… şi lorzii pictează:)

Acest post se vrea un raspuns la solicitarea Roxanei Ender
Ea imi cerea sa-i recomand un pictor englez cunoscut.
Mi-a fost greu sa aleg un nume deoarece nu cunosc atit de bine pictura britanica, pe de o parte, iar pe de alta parte, din ceea ce cunosc, nu am reusit sa gasesc un pictor de care sa ma atasez sufleteste :)
Totusi am picturi preferate.  Doua le-am ales pentru acest blog.

Prima ii apartine lui Sir John Everett Millais (1829-1896),  pictor pre-Raphaelit ce a pus accent pe naturaletea personajelor.
In acest tablou, intitulat Frunze de toamna, el aduce in prim  plan patru fete.
Cele doua adolescente, imbracate in rochii negre, ies in evidenta faţă de fetiţele din dreapta imaginii, imbracate in haine parca mai modeste.
Imi place aerul usor misterios si atmosfera picturii … imi place si fumul ce iese din mormanul de frunze, simfonia lor de culori autumnale, lumina soarelui de pe linia orizontului … si ideea de a picta o scena ca aceasta.
Ma teleporteaza in copilarie.

De abia asteptam sa vina toamna ca sa string frunzele din livada bunicilor si sa le dau foc. Fumul avea un miros dulceag-amarui. Intotdeauna faceam focul spre seara si stateam in livada pina se stingea cu totul si se racea cenusa.
Imi placea sa rascolesc cu miinile goale cenusa matasoasa, calda inca. Uneori scantei de jar nestins imi ardeau pielea … dar nu renuntam.

Cea de a doua pictura apartine tot unui lord :).
E vorba de Sir Frederick (Frederic) Leighton (1830-1896), primul pictor din istoria Marii Britanii ce a primit titlul de baron.
Leighton a fost inobilat printr-un ordin emis pe 24 ianuarie 1896, urmind ca ceremonia propriu zisa sa se desfasoare in noaptea Anului Nou. Din pacate el va muri  a doua zi, pe 25 ianuarie, in urma unei crize de angina pectorala.
A fost lord doar pentru o singura zi, insa  pictor pentru totdeauna …

Sper sa observati ca ambii pictori s-au stins din viata in acelasi an, 1896.

Nu as putea spune ca Leighton e genul meu de artist, nici stilul academic nu il agreez prea mult,  dar trebuie sa recunosc ca are trei-patru tablouri ce  m-au facut sa uit  ca traiesc in epoca celofanului, manelelor, miliardarilor de carton si a vedetelor analfabete.

 

 



Cautam imagini despre structura hexagonala a fagurelui de miere in arta.
Asa se face ca am descoperit acest tablou al lui Sir Frederic Leighton.
Cum de am ajuns la el? … sau mai bine zis cum de a ajuns el pe hardul computerului meu? Foarte simplu :) … pentru ca se numeste „Luna de miere a pictorului / The Painter’s Honeymoon”.

O lumina patinata, ce incifreaza in ea ceva din formula fericirii, invaluie cu delicatete personajele si face sa incremeneasca in timp sentimente si gesturi irepetabile ce le-au apartinut cindva si care le vor apartine pentru totdeauna.

Nu mai adaug nimic. Las culorile sa vorbeasca. Ele stiu, si pot vorbi cel mai bine :)

13 gânduri despre „… şi lorzii pictează:)

  1. >As putea sa-l adaug si pe Edward Burne Jones, din aceeasi perioada, care aborda teme mitologice, religioase si arthuriene. Burne-Jones era si el baron.El a ilustrat si o traducere dupa Khayam.Dar dintre pictorii englezi mai cunoscuti, l-as mentiona pe Sisley, desi el a trait cel mai mult in Franta.

    Apreciază

  2. >M-am bucurat cand am gasit postul.Multumesc foarte mult,in special tie X ,dar si lui Sirg.Ma ajuta foarte mult,mai ales ca va trebui sa realizez o lucrare despre un artist britanic si mi-e mult mai usor daca am cateva puncte de plecare.Plus ca mi-e mult mai usor sa vorbesc despre ceva ce-mi place si ma intereseaza ,decat sa aprofundez ceva ce ma constrange.Inainte,incercam sa redau obiectele cat mai exact si aveam impresia ca lucrarile trebuie sa fie fotografii,intre timp ,mi-am schimbat perceptia :)In prima lucrare ,cea a lui Sir John Everett Millais ,imi place foarte mult felul in care a realizat legatura dintre o atmosfera sobra din fundal si ideea de copilarie ,prin fumul acela din stanga.Si totusi fetele copiilor sunt fie fara expresie sau au un usor suras palid,parca ar fi frunzele adunate (lipsite de vitalitate),care asteapta sa fie transformate in scrum…o senzatie foarte interesanta si placuta pe care mi-a dat-o .O sa analizez si celelalte lucrari si o sa caut si despre ceilalti pictori,sa vad care-mi place cel mai mult(dar asta zilele urmatoare … acuma sunt un pic obosita).Inca o data : Multumesc :)

