jackson Pollock.

Nu am vazut filmul dar citind cronicile facute deduc ca nu e fidel realitatii.
Conform filmului, Lee Krasner si-ar fi abandonat cariera artistica in favoarea sotului si ar fi renuntat sa picteze.

Nu e adevarat. In cei unsprezece ani de casatorie cu Pollok ea a avut doua  expozitii personale si una de grup.
Dar asa se intimpla frecvent la Hollywood, locul unde se toarna filme nu pentru a se reconstitui biografii ci pentru  a obtine incasari sporite si priza la public.

Lee nu a intrerupt niciodata pictatul.  Adevarul e ca nu s-a preocupat de promovarea creatiilor proprii.
Expozitia din anul precedent accidentului o propulseaza din nou pe scena artistica.  Exegetii au afirmat chiar ca succesul ei l-a impins cu mai mare putere pe Pollock in bratele alcoolului.
In acea expozitie dinsa prezinta o serie de colaje realizate din petice de pinza. E vorba de niste pinze pictate de Pollock prin anii ’50 pe care ea le ‘recupereaza’. Le taie in bucati si realizeaza cu ele tablouri unicat, ca de exemplu Vulturul plesuv/Bald Eagle.
Originalitatea lucrarilor prezentate il face pe criticul Clement Greenberg sa afirme ca expozitia doamnei Krasner e una din cele mai importante ale decadei.

Toata viata Lee s-a simtit vinovata de moartea lui Pollock si s-a autoblamat pentru hotarirea de a voiaja singura.
La plecare ea lasase pe sevaletul din dormitor o pinza ce ulterior a fost denumita Prophecy.
Acolo  pictase desfacerea uniunii dintre barbat si femeie.

Dupa moartea lui Pollock, Lee Krasner picteaza Birth, prima lucrare din seria Earth Green
Multe din lucrarile ce au urmat  au exprimat durerea ei. Lee depaseste starea de depresie si continua sa picteze.

Isi face un scop din a pastra vie opera lui Jackson Pollock in memoria societatii americane.
Participa la expozitii dedicate lui, scrie articole si da interviuri, organizeaza comemorari si intilniri cu studentii interesati de personalitatea lui Pollock. Sentimentul de vinovatie nu a parasit-o insa niciodata …

Pentru a va putea face o idee despre drumul parcurs de Lee Krasner va propun doua lucrari : un autoportret din perioada de tinerete si ultima ei lucrare importanta, Imperativ.

Lee Krasner – Autoportret

Acest Autoportret a fost pictat ca proba practica pentru examenul de admitere la Academia de Design. Pe atunci pictorita avea in jur de douazeci de ani.

Lee Krasner – Imperativ (1976)

 

In multe surse se spune ca Imperativ ar reprezenta ultimul tablou pictat de Lee. Nu e asa.
Ea a pictat pina in 1984, exista mai multe picturi ce confirma acest lucru, insa Imperativ e ultimul tablou important despre care se stie.
S-ar putea insa ca in colectiile particulare sa existe tablouri surpriza.
Sunt convinsa ca nu e foarte departe ziua in care Lee Krasner va iesi cu totul din umbra lui Pollock :)Cu stupefactie am descoperit ca wikipedia in limba romana  ii consacra o singura propozitie, si anume :
Lee Krasner a fost soţia pictorului expresionist Jackson Pollock.” 
Anunțuri

2 gânduri despre „Lee Krasner … the strong woman behind the weak man

  1. >da, Lee Krasner este unul din numeroasele cazuri in care o artista, foarte talentata(in cazul ei, una dintre cele mai importante figuri a expresionismului abstract american de la mijlocul sec XX), ramane total eclipsata de opera sotului ei. postarea ta lamureste foarte bine lucrurile.imi place Imperativ :)

    Apreciază

  2. >Nimic nu ramine definitiv ascuns :)Expozitiile retrospective din ultimii ani au avut un asa mare impact in lumea artei incit profesorii de la scolile si academiile de arta din America si-au rescris cursurile …In cazul lui Lee Krasner recunoasterea e doar o chestiune de timp.Nu stiam de ce picturile ei mi se pareau cunoscute.Tot cautind prin strafundurile memoriei mi-am amintit ca am vazut materiale cu imprimeuri inspirate din picturile ei.Cred ca respectivele materiale erau produse de fabricile de textile din Iasi ( la Iasi, in perioada dinainte de '89, le-am vazut; de asta sunt absolut sigura).Ma poate ajuta cineva cu informatii despre fabricile din Romania ce au scos pe piata astfel de tasaturi si textile?

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s