suprematism

A trecut ceva timp de cind am inceput sa vorbesc despre Kandinsky.
Nu pot continua deoarece consider ca,  daca nu as vorbi si despre un alt pictor, as face o mare nedreptate celui ce a descoperit veriga lipsa dintre cubism si pictura abstracta.

E vorba de Kazimir Malevich (1878-1935), pictor rus de origine poloneza, inventatorul unui nou curent artistic : Suprematismul.

Ca punct de plecare voi lua acest „jumatate de portret” de femeie de la Muzeul de Arta Rusa din Sankt Petersburg, muzeu ce adaposteste doar operele artistilor rusi, spre deosebire de celebrul Ermitaj – cu colectii de pictura europeana cit si de cea rusa.

Nu stiu cine a identificat portretul ca fiind al unei femei (poate ca pictorul l-a intitulat asa, poate ca nu …).
Oricum, mie imi lasa impresia unui portret androgin : partea din stinga (profilul de culoare neagra fara nici un fel de trasaturi faciale) fiind al barbatului iar cel din dreapta (cu ochi si buze pe fond alb – gri) fiind al femeii.

Malevich a inceput sa picteze intr-un stil usor impresionist, asimilind si ceva din simbolism, este influentat de fauvism, incearca  combinatii cubisto-futuriste, iar in final, cu trecerea timpului si acumularea de experienta simte nevoia de a exprima universul golit de lucruri si de a redescoperi arta pura.
La expozitia din 1915 de la St Petesburg  expune patratul negru, lucrare ce face furori si-i atrage aspre critici. Acest simbol s-a transformat intr-un brand al operei lui Malevich.

Dar lucrurile nu sunt asa de simple cum par la prima vedere. Pina sa ajunga la aceasta forma ultima a simplitatii, exprimata printr-un patrat de culoare neagra, pictorul va trece prin stari convulsive de permanente cautari.

Un amanunt de luat in considerare e faptul ca in 1909 se casatoreste cu  Sofia Rafalovich, fiica unui psihiatru. Cu aceasta ocazie intra intr-un mediu intelectual ce ii amplifica predispozitia spre introspectie.
Sofia e cea de a doua sotie, dar nu ultima.
Prima purta numele lui pereche, Kazimira,  si avea aceeasi origine etnica ca si el : poloneza.
Mariajul cu Kazimira Ivanova Zgleits se va sfirsi prin divort, cel cu Sofia ca urmare a decesului ei cauzat de boala.

La intoarcera de la Dessau, adica in 1927, la vista de aproape cincizeci de ani, se va casatori cu tinara si atragatoarea  Natalia Andreevna Manchenko.
Ea va fi si cea mai indragita sotie, spun biografii pictorului.
Impreuna vor avea o fata, pe Una.

Acest numar de trei partenere de viata il regasim in biografia mai multor artisti.
Kandinsky reprezinta un alt exemplu dat recent pe blog.
Sa fie doar o coincidenta? … foarte probabil ca da  :)

Dar sa ma intorc la pictorul si teoreticianul Malevich :)
In 1913 publica De la Cubism la Suprematism, lucrare ce-i cuprinde punctele de vedere asupra noului concept.
Mai tirziu, in 1926,  va publica  The NonObjective World: The Manifesto of Suprematism. Iata ce marturisea teoreticianul Malevich :

” This was no „empty square” which I had exhibited but rather the feeling of nonobjectivity. . . . Suprematism is the rediscovery of pure art that, in the course of time, had become obscured by the accumulation of „things” . . . . The black square on the white field was the first form in which nonobjective feeling came to be expressed. The square = feeling, the white field = the void beyond this feeling. Yet the general public saw in the nonobjectivity of the representation the demise of art and failed to grasp the evident fact that feeling had here assumed external form. The Suprematist square and the forms proceeding out of it can be likened to the primitive marks (symbols) of aboriginal man which represented, in their combination, not ornament, but a feeling of rhythm.”

Din punctul meu de vedere, The Black Square reprezinta sublima reprezentare a mortii : simpla, eleganta, linistitoare …
Grav bolnav de cancer, pe patul de spital, a cerut sa i se aduca acest tablou pe care cindva l-a numit „icoană neînrămată a timpului meu”.
Capatul catafalcului, asa cum infatiseaza fotografiile facute atunci, a fost impodobit cu aceasta icoana neinramata.