    Apreciază

  3. >@SirgMultumesc pentru precizarea in legatura cu Burne si Khayyam :)@roxanaender:), deci tu ai de facut o lucrare pentru scoala si ne pui pe noi la lucru ?!Foarte 'cool' .@Vania… cu o diferenta. Ei nu se pot apuca din nou de pictura … :)

    Apreciază

  4. >Nu am facut-o pentru o lucrare pentru scoala,oricum nu asta am vrut sa se inteleaga,erau ok si numele pana la urma,ca ma descurc sa fac un atestat si de una singura .Apreciez foarte mult faptul ca ai cautat despre acest subiect(si desigur felul in care ai expus),pentru mine conteaza …Si da ,imi foloseste postul,nu in sensul ca dau "copy-paste" (chiar deloc),in sensul ca s-a imprimat ceva in capul meu (si pe retina) si pot vorbi cu cineva si sa am si eu habar.Imi cer scuze daca am fost inteleasa gresit.

    Apreciază

  5. >Aveam un album mic cu reproduceri Millais si "Ophelia" ma dadea gata….romantismul, tragismul, frumusetea, fiorul, aceste senzatii care treceau dincoace de cerneala tipografica a micului album, ma infiorau. Reveneam mereu pe pagina aceea, eram obsedata de modul in care o vazuse pictorul pe Ophelia, eram muta de admiratie si aveam doar… 10 ani. Preraphaelitii isi au farmecul si locul lor in istoria artei, pe mine m-a fermecat mereu aceasta scoala englezeasca de pictra.Si romantismul preimpresionist al lui William Turner, pe care il admir mult! Poate voi face eu ceva cu opera lui Turner, sa am ceva timp la dispozitie! ;)Frumos articol!

    Apreciază

  6. >@roxanaenderAm glumit. Nu ti-ai dar seama ca am inceput comentariul cu un emoticon/zambaret?Ma bucur ca ai gasit citeva idei pentru lucrare.@MirelaDin pacate cunosc prea putin pictura engleza. Am incercat sa o aprofundez dar nu am descoperit multe lucruri care sa ma atraga.Am impresia ca cei mai multi artisti au pictat intr-o maniera dulceaga si artificiala. @ElenaIn acest tablou imi plac foarte mult culorile …

    Apreciază

  7. >buna searama tot invirt de trei zile in jurul lorzilor care picteaza si a Lunii lor de Miere si nu indraznesc sa intre, dar tare as vrea sa stiu daca exista pictori care au reusit sa 'prinda' in culorile lor acea stare numita Fericire (oare este o stare ? ) si inca ceva as vrea sa te mai rog: chiar daca te voi dezamagi, iti scriu ca mie imi plac departarile lui Lorraine si as vrea – daca se poate- pina luni sa imi spui/scrii parerea ta despre picturile sale (iti voi explica, desi cred ca intelegi …. sau vei intelege in curind…) multumesc :)

    Apreciază

  8. >@-X-, "dulcegarii" gasim din plin la romanii nostri, inclusiv la Grigorescu, nu ne putem plange! Si la italieni, francezi, rusi (ohoho!!!)cu peisajele lor mai "frumoase decat in realitate" (nu generalizez, normal!) Erau PROFESIONISTI, traiau din pictura si se confomau tendintelor majoritatea. Exista perioade cand e necesar sa fii mai dulce. Cat despre MAESTRUL Joseph Mallord William TURNER, consider ca si-a depasit timpul, prin cateva din celebrele sale lucrari. Mi-ar placea sa stiu daca ai observat forta acestui PREIMPRESIONIST:http://www.majorie-galerie.com/im/articles/PPOP07.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d8/William_Turner,_Light_and_Colour_%28Goethe%27s_Theory%29.JPGCu mult inainte de al meu…Monet!

    Apreciază

  9. >@anaM-am uitat aseara pe o serie de tablouri gasite pe net, insa nu pot spune ca mi-am facut o impresie.Nu stiu de ce ma duc cu gindul la scenele biblice …@MirelaAm citit postul ce i l-ai dedicat lui Turner si ii invit si pe altii sa il citeasca si sa admire picturile pe care le-ai ales ca sa-l ilustreze.Deci, daca va place lumina si ceata, intrati aici :http://mirelapete.dexign.ro/2010/01/joseph-mallord-william-turner-for%C8%9Ba-invaluita-in-misterul-ce%C8%9Burilor/

    Apreciază

Lasă un răspuns