La mormintul lui Malevich se afla un monument mai ciudat, un cub alb decorat cu un patrat negru …
 Initial bine primit de bolsevici, pictorul a fost ulterior renegat de conducerea comunista ce ajunsese la concluzia ca suprematismul reprezinta o forma deghizata de arta burgheza … inutil sa mai comentez asupra stupiditatii afirmatiei unor comisari ai poporului …

In anul 1927 Malevich face o lunga calatorie prin citeva orase europene.  Calatoria incepe la Warsovia, in Polonia,  are o escala foarte importanta la Dessau si continua prin mai multe burguri, inclusiv Munchen si Berlin.
Cu aceasta ocazie expune o serie din lucrarile sale  pe care „uita” sa le mai aduca inapoi in Rusia :)
Recunoasterea internationala nu intirzie sa apara.

Kazimir Malevich isi centreaza compozitile pe arta geometrica abstracta. El cauta frumusetea si esenta lumii prin reducerea ei la formele geometrice de baza.

Culoarea sau forma? … iata o intrebare pusa dintotdeauna. Sa-i fi gasit raspuns …?

Kandinsky insa merge mult mai departe deoarece refuza incorsetarea in forme echilibrate, simetrice, proportionate. Kandinsky pune accentul pe culoare si pe ‘muzicalitatea’ acesteia.

Din contra, Malevich renunta la etalarea unui evantai de culori si se axeaza pe formele geometrice simplificate pe care le umple apoi cu culori plate, tari, contrastante dar totusi in echilibru.
Aici as putea include Cavaleria Rosie, Cap de taran, Presentiment Complicat

Nu-i lipseste nici umorul. M-am convins atunci cind am descoperit scena de la iarba verde pictata in Society in Top Hats.

Stilizarea, simplificarea, redarea esentialului … iata citeva din bornele kilometrice ce i-au marcat cautarile.
Imi place foarte mult felul in care i-a redat pe taranii rusi. Niste capete ovoide de culoare alba, fara trasaturi, ( … zici ca-s pictati de Mark Kostabi :) ), si niste barbi negre si dese.

In galeria virtuala  am inclus aceste picturi selectate din toate perioadele de creatie ale artistului.

Vălul – Galeria Tretyakov, Moscova
Un englez la Moscova – Muzeul Stedelijk, Amsterdam
Aviatorul – Galeria Tretyakov, Moscova
Alergatorul – Muzeul de Arta Moderna, Paris
Complicated Presentiment – Muzeul de Arta Rusa, St Petersburg
Portretul sotiei – Muzeul de Arta Rusa, St Petersburg
Cavaleria rosie – Muzeul de Arta Rusa, St Petersburg
Peisaj de iarna  – Muzeul Wallraf-Richartz, Koln
Society in Top Hats – Muzeul de Arta Rusa, St Petersburg
Tocilarul – Galeria de Arta a Universitatii Yale
Cap de taran – Muzeul de Arta Rusa, St Petersburg
Autoportret – Muzeul de Arta Moderna, Moscova

Anunțuri

2 gânduri despre „suprematism

  1. >Pătratul tău negru…Cei trei abstracți, inspirați din expresionismul lui Munch și posimpresionismul cubist (ca precursor) al lui Cezanne, resectiv Mondrian și cei doi ruși, Kandinsky și Malevich, au redefinit arta ca aranjament al culorii pure. Era o perioadă a modernismului când, cu siguranță, se cerea descoperirea inutilității redării lumii vizibile sau chiar inutilitatea trimiterii către aceasta, sugerând-o doar prin culoare și formă abstractă. Momentan, se reconsideră modul în care lumea vizibilă trebuie redată cât mai personal, prin propriile trăiri și sentimente față de ceea ce ne înconjoară. Foarte documentat articolul și foarte bine alese linkurile către picturi. P.S. Am descoperit cam CINE poartă celebrele bijuterii Bvlgari! Seară frumoasă!

    Apreciază

  2. >Acum ca ai adus in discutie numele lui Mondrian mi-a sarit in fata ochilor un lucru extrem de evident dar pe care nu-l observasem pina acum : culorile portretului lui Malevich sunt de fapt culorile preferate de Mondrian.Galben, rosu, albastru, putin negru si mai mult alb … cum de nu mi-am dat seama de la inceput, nu inteleg? :)Cred ca am fost legata la ochi …

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s